گروههای خونی

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز

گروههاي خوني

گروههاي خوني آنتي ژنهايي هستند که در سطح گويچه هاي قرمزخون و سلولهاي ديگر قرار دارند و از والدين به فرزندان به ارث مي رسند. گلبولهاي قرمز مانند همه سلولهاي هسته دار بدن واجد اختصاصات آنتي ژنتيکي در سطح خود مي باشند. اين آنتي ژنها ، آنتي ژنهاي گروه خوني ناميده مي شوند.

گاهي ديده مي شود که خون شخصي را به شخص ديگري تزريق مي کنند خون شخص دهنده در بدن فرد گيرنده ل_خ_ته مي کند و رسوب مي دهد.

چگونگي اين عمل با انعقاد خون متفاوت است و به وجود گروه هاي خوني مختلف مربوط مي شود. در سطح خارجي گلبول هاي قرمز افراد دو نوع آنتي ژن از جنس پروتئين وجود دارد که به نامهاي A و B معروف هستند.

برخي افراد آنتي ژن نوع A و برخي نوع B ، برخي هر دو آنتي ژن A و B را دارا هستند و برخي هيچ يک از آنتي ژنها را ندارند اين افراد را به ترتيب در گروه هاي خوني AB ، B ، A و O قرار مي دهند.

بيان آنتي ژنهاي گروههاي خوني تحت کنترل ژنهاي خاصي است و توارث آنها از قوانين ساده مندل تبعيت مي کند. براي هر سيستم گروه خوني ، تعداد متغيري از آللهاي مختلف وجود دارد. آللها به نوبه خود تعداد متغيري از آنتي ژنهاي غشايي گلبول قرمز را کنترل مي نمايند.

حيوانات سالم علاوه بر داشتن آنتي ژنهاي گروههاي خوني بر سطح خود ممکن است واجد آنتي باديهاي سرمي بر عليه آنتي ژنهاي گروه خوني که خود فاقد آنها نيز هستند، باشند. مثلا افرادي که گروه خوني آنها فاقد آنتي ژن A است، در سرم خود آنتي بادي بر ضد آنتي ژن A دارند. تصور مي شود اين آنتي باديهاي طبيعي حاصل برخورد با گلبولهاي قرمز گروه A نبوده بلکه متعاقب تماس با آنتي ژنهاي مشابهي هستند که در طبيعت به وفور يافت مي شوند.

● انتقال خون

گلبولهاي قرمز را مي توان به سهولت از حيواني به حيوان ديگر انتقال داد. اگر گلبولهاي قرمز فرد دهنده ، آنتي ژنهاي مشابه با گلبولهاي قرمز گيرنده داشته باشند، پاسخ ايمني در حيوان گيرنده گلبول ايجاد نمي شود. اما اگر گيرنده آنتي باديهايي بر عليه آنتي ژنهاي گلبول قرمز دهنده داشته باشد، در آن صورت گلبولهاي دهنده در معرض خطر تهاجم سريع قرار خواهند گرفت.

زماني که اين آنتي باديها به آنتي ژنهاي موجود در سطح گلبولهاي قرمز بيگانه متصل گردند، ممکن است سبب هموليز و فاگوسيتوز اين سلولها شوند. در صورت فقدان آنتي باديهاي طبيعي ، گلبولهاي قرمز تزريق شده موجب برانگيخته شدن پاسخ ايمني در فرد دريافت کننده خون مي شوند. سپس گلبولهاي تزريق شده مدتي در خون گردش مي کنند.

دومين انتقال خون با اين گلبولها يا گلبولهاي شبيه به گلبولهاي قبلي باعث تخريب سريع اين گلبولها مي گردد که منجر به بروز واکنشهاي پاتولوژيک شديد مي گردد. علايم اين روند تخريبي ناشي از هموليز گسترده داخل عروقي است.

اين علايم عبارتند از : لرزش بدن ، فلج و تشنج و انعقاد داخل عروقي ، تب و پيدايش هموگلوبين در ادرار. درمان واکنشهاي انتقال ناشي از چنين انتقال خوني شامل متوقف کردن انتقال خون و زياد کردن حجم ادرار بوسيله يک ديورتيک مي باشد، چرا که تجمع هموگلوبين در کليه ممکن است موجب تخريب توبولهاي کليه شود. بهبود وضعيت فرد به دنبال حذف همه گلبولهاي قرمز بيگانه حاصل مي گردد.

 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
● انواع گروههاي خوني (سيستم ABO)

در سال ۱۹۰۱ ميلادي کارل لاند اشتاينر ، ايمونولوژيست آلماني براي نخستين بار ، وجود آنتي ژنهاي گروه خوني بر روي گلبولهاي قرمز و نيز آنتي باديهايي بر عليه همان آنتي ژنها را در سرم انسان ثابت نمود. لاند شتاينر ، ابتدا گلبولهاي قرمز را از سرم جدا کرد و سپس به مطالعه نتايج حاصل از مخلوط کردن سرم و گلبولهاي قرمز افراد مختلف پرداخت.

وي دريافت که سرم بعضي از افراد قادر به آگلوتينه کردن گلبولهاي قرمز برخي ديگر از افراد مي باشد، اما بر روي گلبولهاي قرمز همه افراد موثر نيست. در تجزيه و تحليل نتايج ، او فهميد که مي توان افراد را از نظر گروههاي خوني به گروههاي ي تقسيم نمود:

▪ گروه خوني A : آنتي ژن نوع A را سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسماي خونشان نيز آنتي کور B (ضد آنتي ژن B) را دارا هستند.

▪ گروه خوني B : آنتي ژن نوع B را در سطح گلبو لهاي قرمز خود را دارند و در پلاسماي خونشان نيز آنتي کور A (ضد آنتي ژن A) را دارند.

▪ گروه خوني AB : آنتي ژن نوع A و B را در سطح گلبولهاي قرمز خود را دارند و در پلاسماي خونشان نيز هيچ يک از آنتي کورها را ندارند.

▪ گروه خوني O : هيچ يک از آنتي ژنها را در سطح گلبولهاي قرمز خود ندارند ولي هر دو آنتي کور را دارا هستند.

● نحوه تعيين گروه خوني

براي پي بردن به گروه خوني هر کس ، مقداري از خون را با آنتي کورهاي معين شده A يا B مخلوط مي کنيم. از توليد يا عدم توليد رسوب که در اثر به هم چسبيدن گلبولهاي قرمز ايجاد مي شود مي توان گروه خوني شخصي را معين کرد.

اگر بخواهيم به فردي از گروه خوني B خون تزريق کنيم، چون پلاسماي خون او آنتي کور A را دارد نمي توان خوني را که داراي آنتي ژن A باشد به او داد. اين آنتي ژن در گروه هاي A و AB يافت مي شود پس او نمي تواند از اين گروهها ، خون دريافت کند.

● رسوب خوني

▪ گروه خوني A : با آنتي کور B رسوب نمي دهد ولي با آنتي کور A رسوب مي دهد.

▪ گروه خوني B : با آنتي کور B رسوب مي دهد ولي با آنتي کور A رسوب نمي دهد.

▪ گروه خوني AB : با هر دو آنتي A و B رسوب مي دهد.

▪ گروه خوني O : با هيچ يک از آنتي کورهاي A و B رسوب نمي دهد.

● درصد گروههاي خوني در مردم

در ميان جمعيت مردم در حدود ۴۲ درصد گروه خوني A حدود ۹ درصد گروه خوني AB و ۴۲ درصد گروه خوني O را دارا هستند. با اين وجود لازم به ذکر است که يک آنتي ژن گروه خوني هيچگاه نمي تواند به همراه آنتي بادي ضد خود در بدن يک فرد وجود داشته باشد. زيرا در آن صورت وقوع هموليز ، گردش خون را مختل نموده و گلبولهاي فرد تخريب مي شود. گروههاي خوني O ، AB ، B ، A نمايانگر فتوتيپ گلبولهاي قرمز يک فرد است که مطابق با يک سيستم ساده که متشکل از سه ژن آللي A ، B ، O مي باشد، به ارث مي رسند.

● افرادSecretor , Nonsecretor

تقريبا ۷۵% از انسانها مواد آنتي ژن A و B را نه تنها در سطح غشاي سلولي بلکه به صورت آزاد در ترشحات مختلف نظير سرم ، ادرار ، بزاق دارا مي باشند. مواد آنتي ژن گروه خوني در سطح غشاي سلولي به مولکولهايي از جنس گليکوپروتئين متصلند. اين صفت بوسيله يک ژن به نام Se= Secretor کنترل مي گردد.

عمل ژن se در صورتي که وجود داشته باشد کنترل اتصال ساده آنتي ژني به مولکولهاي گليکو پروتئيني است. در افراد هموزيگوت مغلوب اتصال مواد آنتي ژني به مولکولهاي گليکو پروتئين تحت کنترل نبوده ، در نتيجه آنتي ژنهاي A و B اجازه حضور در مايعات بدن را نمي يابند.

● سيستم RH

در سال ۱۹۴۰ ، لاندشتاينر و وينر نشان دادند آنتي باديهايي که بر عليه گلبولهاي قرمز ميمون رزوس (Rhesus) توليد مي گردد، قادرند گلبولهاي قرمز ۸۵% از جمعيت انساني را نيز آلگوتينه نمايند. اين آنتي باديها بر عليه مولکولي که (RH) ناميده شده ، بوجود مي آمدند و افرادي را که واجد اين مولکول بودند Rh مثبت نام گرفتند و به ۱۵ درصد بقيه که فاقد اين مولکول بودند، افراد Rh منفي اطلاق گرديد. آنتي باديهاي طبيعي بر عليه آنتي ژنهاي Rh در بدن توليد نمي شوند.

منابع :
----------------------
پارسی طب
----------------------
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از تاپیک جالبتون
یه سوال:
دلیل نامگذاری مثبت یا منفی گروه های خونی چیست و آیا این مثبت و منفی در انتقال خون اثر میگذارد؟؟ یا اینکه باز از همان قانون دهنده و گیرنده پیروی میکند؟؟
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
در صورت سازگار نبودن گروه خونی ارهاش فرد دهنده و گیرنده خون، انتقال خون پیامدهای خطرناکی را در فرد گیرنده به دنبال خواهد داشت. بنابراین هرگز نباید، خون شخص ارهاش مثبت را به یک شخص ارهاش منفی و یا ارهاش دی یو، و یا خون یک شخص ارهاش دی یو را به یک شخص ارهاش منفی منتقل کرد.
اگه میخوای یه مطلب جامع بزارم واست؟؟
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
در صورت سازگار نبودن گروه خونی ارهاش فرد دهنده و گیرنده خون، انتقال خون پیامدهای خطرناکی را در فرد گیرنده به دنبال خواهد داشت. بنابراین هرگز نباید، خون شخص ارهاش مثبت را به یک شخص ارهاش منفی و یا ارهاش دی یو، و یا خون یک شخص ارهاش دی یو را به یک شخص ارهاش منفی منتقل کرد.
اگه میخوای یه مطلب جامع بزارم واست؟؟

ممنون از توضیحاتتون
1- آیا منفی یا مثبت بودن یک گروه خونی همان منفی یا مثبت بودن RH می باشد؟؟
2- RH دی یو دیگر چیست؟؟
3- واسه ازدواج که میگن خونشون بهم نمی خورد یعنی چی؟
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
گروه خونی معرف شخصیت شماست




خون ، رمز سلامت و تندرستی است، خون به تمام سلول های بدن، اعضاء و اندام ها غذا می رساند. خون وسیله دفاعی بسیار ارزشمند در برابر هجوم میکروب ها به بدن است. خون نمایشگر و نشان دهنده وضعیت درونی ماست. وقتی انسان به بیماری ای دچار می شود در خون تغییرات زیادی ظاهر می شود و پزشکان با آزمایش خون و یافتن این تغییرات به مرضی که انسان را مورد حمله قرار داده است پی می برند. یعنی از طریق خون و آزمایش آن می توان دریافت که بدن سالم است یا نه!
مسئله شخصیت
شاید باور نکنید که شخصیت افراد به گروه خونی آنها بستگی داشته باشد اصولاً افراد هر گروه خونی دارای خوی، عادت، رفتار و کردار و شخصیت خاص خود هستند. به نظر می رسد که در طی اعصار به تدریج این حالات و عوامل مربوط به ساختمان درونی و فکری انسان در ژن های بدن ذخیره شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
در تاریخ پزشکی آمده است فرزندانی که به محض تولد از مادر خود جدا شده و به نقاط دوردستی برده شده اند ولی بعد از سی یا چهل سال این مادر و فرزند در کنار هم قرار گرفته اند، ملاحظه شده که بسیاری از صفات از مادر به فرزند منتقل شده و تعداد زیادی از خصایص مربوط به شخصیت مادر در فرزند خودنمایی می کرده است. یعنی محیط نتوانسته است این خصوصیات را در فرزند تغییر دهد. آنچه مسلم است گروه خونی، در ساخت شخصیت ما نقش بسیار مؤثری دارد و این مسئله برای دانشمندان و محققین روشن شده است.


ویژگی های شخصیتی گروه خونی O
افراد این گروه دارای ژنی در بدن هستند که به آنها قدرت تحمل مصائب، اعتماد به نفس ، شهامت و خوشبینی می بخشد. افراد این گروه خود را باور دارند و به خود اهمیت فراوان می دهند. علت این امر آن است که گروه O قدیمی ترین گروه خونی افراد جهان است و اجداد این گروه به ورزش ، شکار ، حمله به حیوانات، و مقاومت در برابر مشکلات عادت داشته اند و این عادت به افراد بعدی این گروه منتقل شده است.
به هر حال افراد این گروه خونی، افرادی مصمم، کوشا، جدی، قاطع و پابرجا هستند و اگر تحقیق کنید خواهید دید که بسیاری از سیاستمداران فعلی جهان در گروه خونی O قرار دارند.
ساختار شخصیتی گروه خونی A
از خواص مهم افرادگروه خونی A آن است که از خوردن سبزی لذت می برند و دارای دستگاه هاضمه بسیار ظریف می باشند. سیستم دفاعی آنان با جایی که در آن زندگی می کنند خوب همسانی پیدا می کند. در برابر حوادث روحی مثل استرس ها و ناراحتی های فکری با آرام کردن درون خود خوب مقاومت می نمایند و افرادی فعال و سازنده به شمار می روند.
افراد این گروه در معرض ابتلای به استرس ها قرار دارند و بهترین راه درمان استرس در افراد این گروه استفاده از ورزش یوگا است. به طور کلی ورزش های سبک برای افراد این گروه بسیار مفید است. افراد این گروه به خوبی می توانند در جوامع پر جمعیت و بزرگ زندگی کنند و به طور کلی آنها افرادی هستند که تابع قانون، منظم و شایسته هستند. احترام دیگران را رعایت می کنند و از خود خاطره خوبی در سایر افراد باقی می گذارند. نخستین افراد این گروه از بدو پیدایش انسان در کره زمین افرادی باهوش ، حساس و باشوق بودند و قادر بودند با حوادث محیط خود مبارزه کنند. این افراد می توانند در مواقع حساس به خوبی تصمیم بگیرند و خوب و صحیح عمل کنند. همچنین آنها قادرند که در مواقع سخت، اضطراب و هیجان خود را به خوبی کنترل کنند. اما وقتی هیجان و ناراحتی آنها از حد فراتر رود این افراد منفجر می شوند افراد این گروه نمی توانند برای کارهایی که به مدیریت دقیق نیاز دارد نامزدهای مناسبی باشند در حالی که افراد گروه O دارای این صلاحیت می باشند.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
گروه خونی B
افرادگروه B در برابر برخورد با حوادث می توانند بلافاصله تغییر وضع داده و خود را با شرایط زمان و مکان هم آهنگ کنند؛ این سخن به آن معنا نیست که در فکر خود پابرجا نیستند بلکه منظور آن است که می توانند با هر تغییری هماهنگ شده و خود را از برخورد با مشکلات در امان نگه دارند. افراد گروه B قادرند در مقابل بسیاری از بیماری های شایع مقاومت و پایداری کنند. حتی اگر بیماری های قلبی و سرطانی هم بگیرند باز هم عمر بیشتری می توانند داشته باشند.
این افراد در مقابل بیماری ها مقاومت بیشتری نشان می دهند و کمتر از سایر گروه ها بیمار می شوند. کارهای روزمره را با نهایت دقت و نظم انجام می دهند. بهره وری از ورزش و خوردن غذای فراوان برایشان مفید است. شرایط زندگی برای این افراد راحت تر است. کمتر دچار برخوردهای ناراحت کننده می شوند؛ به خوبی می توانند نظرات دیگران را درک کنند.
30 تا 40 درصد از میلیونرها از گروه خونی B هستند. بسیاری از مدیران و اشخاص سطح بالا در جهان گروه خونی B دارند. افراد این گروه دارای تعادل چشمگیر و هماهنگی اعمال بدن هستند. انرژی های مختلفی که در بدن آنها وجود دارد موافق و موازی هم می باشند و به همین جهت این افراد کمتر دچار بیماری می شوند. خواص گروه خونی B داشتن زندگی منظم و آرام است.
گروه خونی AB
وجه مشخصه این گروه همراه شدن خواصگروه A وB با هم است. قابلیت تغییر شرایط بدنی با تغییر یافتن عوامل خارجی را داشته، دستگاه هاضمه حساس و ضعیفی دارند. سیستم دفاعی آنها مقاومت کمی دارد و می توانند با استفاده از ورزش به استرس ها و ناراحتی های محیطی پاسخ دهند. خلاقیت در این افراد وجود دارد. آنها در همان مراحل اولیه استرس به آن جواب می دهند و آن را از سر می گذرانند. در افراد این گروه عشق به معنای واقعی وجود دارد. این افراد ، مهربان خوش خلق، خلیق و آرام هستند. میل به نصیحت کردن و راهنمایی مردم در آنها زیاد است و بسیاری از آنها هر کاری از دست شان برمی آید برای کمک به دیگران انجام می دهند. سیستم دفاعی آنها ضعیف بوده و در برابر میکروب ها و ویروس ها از خود مقاومت زیادی بروز نمی دهند. افراد گروه AB به خاطر حسن نیت فراوان و خوش قلبی ، همیشه خیر و خوبی مردم را می خواهند و همه را به صلح و آرامش دعوت می کنند. بسیاری از درمانگرها و کسانی که روی انرژی درمانی کار می کنند دارای گروه خونی AB می باشند.
 

ALviin

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از تاپیک جالبتون
یه سوال:
دلیل نامگذاری مثبت یا منفی گروه های خونی چیست و آیا این مثبت و منفی در انتقال خون اثر میگذارد؟؟ یا اینکه باز از همان قانون دهنده و گیرنده پیروی میکند؟؟
آخه بشر اینا که همش تو زیست اول دبیرستان بود...
آقا میشه بگین من از کجا بفههمم گروه خونی ام چیه؟
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
توی گواهینامه من نوشتن گروه خونی o+

حالا از کجا فهمیدن الله اعلم
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
:biggrin: ایرانه دیگه!!!
اخه یه مساله ای اینحا هست

من گروه خونیمو خودم نمیدونم اینا از کجا پیدا مردن؟

یه چیز دیگخ: گروه خونی مال وقتیه که خدایی نکرده آدم تصادف میکنه تا بتونن سریع از بانک خون براش خون بیارن چون توی صحنه نیاز شدیدی به خون داره. با این اوصاف همون اول میزنن میکشنمون!
 
Similar threads
بالا