اطلاعات عمومی در مورد صنایع غذایی

الهام پاییزی

عضو جدید
شکلاتی ها بخوانند









!
شاید این موضوع کمی خنده دار و غیرقابل باور باشد اما تا اواخر قرن ۱۷ میلادی شکلات در اروپا ماده غذایی گران قیمتی بود که فقط ثروتمندان سلطنتی از آن استفاده می کردند. در آمریکای مرکزی نیز شکلات کالایی لوکس محسوب می شد و مردم از دانه های کاکائو به جای پول استفاده می کردند. اولین بار کریستف کلمب کاکائو را از آمریکا به اروپا آورد تا به ملکه اسپانیا نشان دهد.در آن زمان از شکلات در انواع نوشیدنی ها استفاده می شد و برای گرفتن تلخی آن مقداری شکر به آن اضافه می کردند...
در سال ۱۸۲۸، هلندی ها روشی اختراع کردند که طی آن چربی دانه های کاکائو گرفته و از آن کره کاکائو تهیه می شد.از باقی مانده آن نیز پودرکاکائو تهیه می شد. گفته می شود جوزف فرای اولین کسی بود که در سال ۱۸۴۷ میلادی شکلات را به شکل امروزی روانه بازار کرد و برای اینکه قیمت شکلات کمی پایین بیاید به چربی کاکائو، چربی های دیگری هم افزود.
● تلخ ، شیری، سفید
یونانیان باستان اعتقاد داشتند درخت کاکائو نماد سلامت و قدرت است و شکلات را با الهه حاصل خیزی مرتبط می دانستند. کاکائو ماده ای تلخ مزه است که از دانه های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آید. دانه های کاکائو از نظر طعم، تلخی و عطر با هم متفاوت اند و گران ترین نوع کاکائو از دانه های درخت کرئیولو به دست می آید و تلخی آن نسبت به سایر کاکائوها خیلی کمتر است. تنها ۱۰ درصد شکلات های دنیا با استفاده از این نوع کاکائو تهیه می شود و جالب است بدانید که درنوع مرغوب شکلات ها تنها ۱۰ درصد کاکائو به کار می رود و به طور کل شکلات را به سه دسته، تلخ، شیری و سفید تقسیم می کنند. شکلات های تلخ بدون شیر هستند. شکلات های شیری حاوی شکر، شیر و وانیل اند و در شکلات سفید تنها از چربی دانه کاکائو استفاده می شود.برای طعم دادن به شکلات نیز از اسانس پرتقال، توت فرنگی، نعناع، نارگیل، یا انواع مغزها استفاده می شود.
● فواید شکلات
تحقیقات جدید نشان داده است شکلات برای سلامت قلب مفید است و مانع از لخته شدن خون می شود. کلسترول خون را تنظیم کرده و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از التهاب و نابودی سلول ها جلوگیری می کند. از طرف دیگر مصرف روزانه ۳۰ گرم شکلات تلخ فشارخون را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد وسبب افزایش حافظه نیز می شود. این ماده خوراکی لذیذ می تواند روند سخت شدن عروق در افراد سیگاری را نیز کند نماید. جالب است بدانید تئوبرومین موجود در شکلات در داروهای ضدسرفه نیز استفاده می شود و خوردن شکلات تلخ می تواند دفعات سرفه و تاثیر سوء آن بر سیستم قلبی عروقی و اعصاب مرکزی را کاهش می دهد. شیر کاکائو نیز سبب سرحالی و تقویت عضلات می شود و برای ورزشکاران بسیار مفید است.
● و اما بشنوید از مضرات
فراموش نکنید قند و چربی موجود در شکلات می تواند سبب چاقی و افزایش کلسترول خون شود پس در صورت مصرف آن باید چربی و قند سایر غذاها را کاهش دهید. چربی زیاد می تواند برای افرادی که اضافه وزن دارند، بیماران کلیوی و افراد مبتلا به فشارخون بالا خطرناک باشد. همچنین شکلات کافئین دارد و محرک اعصاب است به همین خاطر توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نشود.
● ۳ نکته شکلاتی



۱) بهترین دما برای نگهداری شکلات ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد است. ۲) شکلات را باید به دور از تابش مستقیم نور آفتاب، در ظرف دربسته و در جای خشک نگه دارید. ۳) شکلات جاذب بو است و نباید مواد غذایی با بوی تند را در مجاورت آن قرار داد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آجیل (و ذرت بو داده) موجب ایجاد عوارض دیورتیکولی نمی شوند













اغلب از بیماران مبتلا به دیورتیکولوز خواسته می شود مصرف ذرت بوداده، آجیل و ذرت را کاهش دهند تا از ایجاد عوارض دیورتیکولی پیشگیری شود. این توصیه مبتنی بر این استنباط است که ترومای مجرای کولون در اثر این غذاها ممکن است آغازگر التهاب یا خونریزی در داخل دیورتیکول ها باشد. در یک مطالعه همگروهی آینده گر روی ۴۷,۲۲۸ فرد مذکر از مراقبان سلامت بدون سابقه تشخیص بیماری دیورتیکولی، بیماری التهابی روده یا سرطان غیرپوستی، پژوهشگران این موضوع را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان با فواصل منظم، از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۴، اطلاعات مرتبط با سلامت را ارایه نمودند و پرسشنامه های مربوط به دفعات غذاخوردن را پر کردند...
طی ۱۸ سال پیگیری، ۸۰۱ مورد جدید دیورتیکولیت و ۳۸۳ مورد جدید خونریزی دیورتیکولی رخ داد. براساس تحلیل های تعدیل شده از نظر عوامل خطرزای بالقوه، نسبت زایمان ایجاد دیورتیکولیت در شرکت کنندگانی که حداقل ۲ بار در هفته آجیل می خوردند در مقایسه با کسانی که حداکثر ۱ بار در ماه آجیل می خوردند، ۸۰/۰ بود؛ در تحلیلی مشابه درباره مصرف ذرت بوداده، نسبت خطر ۷۲/۰ گزارش شد. مصرف ذرت با خطر ایجاد دیورتیکولیت مرتبط نبود و هیچ یک از این سه غذا با خونریزی دیورتیکولی همراهی نداشتند.(۱)
● رهنمود:
بخش دیگری از «خرد جمعی پزشکی» رد شده است. اگر هم این داده ها حاکی از چیزی باشند، این است که خوردن ذرت بوداده و آجیل تا حدی در برابر دیورتیکولیت محافظت کننده است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
تهیه:گروه پزشكی ا.د.ج
**میوه ای مفید برای پوست و بدن**

خیار،گیاهی است با گل‌های زرد رنگ كه میوه آن سبز رنگ بوده و بسته به نوع و نژادهای مختلف، ممكن است كوتاه و یا بلند باشد.خیار حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی بی شماری است. خیار دارای ساپونین،فسفر،آهن،كلسیم،پت اسیم،ویتامین های A، B1، B2 و ویتامین C است.خیاری كه از صبح تا عصر روی بوته و زیر آفتاب باشد،چنانچه قبل از غروب خورشید آن را چیده و مصرف شود،دارای ویتامین C بیشتری است.خیار حاوی مقدار فیبر بالایی است و بنابراین برای كاهش كلسترول خون،برطرف كردن یبوست و تصفیه خون نافع است.
این گیاه با دارا بودن درصد بالایی آب،عطش را برطرف می كند و ادرارآور مناسبی است و برای بیماران مبتلا به نقرس مناسب است.بیماران دیابتی نیز می توانند از خیار به همراه پنیر یا گردو در میان وعده های غذایی خود بهره مند می شوند.
با توجه به متون قدیمی،عصاره برگ های له شده خیار،ایجاد تهوع می كند،بنابراین در مسمومیت ها و اختلالات دستگاه جهاز هاضمه مصرف می شود.
در واقع این گیاه از دیرباز به عنوان مرطوب كننده مناسبی برای پوست،مورد استفاده قرار می گرفته است تا جایی كه اكثر افراد برای رفع خستگی چشم ها یا برطرف كردن چروك های صورت از خیارهای ورقه شده استفاده می كنند.
البته افرادی كه ناراحتی معده دارند،نباید در مصرف خیار زیاده روی كنند زیرا ممكن است باعث اختلال در دستگاه گوارش آنها شود.خیار نفاخ است و بهتر است همراه گیاهان معطری مثل نعناع و آویشن مصرف شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خوردنی های زمستانی

















ویتامین (ث) و موادی مانند روی، ویتامین (ای) و منیزیم به عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و استفاده از آنها در فصول سرد سال بسیار ضروری است. از این رو مصرف موادی مانند توت، سیب، سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی و کلم پیچ خصوصاً برای کودکان توصیه می شود. می توان سبزیجات را کبابی کرده و برای طعم دار کردن این مواد از کمی کره، روغن زیتون، کمی نمک و پنیر استفاده کرد تا مصرف آنها برای کودکان دلپذیرتر باشد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
نمک و استرس














نمک تأثیری منفی بر فشار و تعادل روانی افراد می گذارد. با خوردن نمک زیاد فرد احساس استرس و ناآرامی خواهد کرد. بنابراین در رژیم روزانه به میزان مصرف سدیم باید توجه بیشتری کرد و از نمک هایی استفاده کرد که میزان پتاسیم آنها بیشتر از سدیم موجود در آنهاست.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مصرف بادام زمینی و جلوگیری از آلرژی















با مصرف بادام زمینی در دوران کودکی می توان از بروز آلرژی در برابر این خوراکی جلوگیری کرد.خوردن بادام زمینی در دوران کودکی از بروز حساسیت و آلرژی در بزرگسالی پیشگیری می کند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خرمالو که به نام های انجیر خرما، آمبرو، خروندی، اربه، خرمندی و آندوخرما نیز نامیده می شود، دارای طبع گرم و تر است.

موارد استفاده :
خرمالو دارای خاصیت قابض، دافع اخلاط، ضد خونریزی و اشتهاآور می باشد. هم چنین آن را در مواردی نظیر : تقویت کلیه ها، تقویت کبد، تقویت بینایی ، تهوع، اسهال، کم خونی، سنگ کلیه، تقویت سلول های بدن، بواسیر و کمک به رشد اطفال نیز مورد استفاده قرار می دهند.

مضرات :
· افراد مبتلا به سل و بیماریهای قلبی باید در مصرف خرمالو احتیاط نمایند.
· افراط در مصرف خرمالو موجب یبوست می شود.
خرمالو معده را تقویت می کند
یک متخصص تغذیه گفت: مصرف خرمالو معده را تقویت می کند و اشتهاآور است. میوه خرمالو برای رشد کودکان مفید است و اگر به خوبی رسیده باشد، در رشد و نمو آنها بسیار موثر است. وی گفت: مصرف خرمالو معده را تقویت می کند، اشتها آور است و برای سریع رشدکودکان، میوه مناسبی محسوب می شود. این متخصص تغذیه افزود: میوه خرمالو سرشار از ویتامین A است. ویتامین A اگر به مقدار کافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی را کم می کند، بلکه باعث شکننده شدن پوست، ناخن و موها می شود. همچنین این میوه باعث هضم بهتر غذا می شود.

منبع: هفته نامه غذا و خراسان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آب انار چربی های اضافه را آب می کند
آب انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می بخشد و حتی می تواند توان جنسی را تقویت کند.
به گزارش ایسنا به نقل از مد نیوز ری بورت، این بار متخصصان تغذیه تاکید کرده اند که آب انار همچنین می تواند چربی های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد.
این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می کنند، کاهش می یابد. کسانی که آب انار می نوشند، فشار خونشان پایین می آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. پزشکان معتقدند که آب انار می تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب را کاهش دهد. آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می شود.

انار به نام های نار –گرناد- الفان –هزار دانه و دالیم نیز نامیده می شود.طبع انار ترش سرد و خشک بود و طبع انار شیرین نیز تا حدودی معتدل می باشد.

موارد استفاده:

از انار ترش در مواردی نیز: ***که – قند خون- تب صفراوی –و...استفاده می کنند.
از انار شیرین نیز می توان در مواردی مانند: سرما خوردگی –تقویت نیروی جنسی –گرفتگی صدا- تقویت رود ها-تقویت معده – تقویت ریه –حساسیت –وجود خون در ادرار – مسمومیت – استسقا –دردگوش –التهاب معده- اسکوربوت –اب ریزش چشم –خونریزی رحم –خارش پوست – تقویت لثه – تصفیه خون –کم خونی اسهال خونی –استفراغو کم اشتهایی استفاده نمود.

مضرات:
1- خوردن میوه ترش انار برای مبتلایان به زخم معده و روده جایز نبوده وبرای افراد سرد مزاج زیان بخش می باشد و مچنین موجب کاهش جاذبه کبد می گردد.


منبع: هفته نامه غذا و خراسان
 

الهام پاییزی

عضو جدید
file:///C:/Users/aramis/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-6.pngfile:///C:/Users/aramis/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-7.png



فلفل قرمز
که به نام هاي بي بر-وقرميزبي برنيزناميده ميشود،داراي طبع گرم وخشک است.

موارداستفاده:
فلفل قرمزداراي خاصيت ضدبلغم-رقيق کننده ي خون-افزايش دهنده ي ترسحات بزاق-نشاط اور-عطسه اوروضدعفوني کننده مي باشد.ازان درمواردي مانند:استسقا،-ميگرن -کمردرد-خون ريزي هاي رحم-ديابت-سياه سرفه-سرماخوردگي- اسيداوريک-نقرس-تقويت لثه ها-افسردگي-برونشيت مزمن وتقويت کبد نيزاستفاده ميکنند.
مضرات:
1- زياده روي ومصرف بي رو يه فلفل قرمززيان اور مي باشد.

پیشگیری از دیابت با فلفل تند
تحقیقات نشان می دهد، فلفل تند در پیشگیری ار بروز دیابت موثر است.
پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی- عروقی که مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورهای رو به توسعه هستند، مفید و موثر است. محققان می گویند این احتمال وجود دارد که روزی، فلفل جایگزین آسپرین شود و یا با آسپرین به عنوان دارویی برای پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی – عروقی ترکیب شود. آسپرین به تنهایی عوارض جانبی نامطلوب و مضری دارد که با عث خونریزی معده در بیماران مصرف کننده می باشد. در این تحقیقات، فعالیت بیولژیکی دو ماده فعال در فلفل به نامهای کاپسایسین و دی هیدروکاپسیایسین مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفت.ُ این آزمایش نشان داد که مواد شیمیایی کاپسایسینوئید قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین، کاهش تشکیل چربی ها در دیواره های سرخرگی و جلوگیری از تشکیل لخته هاید خونی را دارد علاوه بر این که برخی از عوارض جانبی داروهای رایج و قدیمی را نیز ندارد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
درصورتیکه احساس می کنید بدون علت و زودتر از سن خود در حال پیر شدن هستید و یا دارای بیماری مزمنی می باشید به این رژیم غذایی توصیه شده عمل نمایید و ...
امید تا عمل نمودن به این توصیه ها تندرستی برای همه ما که در جوامع متمدن و امروزی با سرعت به سمت پیری گام بر می داریم ، به ارمغان آید .
۱- میوه و سیزیجات بخورید:
باید بدانید که میوه و سبزیجات در صف اول موادی قرار دارد که می تواند پیری را به تعویق درآورد. با خوردن آنها می توان بیشترین مقادیر آنتی اکسیدانتها را جذب بدن نمود. سعی کنید از همه نوع میوه و سبزی ۵ وعده در روز مصرف نمایید. این مواد خون را از آنتی اکسیدانتهای قوی که با رادیکالهای آزاد مقابله می نمایند ، اشباع می سازد. با مصرف میوه و سبزی در مرحله جوانی از بسیاری از آسیبها از جمله انسداد شریانها ، و تخریب سلولی می توان جلوگیری نمود. حتی در پیری نیز با مصرف این مواد به سلولهای بدن در مقابله با پیشرفت بیماری ها می توان یاری رساند.


۲- ماهی بخورید:
حداقل دو یا سه وعده در هفته ماهی بخورید. همه انواع ماهی ها مفیدند اما ماهی های پرچربی مانند ماهی آزاد ، خال مخالی ، ساردین، شاه ماهی و تن حداکثر مقدار اسیدهای چرب امگا-۳ را دارا می باشند.


۳- چای بنوشید:
از میان انواع نوشیدنی ها ، چای بخصوص نوع سبز آن بعلت داشتن مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدانتهای ضد پیری توصیه می شود.


۴- غذاهای محتوی سویا بخورید:
در صورتیکه خوردن غذاهای محتوی سویا برای یکبار در روز برایتان مقدور نیست، ۲ یا ۳ بار در هفته از آنها استفاده کنید. این ماده غذایی مفید دارای آنتی اکسیدانتهای بسیاری است که که گمان می رود مانع ابتلا به برخی سرطانها میگردد.


۵-از مصرف غذاهای پرکالری بکاهید:
تا اندازه ای کالری مصرف کنید که برای رشد و تغذیه مطلوب مناسب باشد. اگر پس از دوران بلوغ از مصرف کالریها بکاهید و وزنی کمتر از حد عادی داشته باشید در این صورت به حفظ جوانی و طولانی نمودن عمر خود کمک زیادی نموده اید.

توجه نمایید که کودکان رو به رشد یا افراد پیر و یا بیمار به میزان کالری بیشتری نیاز دارند.

۶-از مصرف چربیهای مضر خودداری کنید:
از مصرف چربیهای تخریب کننده سلولها مانند چربی گوشت قرمز و محصولات لبنی به ویژه چربیهای اشباع چند زنجیره ای و چربیهای هیدروژنه موجود در مارگارین ، روغن های گیاهی و چربی غذاهای آماده پرهیز کنید. و منحصرا” از روغن زیتون ، روغن کانولا، وسایر روغن های غیر اشباع تک زنجیره ای مانند ماکادامیا و روغن میوه های مغز دار مثل فندق و گردو استفاده کنید.


۷-از مصرف گوشت بکاهید:
از مصرف گوشت اجتناب کرده یا از میزان مصرف آن بکاهید و یا آنرا به طریقی بپزید که حتی الامکان از تولید رادیکالهای آزاد جلوگیری نمایید .


۸-مضرات الکل را در نظر داشته باشید:
از مصرف الکل که خود عامل تولید کننده رادیکالهای آزاد است اکیدا” بپرهیزید.


۹-از مصرف شیرینی فراوان بکاهید:
از مصرف بی رویه شکر یا دیگر هیدراتهای کربن نظیر فروکتوز بکاهید . زیرا سبب افزایش میزان انسولین خون شده و به شریانها آسیب می رساند


۱۰-سیر بخورید:
سیر حاوی آنتی اکسیدانتهای گوناگونی است که بر اساس تحقیقات انجام شده می تواند از سرطان، اختلالات مغزی ناشی از پیری و انسداد شریانها جلوگیری نماید.مصرف یک حبه سیر در روز بصورت خام یا پخته مقدار مورد نیاز این آنتی اکسیدانتها را به بدن می رساند.


شاید این سؤال برای شما مطرح گردد که از چه زمانی باید شروع به مصرف مکمل های ضد پیری نمود؟
محققین معتقدند از هنگام لقاح پیری آغاز می گردد لذا این که شما ۱۸ ساله باشید یا پیر تر مهم نیست بهر حال شما حداقل ۷و۸ یا حتی ۹ دهه فرصت دارید تا از تخریب سلولها که منجر به پیری زودرس میگردد جلوگیری و پیشگیری نمایید قطعا” بهتر است از سنین پایین تر شروع به مصرف مکمل های ضد پیری نمایید. پژوهش ها نشان داده است خوردن مکملها طی مدت ۱۵ سال ، تاثیر بیشتری از مصرف یکساله آن دارد. حتی مصرف گاه به گاه آن بهتر از هرگز مصرف نکردن آن است.


ویتامین ها و مواد معدنی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و روند پیری را کند می نماید و از بسیاری از شکستگیهای استخوانها و ناتوانیهای غیرقابل درمان حتی در افراد بالای ۸۰ سال جلوگیری می نمایند. لذا عاقلانه است که پیش از پیر شدن توجه خاصی به رژیم غذایی خود داشته باشیم و برمصرف مواد مغذی بیافزاییم.


توصیه متخصصان به کودکان:
برخی از متخصصان معتقدند خوراندن آنتی اکسیدانتها اعم از ویتامین یا مواد معدنی به کودکان بصورت قرص یا شربت از همان دوران طفولیت ممکن است آنها را از پیری زودرس و بیماری های مربوط به آن برحذر دارد. طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از کودکان دجار کمبود ویتامینهای عمومی هستند که این مسئله موجب مستعد بودن آنها در ابتلا به عفونتها و بیماریهای دیگر می شود لذا مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین که حاوی ۱۰۰% مقدار مجاز توصیه شده باشد می تواند از بروز چنین اختلالاتی جلوگیری نماید. توصیه می شود در هر حال جهت تشخیص نیاز کودکان خود به مکمل ها حتما” با متخصص کودکان مشورت نمایید.


دختران جوان توجه نمایند:
تحقیقات نشان داده است زمان مناسب برای جلوگیری از پیر شدن استخوانها و تضمین قدرت آنها ، دقیقا” قبل یا هنگام بلوغ است. از اینرو مکملهای کلسیم برای دختران جوان ، خصوصا” از تضعیف و تجزیه استخوانها در پیری جلوگیری می نماید.

همچنین نکته شگفت آور اینکه از سنین ۱۴ تا ۲۵ سال ، زمینه بروز سرطان پستان در خانمها فراهم می شود. بنا بر یافته های علمی ، یک برنامه غذایی ضدسرطان شامل مقادیر زیاد میوه و سبزی و آنتی اکسیدانتها در اواخر بلوغ و اوایل جوانی می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان مؤثر باشد.


توصیه به زنان باردار:
قطعا” خوردن ویتامین ها بخصوص اسیدفولیک در روزهای اول بارداری و حتی پیش از آنکه فرد متوجه بارداری خود شود ، قادر به جلوگیری از بیماری هایی نظیر اسپینا بیفیدا می باشد. این بیماری در اثر اتصال ناکامل مغز و طناب نخاعی ایجاد می گردد از اینرو همه زنان بار دار باید در دوران بارداری حداقل از یک قرص مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی که محتوی ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک می باشد مصرف کنند. نوع مکمل مصرفی در دوران بارداری باید توسط متخصص زنان و زایمان تجویز گردد.

برخی از متخصصان مصرف مکمل مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی را در طول بارداری توصیه می کنند ولی باید توجه نمود مقادیر زیاد ویتامین A از نوع رتینول ( نه بتاکاروتن) در دوران بارداری مضر بوده و از مصرف آن باید خودداری نمود.

نظریه های گوناگون نشان می دهد تماس آنتی اکسیدانتها با جنین در رحم مفیداست. با این وجود از آنجاکه اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر آنتی اکسیدانتها بر روی جنین انسان در دست نیست ، به درستی مشخص نمی باشد که چه مقادیری از آنتی اکسیدانتها و دیگر مکملها مفید یا مضر می باشد لذا متخصصین توصیه می نمایند زنان باردار از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدانتها استفاده نمایند و جهت مصرف مکملها وویتامین های گوناگون جز با توصیه پزشک متخصص اقدام به مصرف ننمایند. بخصوص درصورتیکه زنان بار دار دارو مصرف می نمایند باید به این نکته توجه داشته باشند که ممکن است مکملها وداروهای مصرفی بریکدیگر اثر متقابل داشته باشند لذا مشورت با پزشک قبل از اقدام به مصرف مکملها توصیه می شود.

توصیه آخر
درصورتیکه از مکمل ها استفاده می نمایید به تاریخ انقضاء آنها توجه نمایید و پس ازپا یان تاریخ از آنها استفاده ننمایید. به منظور آنکه مکملها به نحو مؤثری جذب بدن شوند ، همراه با غذا آنها را بخورید و هرگز با معده خالی از آنها استفاده نکنید. برای جذب بهتر بتاکاروتن محلول در چربی، ویتامین A، E، D کمی چربی بخورید.


گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خوراکی های سرشار از فیبر
سلولز و همی سلولز در سبزیجات تازه، سبزی های خشک، غلات کامل، نان کامل، نان سبوس دار، سیب زمینی و میوه ها یافت می شوند. در اینجا طبقه بندیی از مواد غذایی سرشار از فیبر به شما ارائه می کنیم.

مواد غذایی غنی از فیبر :
لیگنین ضرورتاً در بخش های سخت سبزیجات موجود است.

پکتین نیز در میوه ها خصوصاً میوه های قرمز رنگ، میوه های دانه دار و سیب یافت می شود.

برخی غلات صبحانه هم سرشار از فیبر هستند.

غنی ترین مواد غذایی از فیبر

در هر 100 گرم ماده غذایی:
غلات سبوس دار: 27 گرم
نارگیل خشک: 23.5 گرم
نارگیل تازه: 13.6 گرم
مخمر خوراکی: 22 گرم
لوبیا سفید خام و خشک: 21 گرم
لوبیا سفید پخته: 8 گرم
انجیر خشک: 18.5 گرم
آلوی خشک: 16 گرم
آرد دانه های چاودار: 15.3 گرم
بادام: 15 گرم
عدس خام و خشک: 11.7 گرم
پودر سویا: 11.6 گرم
کنجد: 11 گرم
آرد گندم کامل: 9 گرم
نان کامل: 8.5 گرم
خرمای خشک: 8.7 گرم
بادام زمینی: 8.4 گرم
ترب کوهی رنده شده: 8.3 گرم
انگور فرنگی یا کشمش بی دانه: 8.2 گرم
انگور فرنگی سیاه: 8 گرم
گندم بوداده: 8 گرم
بلغور جو دوسر: 7 گرم
شاه بلوط: 6.8 گرم
نخود فرنگی پخته: 6.1 گرم
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
 

الهام پاییزی

عضو جدید

شکلات علاوه بر لذت بخش بودن فوق العاده اش، خواص تغذیه ای هم دارد. خصوصاً شکلات سیاه
شکلات (سیاه) تلخ
شکلات علاوه بر لذت بخش بودن فوق العاده اش، خواص تغذیه ای هم دارد. خصوصاً شکلات سیاه.
مصرف شکلات سیاه

در مصرف شکلات، سلیقۀ فرانسوی ها متفاوت از مردم بقیۀ کشورهاست چرا که 30% از شکلات مصرفی فرانسوی ها، شکلات سیاه است، در حالی که مصرف این نوع شکلات در سایر کشورها تنها 5% است.

علاوه بر علاقه به مصرف شکلات سیاه، شکلات ورقه ای چهارمین خوراکی عمده در بازار مواد غذایی فرانسه محسوب می شود. مصرف متوسط روزانه، فقط در مورد شکلات ورقه ای، برای کودکان 5/3 گرم و برای بزرگسالان 6/5 گرم است.

می دانیم که شکلات سیاه از خمیر کاکائو، کرۀ کاکائو، شکر و عموماً لسیتین ( که قابل جایگزینی با کره کاکائو است) تهیه می شود.

ارزش غذایی شکلات سیاه
می توان با مطالعۀ درشت مغذی های تشکیل دهندۀ شکلات و مقدارشان در چارچوب تغذیۀ روزانه، محتوای شکلات و نقشی را که می تواند در عملکرد بدن ما بازی کند، مشخص کرد.

شکلات سیاه در شیرینی یا جویدنی با 40% کاکائو
در هر 100 گرم:
انرژی (به کیلوکالری): 498
پروتئین (به گرم): 6.4
لیپیدها (به گرم): 30.4
کربوهیدرات ها (به گرم): 49.6
فیبر (به گرم): 7.5
آب (به گرم): 0.5
ریز مغذی ها (به گرم): 5.6

شکلات سیاه با 70% کاکائو
در هر 100 گرم:
انرژی (به کیلوکالری): 545
پروتئین (به گرم): 8.1
لیپیدها (به گرم): 42.3
کربوهیدرات ها (به گرم): 33
فیبر (به گرم): 10.9
آب (به گرم): 0.6
ریز مغذی ها (به گرم): 5.1

پروتئین شکلات در خمیر کاکائو یافت می شود، با این که مقدارش بسیار ناچیز است، در تأمین سهم پروتئین روزانه نقش دارد.

لیپیدها در ماده چرب شکلات وجود دارند. آنها از کرۀ کاکائو که در خمیر کاکائو وجود دارد، حاصل شده اند. کیفیت لیپیدها و ترکیب اسیدهای چربشان بسته به درصد کاکائو و وجود داشتن یا وجود نداشتن شیر متفاوت است. کلسترول که در چربی های حیوانی به مقدار فراوانی وجود دارد، در کرۀ کاکائو میزانش بسیار اندک است.


در شکلات سیاه، مقدار چربی بسیار کمتر است زیرا شیر ندارد. در بین دیگر چربی های شکلات، فیتُسترول یافت می شود که در کاهش میزان کلسترول خون نقش دارد.

کربوهیدرات های شکلات سیاه ناشی از شکر اضافه شده به آن است (شکلات سیاه با 70% کاکائو، حاوی 30% شکر است) و در خمیر کاکائو نیز اندکی شکر وجود دارد.

غالباً انواع شکلات میزان قند اندکی دارند، اما در شکلات سیاه این میزان بازهم کمتر است.
ضمناً، شکلات ها تعادل دیابت را برهم نمی زند. اگر به میزان منطقی مصرف شود، می تواند با اندازۀ شکر مجازش احساس لذت از شیرینی را بعد از غذا به افراد دیابتی بدهد.

فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها....
شکلات سیاه که حاوی خمیر کاکائوست، از نظر وجود مواد مغذی نیز غنی است، از جمله: پلی فنول، منیزیم (206 میلی گرم/100 گرم)، فیبر (11 گرم/100 گرم)، فنیلتیلامین...

ضمناً شکلات سیاه سرشار از فیبر است زیرا در هر 100 گرمش به طور متوسط 5/7 تا 11 گرم فیبر وجود دارد، بر خلاف شکلات شیری که این مقدار 1/2 و شکلات سفید که 0.4 گرم است. خوب است بدانیم که میزان توصیه شدۀ فیبرها، 30 تا 35 گرم در روز است.


مواد معدنی
میزیم در عملکرد خوب سیستم های عصبی و انقباض ماهیچه ها مشارکت دارد. شکلات سیاه با 70% کاکائو سرشار از منیزیم است چرا که در 100 گرم شکلات سیاه 206 میلی گرم منیزیم وجود دارد و این میزان حداقل 30% از میزان توصیه شدۀ مواد مغذی را در برمی گیرد.


مقدار بیش از اندازۀ نمک باعث افزایش فشار خون می شود، بنابراین مصرفش را باید به 6 گرم در روز محدود کرد. مقدار نمک موجود درشکلات ها ناچیز است زیرا در 20 گرم شکلات با 70% کاکائو، 6/3 میلی گرم سدیم و در همین میزان شکلات با 40% کاکائو، به 6/8 گرم می رسد.


مس در ساختار هموگلوبین و سیستم ایمنی و ضد عفونی دخالت دارد و نقش یک آنتی اکسیدان را بازی می کند. مقدار قابل توجهی مس در شکلات سیاه با 70% کاکائو وجود دارد، در 20 گرم از این شکلات، 14% از میزان توصیه شدۀ سدیم برای بدن، تأمین می شود.


شکلات سرشار از پتاسیم هم هست، پتاسیم هم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا و حملات مغزی عروقی و هم پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد.

خواص شکلات سیاه تمام نشدنی است! شکلات سیاه با 70% کاکائو حاوی آهن، روی و سلنیوم است و در سهم غذایی توصیه شده مشارکت دارد اما ریزمغذی های نام برده شده مقدار تقریباً کمتری دارند.


آنتی اکسیدان ها
بنابراین از دیدگاه تغذیه ای، شکلات قابل توجه است، خصوصاً اگر حاوی خمیر کاکائو هم باشد زیرا در خمیر کاکائو مقدار زیادی پلی فنول وجود دارد؛ ضمناً از قدرت آنتی اکسیدانی بالایی هم برخوردار است.
شکلات سیاه حاوی تانین هم هست، تانین جزئی از پلی فنول ها خصوصاً فلاون است. آنها مولکول هایی هستند که اثر آنتی اکسیدانی دارند: آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله می کنند، رادیکال های آزادی که به بافت ها آسیب می زنند و در نتیجه باعث عوارض قلبی می شوند. شکلات سیاه با تأمین 13 تا 20 درصدی سهم روزانۀ پلی فنول، محافظت از سیستم قلب عروقی را تضمین می کند.

فواید شکلات سیاه در زمینۀ روانی هم شناخته شده است، این خوراکی استثنایی که تمام شور و هیجانات را برمی انگیزد، به خاطر آثار مثبتش بر سلامتی حسابی معرف شده!

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
 

الهام پاییزی

عضو جدید

آیا می‌دانید که چه نوع غذاها و خوردنی‌هایی متناسب با نوع گروه خونی شما هستند و با توجه به گروه خونی خودتان چه غذاهایی باید بخورید و یا از مصرف چه خوردنی‌هایی باید پرهیز کنید؟

متخصصان تغذیه در پاسخ به این سوال می‌گویند؛ هر گروه خونی در زمان متفاوتی از تاریخ تکامل بشری، شکل گرفته است و بنابراین ما باید رژیم‌های غذایی خود را مطابق با رژیم غذایی اجدادمان در زمان تکامل گروه خونی مشابه در بدن آن‌ها هماهنگ کنیم.

آن‌ها تاکید دارند: اگر غذاهایی را بخورید که متناسب و سازگار با گروه خونی خودتان هستند، می‌توانید به راحتی آن‌ها را هضم کنید، وزنتان کاهش یابد و سلامت و شادی بیشتری را تجربه کنید.

به گزارش سایت اینترنتی مرکز مطالعات پزشکی مایوکلینیک، افرادی که گروه خونی آن‌ها «O» است، در واقع قدیمی‌ترین گروه خونی را به لحاظ سابقه تکامل بشری دارند و بنابراین با این گروه خونی اگر از رژیم غذایی یک شکارچی مثل اجداد انسان در آن زمان پیروی کند، احساس بهتری خواهد داشت.این افراد تمایل دارند که سطح زیادی از انرژی را دریافت کنند و بسیار سازمان یافته هستند.

برای افراد با گروه خونی «O» توصیه می‌شود که رژیم غذایی حاوی پروتئین زیادی باشند و اگر این گروه فقط سبزی خوار باشند، دائم احساس گرسنگی می‌کنند و در نتیجه به خوردن تنقلات روی می‌آورند که در نتیجه با مشکلاتی در میزان قند خون و متابولیسم مواجه خواهند شد. این افراد می‌توانند آزادانه گوشت لخم و ماهی مصرف کنند، اما از خوردن زیاد لبنیات یا کربوهیدارت‌ها باید خودداری کنند.

از نظر ورزش کردن هم این گروه باید در روز یک ساعت، فعالیت بدنی داشته باشند و ترجیحا در هنگام صبح به جای عصر ورزش کنند. برای این اشخاص شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری توصیه می‌شود.

در مورد گروه خونی «B» نیز، هیچ گروه خونی دیگری به اندازه «B» مظهر میانه‌روی نیست. این گروه خونی در زمانی تکامل یافته که انسان‌ها بیشتر سفر می‌کردند و بنابراین گوشت، سبزیجات و غلات به شیوه‌ای متعادل‌تر مصرف می‌شده‌اند. اگر گروه خونی شما «B» است، باید بدانید که به طور کلی طبعی قوی‌تر و سالم‌تر دارید و بسیار واقع بین و عمل گرا هستید.

برای افرادی که گروه خونی «B» دارند، رژیم غذایی ترکیبی از رژیم گروه خونی «A» و «O» است. یعنی از هر چیزی می‌توانند کمی بخورند و این گروه به طور کلی خوش شانس‌تر هستند، چون راحت‌تر می‌توانند وزن از دست بدهند. گروه خونی «B» می‌توانند به راحتی گوشت، ماهی، قهوه، سبزیجات و غلات عاری از گندم استفاده کنند و از خوردن غذاهای فرآوری شده باید خودداری کنند.

این افراد بهتر است تمرینات ورزشی ملایمی را انجام دهند که هم از جسم و هم از مغزشان استفاده کنند و

اما در مورد گروه خونی «A» باید گفت که این گروه خونی کمی دیرتر از گروه خونی «O» تکامل یافته است، یعنی زمانی که بشر به جای شکار، کشاورزی می‌کرده است. بنابراین افراد با گروه خونی «A»، پروتئین کمتر، اما غلات بیشتر احتیاج دارند. گروه خونی «A» اغلب خلاقیت بالایی دارند و در عین حال که بسیار حساس هستند، می‌توانند حلال مشکلات خوبی هم باشند. این اشخاص باید گوشت کمتر، اما سبزیجات بیشتر بخورند.

آن‌ها در مصرف مغز خشکبار، دانه‌ها، غلات، پاستا، میوه و سبزیجات کاملا آزاد هستند، اما در خوردن لبنیات به ویژه‌ اگر آلرژی دارند و نیز از مصرف زیاد گوشت، باید پرهیز کنند.

افراد با گروه خونی «A» نسبت به «O» به فعالیت و تحرک کمتری نیاز دارند و برای آن‌ها فقط 30 دقیقه نرمش آرام در روز مثل یوگا، تای‌چی یا پیاده روی در فضای آزاد، بسیار مناسب است و بالاخره گروه خونی «AB» که ترکیبی از گروه «A» و گروه «B» است و افراد با گروه خونی «AB» می‌توانند ترکیبی از رژیم غذایی هر دو گروه را داشته باشند.

این افراد دارای خلاقیت هستند و مغز خوبی برای تجارت و کنار آمدن و سازگاری با مردم دارند. این گروه باید از خوردن زیاد گوشت پرهیز کنند و همیشه در رژیم غذایی خود سبزیجات را بگنجانند.

بهترین خوردنی‌ها برای گروه خونی «AB» ماهی، سبزیجات، کربوهیدارت‌ها و غلات است، اما گوشت زیادی برای این گروه مفید نیست و باید از آن پرهیز کنند. از نظر فعالیت بدنی به این گروه توصیه می‌شود که ترکیبی از فعالیت‌های آرام مثل یوگا و نیز جلساتی از تمرینات اندکی پرتحرک‌تر مثل پرش سبک را داشته باشند.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
 

الهام پاییزی

عضو جدید

آبمیوه‌های طبیعی غالبا نمی‌توانند پوسیدگی ایجاد کنند مگر آب مركبات آن هم به شرطی كه زیاد و در دفعات متناوب استفاده شوند....


1 آبمیوه‌های طبیعی غالبا نمی‌توانند پوسیدگی ایجاد کنند مگر آب مركبات آن هم به شرطی كه زیاد و در دفعات متناوب استفاده شوند....

آبمیوه‌های مصنوعی به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ساكاروز در صورتی كه زیاد مصرف شوند و پس از مصرف دهان شست‌وشو داده نشود، می‌توانند سبب ایجاد پوسیدگی شوند.

2 مواد قندی مورد استفاده در آبمیوه‌های مصنوعی غالبا ساكاروز و گلوكز است در حالی كه قند آبمیوه‌های طبیعی یك قند دوكربنه به نام فروكتوز است.

3 تمام آبمیوه‌ها به طور كلی مفید هستند اما آبمیوه‌های اسیدی می‌توانند سبب از بین رفتن مینای دندان به واسطه سایش شوند.

4 استفاده از دهانشویه در این مورد خاص واجب نیست؛ هر چند استفاده از دهانشویه‌ها به طور مرتب توصیه می‌شود. البته پس از مصرف آبمیوه‌های اسیدی بهتر است حداقل از مسواك زدن اجتناب شود تا مینا فرصت بازگشت به حالت نرمال را داشته باشد.

5 آبمیوه‌های قنددار به دندان کودکان آسیب می‌رساند؛ کودکانی که به صورت دائمی عادت دارند از آبمیوه‌ها استفاده کنند باید به صورت منظم توسط دندان‌پزشک معاینه شوند. آبمیوه‌هایی که در بسته‌بندی‌های رنگارنگ به بازار عرضه می‌شوند برای داشتن طعم بهتر و مورد رضایت مصرف‌کنندگان، با شکر شیرین می‌شوند.

به این ترتیب این شکر زمینه مساعدی را برای تخریب و پوسیدگی بافت‌های دندانی ایجاد می‌کند. آبمیوه‌ها و عصاره اسیدی آنها می‌توانند با اثر روی کل سطح دندان باعث پوسیدگی‌شان شوند. تماس هر روزه دندان با آبمیوه‌ها می‌تواند باعث تخریب پیشرونده مینای دندان شود.

6 اگر والدین نمی‌توانند به هیچ‌وجه عادت نوشیدن مکرر آبمیوه‌ را از سر کودکشان بیندازند، سعی کنند نوشیدنی‌های اسیدی را همراه وعده‌های غذایی به کودکشان بدهند و برای مصرف نوشابه‌ها حتما از نی استفاده کنند.

7 مصرف آبمیوه درست قبل از خواب برای کودکان بیشترین ضرر را دارد. چون کودک درست پس از مصرف این نوشابه‌های قنددار می‌خوابد و چند ساعت این مواد قندی در تماس با مینای دندان باقی می‌مانند و باکتری‌ها فرصت دارند روی این مواد واکنش شیمیایی انجام دهند و اسیدهای پوسیدگی‌زا را تولید کنند. کودکانی که به مصرف چنین آبمیوه‌هایی قبل از خواب در مدت زمان طولانی عادت دارند، ممکن است دچار پوسیدگی‌های شدید و گسترده دندانی شوند.

به والدین توصیه می‌شود در صورت امکان قبل از خواب به کودک آبمیوه ندهند و در صورت مصرف این مایعات قبل از خواب، دندان‌های کودک را مسواک بزنند یا با گاز استریل پاک کنند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
 

الهام پاییزی

عضو جدید

بیشتر مردم به طور مداوم از نفخ معده گله می‌کنند. عبورهوا در روده‌ها به علت مصرف غذاهای شور و چرب باعث ناراحتی افراد می‌شود.

دراین مطلب از سایت MSN به چند ماده غذایی که مانع ایجاد نفخ می‌شود اشاره می‌کنیم.

این مواد می‌توانند به شما دررفع نفخ کمک کنند:
پرتقال و هندوانه؛
از آن جایی که آب به دفع فضولات بدن کمک می کند خوردن موادغذایی آبدار می‌تواند بسیار مفید باشد. ۹۲درصد هندوانه و ۹۰ درصد پرتقال از آب تشکیل می‌شود.

*ماست؛

نه تنها سرشار از آب است بلکه رشد باکتری‌های مفید را تقویت می‌کند. این باکتری باعث کاهش گاز اضافه معده است که به مرور زمان در روده‌ها جمع می‌شود.

*سیر؛
این گیاه به کاهش میزان چربی در کبد کمک می‌کند. عملکرد اصلی کبد، سم زدایی و تولید بیوکمیکال لازم برای هضم غذاست.

*غلات سبوس دار و بلغور جو؛
اغلب یبوست عامل نفخ است و فیبر مانع یبوست می شود. با افزودن فیبر در موادغذایی، دفع ضایعات از روده آسان‌تر انجام می‌گیرد. مصرف روزانه ۲۵گرم فیبر به زنان توصیه می شود. توجه داشته باشید افزودن مقدار زیاد و سریع فیبر به رژیم غذایی می تواند حالت نفخ را بدتر کند.

*توت فرنگی و قره قاط؛
این دو میوه نیز سرشار از فیبر هستند. مصرف منظم خوراکی‌های غنی از فیبر مانند توت فرنگی، قره قاط، زردآلو و آلوی خشک، سیستم گوارشی بدن را تمیز نگه می‌دارد.

*گریپ فروت؛
مثل هندوانه و پرتقال، ۹۰درصد این میوه را آب تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن، گریپ فروت سرشار از آنزیم‌های چربی سوز نیز است.

*کاهو و اسفناج؛

هردو غنی از فیبر، ویتامین و ماده مغذی است و به رفع سوءهاضمه، یبوست و عفونت های مجرای ادراری کمک می‌کنند.

*نعناع و زنجبیل؛

گیاهانی مانند بابونه، زنجبیل و نعناع کاهش دهنده نفخ هستند. علاوه بر آن این گیاهان تلخ مزه در تحریک مجرای گوارشی موثرند.

*فلفل؛

این ادویه نه تنها غذا را تند می‌کند بلکه خطر فشارخون، سکته و بیماری قلبی را نیز کاهش می‌دهد. کپسین، ماده فعال در فلفل، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و اشتها به شیرینی را کم می‌کند.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

 

پروانه سفید

عضو جدید
فواید ماهی

فواید ماهی

ماهی و محصولات دریایی با وجود آن كه جزو مواد غذایی حیوانی هستند، ولی از نظر تركیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت‌اند. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی تركیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند كه این تركیبات موجب بالا بردن كلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.
بنابراین افراط در مصرف چربی‌های حیوانی، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهایت منجر به سكته‌های قلبی و مغزی می‌شود. ولی ماهی و آبزیان با وجود آن كه از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزیان وجود دارد كه اثرات بسیار مهمی‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پیش‌گیری از بسیاری از بیماریها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌ای به عهده دارد.
جالب است بدانیم كه چربی موجود در بافت‌های ماهی و آبزیان تنها موجب افزایش كلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی و عروق كمك مؤثری نیز می‌كند. ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می‌شود. پروتئین موجود در ماهی از نظر كمیت و كیفیت قابل توجه است، بدین معنی كه پروتئین موجود در ماهی به شكلی است كه به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا كامل در بدن به مصرف می‌رسد.
ماهی یكی از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میكروب‌ها نقش مهمی‌به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است كه جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد بنابراین نقش مهمی‌در پیشگیری از كم خونی ناشی (لینك)از فقر آهن به عهده دارد.
ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه "B" در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تاثیر دارند. همچنین بعضی از انواع ویتامین‌های گروه "B"در خون سازی نیز مؤثرند. بنابراین با مصرف ماهی می‌توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از كم خونی كمك كنیم .
ماده مغذی دیگری كه در ماهی به مقدار كافی وجود دارد روی(لینك) می‌باشد. روی یك ماده مغذی است كه در رشد كودكان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی‌دارد. كمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب كوتاهی قد و در صورت كمبود شدید باعث كوتولگی می‌شود. همچنین در دوران بلوغ منجر به تاخیر در بلوغ جنسی می‌شود. ماهی این ماده غذایی مفید با دارا بودن روی به میزان كافی می‌تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی كمك كند.
ماهی از منابع غنی فلوئور در سلامت و استحكام دندان‌ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تاثیر مهمی‌دارد. پس با مصرف ماهی می‌توانیم به سلامت و استحكام دندان‌های خود كمك كنیم فلوئور همچنین در پیشگیری از استئوپروز یا پوكی استخوان(لینك) مؤثر است.
ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می‌آید. ید یكی از مواد مغذی است كه تاثیر مهمی‌در سلامت انسان دارد. ید در رشد اثرات قابل توجهی دارد و كمبود آن موجب اختلال در رشد و كوتاهی قد می‌شود. بنابراین مصرف ماهی به مقدار كافی در دوران رشد ضروری است. ید همچنین در تكامل سیستم عصبی نقش مهمی‌دارد و چنانچه خانم‌ها در دوران بارداری مبتلا به كمبود شدید ید باشند، كودكانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمی‌دچار عقب افتادگی ذهنی نیز می‌شوند و این مشكل تا آخر عمر گریبان‌گیر آنان خواهد شد. همچنین كمبود ید در شیر مادر می‌تواند منجر به اختلال در رشد جسمی‌ و ذهنی كودك شیرخوار بشود.
مصرف ماهی "2" تا"3" بار در هفته در برنامه غذایی مادران باردار و شیرده می‌تواند اثرات مثبتی در رشد جسمی‌و ذهنی جنین و نوزاد داشته باشد. نقش دیگری كه ید در سلامت انسان به عهده دارد تاثیر آن در متابولیسم مواد انرژی‌زا است. كمبود ید موجب كاهش متابولیسم مواد انرژی‌زا در بدن
شده و در نتیجه منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود. ید در تولید مثل نیز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشی از كمبود ید دچار اختلال در تولید مثل خواهند شد. مصرف ماهی و آبزیان می‌تواند نیاز انسان را به ید تامین كرده و از بروز عوارض ناشی از كمبود ید پیش‌گیری كند.
ماهی از منابع خوب فسفر محسوب می‌شود. فسفر ماده ای است كه همراه كلسیم در سلامت و استحكام استخوان ها تاثیر مهمی‌دارد. ماهی‌هایی كه با استخوان مصرف می‌شوند مانند ماهی كیلكا و ساردین علاوه بر خواصی كه برای انواع ماهی‌ها ذكر شد حاوی مقدار قابل توجهی كلسیم نیز می‌باشند. بنابراین در رشد، استحكام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مؤثرند.
ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه‌ای بسیار خوب می‌توانند قسمت اعظم نیازمندی‌های تغذیه‌ای ما را تامین كنند. علاوه بر آن به علت داشتن تركیبات خاصی كه در چربی بدن آنها وجود دارد در پیشگیری از بسیاری امراض و كنترل و درمان بیماری‌های مختلف نقش مهمی‌به عهده دارند.
ساردین ، ماهی های چرب آبهای عمیق:
فواید آن شامل تامین اسیدهای چرب ضروری است که برای تکامل سیستم عصبی و سلامت مغز و اعصاب لازم است و برای زنان حامله و شیرده بسیار توصیه می شود و تاثیر آن در درمان افسردگی به اثبات رسیده و همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است.
آیا ماهی منبع خوبی برای چربی های امگا-3 است؟
ماهی ها، بخصوص ماهی های آبهای سرد، ماهی های چربی دار (با چربی زیاد) نظیر سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا بدن انسان را در مقابل بیماری های قلبی محافظت می نماید. اسیدهای چرب ضروری موجب جلوگیری از لخته شدن و چسبیدن پلاكتهای خونی (بفرم پلاكهای غنی از كلسترول) به سطح داخلی عروق میگردند.
اكثر حملات قلبی به علت ایجاد لخته های خونی در سرخرگها و سیاهرگها - و جلوگیری از جریان مناسب خون در رگها- صورت می پذیرد. اسیدهای چرب امگا-3 همچنین می توانند در كاهش التهاب در بیماریهایی نظیر آرتریت روماتوئید نقش داشته باشند.
بدن تمام ماهی های آبهای عمیق حاوی چربی های امگا-3 میباشد. بدن میگو، خرچنگ دریایی و صدف خوراكی نیزبه اندازه ماهی آبهای آزاد حاوی اسیدهای چرب امگا-3 میباشد. ماهی های غیر پرورشی اسید چرب امگا-3 خود را بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها و ماهی های
دیگر بدست می‌آورند. اگر رژیم غذایی ماهی های پرورشی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 نباشد رشد این ماهی ها متوقف میشود به همین علت پرورش دهندگان ماهی این ماده مغذی را به غذاهای ماهی می افزایند. از این رو میتوان گفت كه ماهی های پرورشی و دریایی از لحاظ مقدار اسید های چرب امگا-3 تفاوتی با هم ندارند.
بجز گربه ماهی های پرورشی برای بدست آوردن چربی های امگا-3 حتما مجبور نیستید ماهی بخورید. شما میتواند این ماده مغذی را با خوردن مواد غذایی نظیر غلات و حبوبات كامل مانند دانه های سویا(روغن گیری نشده) و دانه ها و مغزها بدست آورید. دانه های بذر كتان غنی ترین منبع غذایی این ماده های مغذی هستند. جیوه حاصل از آلودگی هوا ، بواسطه باران وارد رودخانه ها و اقیانوس ها شده و بوسیله باكتریها به متیل جیوه تبدیل میشود و ماهی ها بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها این ماده غذایی را دریافت می نمایند. تقریبا بدن تمام ماهی ها حاوی متیل جیوه یا Methyl Mercury میباشد كه این ماده شیمیایی میتواند منجر به بروز آسیب های عصبی بخصوص در كودكان گردد. ماهی های بزرگتر حاوی مقادیر بیشتری از این ماده شیمیایی می باشند.

نقش ماهی در كاهش افسردگی
روغن ماهی و بیماری افسردگی حاد
افسردگی حاد یك بیماری شناخته شده و وخیم روحی است كه مربوط به تكرار دفعات بروز افسردگی، جنون( تغییرات سریع رفتاری، تحرك بیش از حد و شادمانی فوق العاده) یا هر دو می باشد. برای این بیماری معمولاً داروهایی استفاده می شود كه متأسفانه چندان مؤثر نیستند و احتمال بروز مجدد بیماری بسیار زیاد است.
دانشمندان عموماً بر این باور هستند كه این مشكل ناشی از فعالیت بیش از اندازه، در مسیر عبور سیگنال های ( پیام های) عصبی می باشد. اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی قادرند از این فعالیت فوق العاده بكاهند و ثابت كنند كه در درمان این اختلالات سودمند هستند.
مصرف ماهی و افسردگی
یكی از محققان در یكی از مقالات خود چنین اظهار می كند كه به ارتباط متقاعدكننده ای میان مصرف ماهی و بروز افسردگی حاد دست یافته است. وی بر روی بروز سالیانه افسردگی حاد در بین 100 نفر در 9 كشور و ارتباط آن با مصرف ماهی مطالعه كرد و طبق تحقیقات خود متوجه شد ، بروز افسردگی در كشورهایی كه میزان مصرف ماهی در آن ها كم است، بالا می باشد. در نیوزیلند با مصرف تنها 20 كیلوگرم ماهی در سال، میزان بروز افسردگی 8/5 درصد بود، در حالی كه این میزان در كشور كره با مصرف سالانه بیش از 50 كیلوگرم ماهی تنها 3/2 درصد بود و در نهایت ژاپن با مصرف سالانه تقریباً 75 كیلوگرم ماهی دارای پایین ترین میزان( 12/0 درصد) بروز افسردگی می باشد.
این محقق خاطرنشان كرد كه ممكن است عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر عوامل بر نتایج به دست آمده از تحقیقات او تأثیرگذار بوده باشد، اما به این مطلب نیز اشاره كرد كه تراكم بالای اسید دكوزاهگزانوئیك ( یك اسید چرب مهم و اساسی موجود در ماهی) در پلاسمای خون، موجب افزایش سروتونین و در نهایت كاهش بروز افسردگی و خودكشی شده است.
روغن ماهی موجب تخفیف علایم بیماری شیزوفرنی می شود.
شیزوفرنی یك بیماری حاد روحی است كه علائم آن شامل هذیان گویی، نابهنجاری های روانی و روگردانی ازاجتماع می باشد. شواهد بسیار زیادی نشان می دهند كه غیرطبیعی بودن تركیبات اسید چرب درغشای سلولی با بروز این بیماری درارتباط است.
پژوهشگران در یكی از مطالعات خود به ارزیابی تأثیر مصرف روغن ماهی بر شدت یا كاهش علایم بیماری شیزوفرنی در یك گروه 24 نفره از بیماران شیزوفرنیك پرداختند. آن ها در یك دوره 6 ماهه، روزانه 10 گرم كنسانتره روغن ماهی برای این بیماران تجویز كردند كه به میزان زیادی از شدت علایم این بیماری در طول این دوره كاسته شد. نكته جالب توجه اینجاست كه هیچ یك از این بیماران در زمان قبل از این دوره درمان، دچار نقص در جذب اسیدهای چرب نبودند.
محققان به این نتیجه رسیده اند كه بیماری شیزوفرنی به طریقی با یك متابولیسم غیرطبیعی اسید چرب در ارتباط می باشد و همواره بر روی آزمایش های كلینیكی برای شناسایی فواید نهفته در تجویز اسید چرب امگا-3 به منظور درمان این ناهنجاری، تأكید فراوان دارند.
مغز انسان به اسید دكوزاهگزانوئیك (DHA) نیاز دارد.
DHA ( اسید دكوزاهگزانوئیك) یكی از اركان اساسی بافت مغزی انسان را تشكیل می دهد و به ویژه در قشر خاكستری مغز و شبكیه چشم به میزان زیاد یافت می شود. اخیراً دانشمندان به ارتباط كمبود این اسید چرب مهم با افسردگی، از دست دادن حافظه، جنون و مشكلات بینایی پی برده اند. این اسید چرب برای جنین و نوزاد انسان، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. محتوایDHA در مغز نوزاد انسان در طول سه ماهه اول زندگی سه برابر می شود. از این رو، دریافت آن به میزان كافی برای مادر در زمان بارداری وشیردهی الزامی است. متأسفانه، میانگین محتوایDHA در شیرمادران در كشور آمریكا دارای كمترین میزان در سراسر جهان می باشد. احتمالاً دلیل آن این است كه آمریكایی ها، ماهی كم مصرف می كنند.
برخی از پزشكان معتقد هستند كه بیماری هایی نظیر افسردگی پس از زایمان و ضریب هوشی پایین همه ناشی از جذب ناقص DHA است كه به وفور در كشورهای آمریكایی دیده می شود. این پزشكان همچنین اظهار می كنند كه مقادیر پایینDHA مربوط به میزان اندك سروتونین در مغز می باشد كه باز هم موجب افزایش گرایش به افسردگی، خودكشی و ستیزه جویی می شود.DHA به میزان زیاد در فیتوپلانكتون ها و ماهی های آب های سرد یافت می شود. كارشناسان تغذیه توصیه می كنند كه جهت تامینDHA كافی دو تا سه وعده در هفته ماهی مصرف شود و اگر هم امكان آن نباشد، حداقل روزانه 100 میلی گرمDHA مصرف كنند.
بسیار دیده شده است كه برای پایین آوردن كلسترول ، كاهش وزن بدن و نیز جهت جلوگیری از انواع حاد سرطان ، رژیم هایی با محتوای چربی بسیار پایین تجویز می شود ، اما اگرچه كاهش كلسترول، احتمال خطر مرگ از بیماری قلبی را كم می كند ، در مقابل ، می تواند موجب افزایش احتمال بروز مرگ و میرهای غیر طبیعی ، خودكشی و افسردگی شود.
همچنین دارو های كنترل چربی و كاهنده ی كلسترول ممكن است منجر به كاهش تراكم اسیدهای چرب غیر اشباع در بافت عصبی شوند. رژیم های مهار چربی عموماً منجر به افزایش جذب اسیدهای چرب غیر اشباع امگا-6 و كاهش جذب اسیدهای چرب امگا-3 می شود. اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی برای فعالیت درست سیستم عصبی، مهم و حیاتی هستند و در رژیم هایی كه جهت كاهش كلسترول ، كاهش وزن و جلوگیری از سرطان تجویز می شوند، باید حتماً اهمیت جذب كافی اسیدهای چرب امگا-3 را در نظر باید گرفت.
وزارت بهداشـت و درمـان استرالیا طبق تحقیقات اخیر خوداعلام نموده که شهروندان استرالیایی می بایست در رژیمغـذایی خـود بیشــتر از ماهی استفاده کنند. ماهی دارایچــــربی بسیار پایینی می باشد، میزان پروتئین در آن بالابــــوده و منبع مناسب اسید های چرب امگا 3 می باشد.تحـــــقیقات گویای این مطلب هستند که استفاده مکرر ازماهی در وعده های غذایی– یک یا دو وعده در طول هفته– ریسک ابتلا به بیماری در هر سنی را کاهش می دهد.از این نوع بیماری ها می توان به آسم در کودکان و سرطان پروستات در بزرگسالان اشاره کرد. اگر بخواهیم که مزایای ماهی در طبخ از میان نرود، بهتر است آنرا بصورت آب پز، بخار پز، و کبابی مصرف کنیم.

مزایای مصرف ماهی
تنگی نفس (آسم) – کودکانی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر کودکان، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.
مغز و چشم – به این دلیل که ماهی سرشار از اسید چربی به نام امگا 3 می باشد، سلامت بافت های ویژه مغز را تضمین نموده و سلامت شبکیه چشم را نیز به مراتب ارتقا می بخشد.
بیماری های قلبی-عروقی – اگر به طور هفتگی از ماهی مصرف شود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و به ویژه سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند چرا که ماهی از لخته شدن خون جلوگیری نموده، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، چربی خون را پایین می آورد و کلسترول "خوب" خون را نیز افزایش می دهد.
از دست دادن حافظه – افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه از ماهی و یا سایر خوراک های دریایی استفاده می کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می کند.
افسردگی – افرادی که به طور مستمر از ماهی استفاده می کنند کمتر دچار افسرگی می شوند. (افسردگی ارتباط مستقیم با میزان امگا 3 موجود در مغز دارد.)
دیابت – ماهی به افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند کمک می کند تا راحت تر بتوانند میزان قند موجود در خون خود را کنترل کنند.
بینایی – کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنها در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده می نمایند دارای قدرت بینایی بهتری نسبت به سایر کودکان می باشند. دلیل این امر ذخیره امگا 3 در شیر مادر و انتقال آن به کودک می باشد.
بیماری های التهابی – مصرف مکرر ماهی علائم بیماری هایی نظیر رماتیسم مفصلی، سوریاس، و بیماری هایی که منجر به ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن می شوند را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
وضع حمل زودرس – مصرف ماهی در طول دوران بارداری، امکان زایمان کودک نارس و همچنین زایمان زود هنگام را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند
میزان روزانه امگا 3 پیشنهادی که از طریق ماهی به بدن می رسد 200-600 میلی گرم برآورد شده است. این میزان برای گیاهان رقمی در حدود 1-2 گرم می باشد.
انواع ماهی های مختلفی که در این قسمت معرفی شده اند، در هر وعده شامل 60 گرم امگا 3 هستند.
ماهی آزاد (تازه) 1.200 mg
ماهی دودی 1.000 mg
ماهی تن 500 mg
ساردین 1.500 mg
ماهی قزل آلا (تازه) 350 mg
نیزه ماهی 300 mg
کوسه ماهی (فلس دار) 250 mg
کالاماری 200 mg
شاه ماهی، آبالون (نوعی صدف دریایی) 170 mg
انواع ماهی های دریایی 7 mg
در این قسمت میزان امگا 3 موجود در 60 گرم از سایر غذاها درج شده است:
دو برش نان سفید به همراه روغن ماهی 27 mg
یک تکه گوشت گاو و یا گوساله 40 mg
تخم مرغ به همراه روغن ماهی 200 mg
مارگارین غنی شده با روغن ماهی 60 mg
یک تخم مرغ معمولی 40 mg
بهترین منبع امگا 3 ماهی است نه قرص ها و کپسول های روغن ماهی.
روغن ماهی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد
هزاران هزار مطالعه و تحقیقات مختلف بر روی تاثیرات ماهی و یا روغن ماهی بر روی کاهش فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری های قلبی انجام شده است. در بررسی که در ژورنال پزشکی بریتانیا چاپ و منتشر شد، به صورت اکید پیشنهاد شده بود که برای جلوگیری از حملات قلبی به ویژه در افرادی که مبتلا به نارسایی های عروقی هستند، مصرف ماهی و یا روغن ماهی ضرورت دارد. نحوه عملکرد امگا 3 و طرز کار آن در جلوگیری از بیماری های قلبی هنوز مشخص نشده، اما گمان می رود که ماهی با کاهش میزان تری گلیسرید و همینطور فشار خون از لخته شدن خون جلوگیری نموده و ماهیت ضد التهابی به رگ های خونی می بخشند.

منبع:اینترنت
 

پروانه سفید

عضو جدید
مقایسه ارزش غذایی انواع نان ها

مقایسه ارزش غذایی انواع نان ها

سالم‌ترین نان کدام است؟

کمتر ملتی در دنیا وجود دارد که نان را برکت و عامل اصلی حیات نداند. احترام گذاشتن به نان نشانه بارز اهمیت دادن ایرانیان به نان است. امروزه در کشور ما به علت گوناگونی فرهنگ اقوام، نان‌های متفاوتی مورد مصرف قرار می‌گیرند که مرسوم‌ترین این نان‌ها را می‌توان به سنگک، بربری، تافتون و لواش که به روش سنتی پخته می‌شوند، تقسیم کرد.


نان سنگک: نانی سبوسدار با ضخامت 5 4 میلی‌متر بوده که در 100 گرم آن 258 کالری انرژی نهفته است و از نظر میزان مواد مغذی و برخورداری از ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروهB و اسید فولیک، املاح معدنی و پروتئین‌های ضروری بدن، بهترین نان تولیدی محسوب می‌شود. خمیر سنگک از آرد کامل بدون کسر مواد آلی، فیبر و سبوس به دست می‌آید بدین سبب رنگ آن تیره‌تر و هضم آن کمی سخت‌تر است. خمیر آن به صورت طبیعی و بدون استفاده از افزودنی‌ها تهیه می‌شود و مصرف جوش شیرین در نان سنگک نادر است. آرد سنگک حاوی بیشترین سبوس بوده در نتیجه از بسیاری از امراض و عوارض عروقی، گوارشی و سرطان جلوگیری می‌‌کند و تنها نان سنتی مطلوب بیماران دیابتی به حساب می‌‌آید. تخمیر در آن کامل و طولانی است و با حرارت نیمه مستقیم و نسبت به ضخامت آن آرام و طولانی پخت می‌شود. همچنین ماندگاری نان سنگک مشروط به نگهداری مناسب، بهتر خواهد بود.
نان بربری: برای تهیه این نان از آرد سفید استفاده می‌کنند البته هنگام پخت به سطح خمیر آن مقداری سبوس می‌زنند تا کمبود سبوس نان تا حدودی جبران شود. در 100 گرم آن 265 کالری انرژی نهفته است و به علت فقدان مصرف جوش‌شیرین در این نان ارزش غذایی بالاتری نسبت به بقیه نان‌هایی که از آرد سفید تولید می‌شوند، دارد. نان بربری نانی است که تخمیر آن طولانی بوده و با حرارت ملایم، در مدت زمانی طولانی پخت می‌شود.
نکته: در اثر تخمیر طولانی و کامل به وسیله مخمر در نان‌های سنگک و بربری ترکیبی به نام اسید فیتیک که در آرد گندم به صورت معمول وجود داشته و مانع از جذب مطلوب آهن و کلسیم در بدن می‌شود، تجزیه شده و از اثر مخرب آن در بدن جلوگیری می‌شود.
نان تافتون: آرد این نان نسبت به سنگک از سبوس پایین‌تری برخوردار بوده و در 100 گرم آن 283 کالری انرژی نهفته است. تخمیر آن کوتاه بوده و با حرارت مستقیم و سریع پخته می‌شود و مصرف جوش شیرین در آن تقریبا فراگیر است.
نان لواش: آرد این نان در مقایسه با تافتون از درجه سبوس پایین‌تری برخوردار بوده و در 100 گرم آن 293 کالری انرژی نهفته است. دارای کوتاه‌ترین زمان تخمیر بوده و پخت آن سریع‌تر است و استفاده از جوش شیرین در آن معمول است.
نکته: فقدان تخمیر کامل و طولانی در برخی از نان‌های لواش و تافتون و استفاده از جوش شیرین که به شدت قلیایی بوده و سبب تخمیر سریع می‌شود منجر به بروز عوارضی نظیر کم‌خونی، پوکی استخوان، سوءهاضمه، افسردگی، بی‌حالی، افزایش فشار خون، سوزش جدار داخلی معده و سوء جذب آهن و کلسیم در بدن می‌شود. البته هم‌اکنون مصرف جوش‌شیرین ممنوع شده است.
منبع:اینترنت
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوشابه‌های رژیمی سکته‌آورند.

نوشابه‌های رژیمی سکته‌آورند.



نوشابه‌های رژیمی سکته‌آورند

جامعه > سلامت - نوشابه‌های رژیمی نه تنها ضررهای کم‌تری نسبت به نوشابه‌های معمولی ندارند بلکه خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
مطالعه روی 2 هزار و 500 نفر از افرادی که هر روز نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کردند نشان داد آن‌ها با احتمال 61 درصد بیش‌تر از دیگران به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند.
هانا گاردنر یکی از محققان در این باره گفت: اگر نتایج این مطالعات اثبات شود دیگر نمی‌توان مصرف نوشابه‌های رژیمی را برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و دیابت توصیه کرد.
این مطالعات که نتایج آن‌ها در کنفرانس بین‌المللی سکته در لس‌آنجلس ارائه شده توسط محققان دانشگاه میامی به انجام رسید.
دکتر سارلین احمد از انجمن سکته در این باره گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد هیچ تفاوتی بین نوشابه‌های معمولی و نوشابه‌های رژیمی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود ندارد و انتخاب این نوشیدنی‌ها به هیچ عنوان سالم‌تر تلقی نمی‌شود.
بهترین روش برای پیشگیری از سکته داشتن رژیم غذایی متعادل، کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی و نمک و ورزش کردن است.
یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سکته در انسان‌ها مصرف نمک است. به ازای هر یک گرم مصرف نمک در روز خطر سکته قلبی نزدیک به 32 درصد افزایش پیدا می‌کند.
هنوز پزشکان به دلیل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته در بین افرادی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند پی نبرده‌اند. شاید دلیل اصلی این موضوع این است که افرادی که از علاقه‌مندان به این نوشابه‌ها هستند کم‌تر ورزش می‌کنند، بیش‌تر سیگار می‌کشند و فشار خون بالاتری نسبت به دیگران دارند. اما زمانی که دانشمندان این فاکتورها را در نظر گرفتند باز هم متوجه شدند این نوشابه‌ها به نوبه خود در بروز سکته و بیماری‌های قلبی موثر هستند.
دیلی‌میل، 10 فوریه
 

الهام پاییزی

عضو جدید
ذرت مكزيكي چه فوايدي دارد ؟
ذرت مكزیكی یكی از تنقلاتی است كه چند سالی در سبد غذایی مردم جای گرفته و اغلب خانواده ها به دلیل طعم و مزه مطلوب از آن به عنوان یك میان وعده غذایی استفاده می كنند.
این روند استقبال به گونه ای است كه طبع نسل جوان نیز دیگر به كمتر از ذرت مكزیكی رضایت نمی دهد. حال سوال اینجاست ذرت، مكزیكی اش خوب است یا كبابی؟
ذرت از خانواده گندمیان و در كشور مكزیك تكامل یافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشكیل می دهد. این غله سرشار از ویتامین های گروه C، B، A و املاح معدنی كلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته ای تشكیل می دهد. رنگ زرد ذرت به دلیل وجود زئین و آنتی اكسیدان بوده و آنزیم ها و فیبر نامحلول آن برای محافظت از روده و پیشگیری از یبوست و بواسیر مفید است.
این خوراكی معمولا به اشكال متنوعی مثل كنسروی، بخارپز، كبابی واخیرا مكزیكی مورد استفاده قرار می گیرد كه بهترین نوع آن بخار پز خانگی است. پختن ذرت نه تنها باعث كاهش مواد مغذی آن نمی شود بلكه خاصیت آنتی اكسیدانی آن را نیز افزایش می دهد.
در ذرت خام مواد آنتی اكسیدانی به فیبرهای غیرمحلول متصل شده و غیرفعال هستند، ولی عمل پخت موجب شكستن این اتصال و آزادسازی این تركیبات مفید می شود. به همین دلیل نوع بخار پز ذرت را انتخاب كنید و كمتر سراغ نوع مكزیكی آن بروید.
البته خوردن ذرت كبابی یا همان بلال نیز توصیه می شود، ولی باید توجه داشت كه بلال ها هنگام كباب شدن نسوزند؛ چرا كه با سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن افزایش می یابد. بد نیست بدانید كه بلال پس ازكباب شدن اگر در آب نمك قرار داده شود مقداری از خاصیت خود را از دست خواهد داد.
حال شاید این سوال مطرح شود، ذرت مكزیكی هم كه پخته می شود پس چرا مضر است؟ در این رابطه باید گفت: اضافه كردن كره، نمك و برخی افزودنی های دیگر سبب افزایش كالری ذرت مكزیكی می شود. این تركیب غذایی بسیار پركالری، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن برای بیماران قلبی ـ عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر و خطرناك است.
البته اگر این غذا با كمترین میزان نمك تهیه و به جای كره و روغن جامد درصد اندكی به آن روغن مایع اضافه شود می تواند خصوصا در فصول سرد سال كه استقبال، افراد به مصرف غذاها و خوراكی های گرم بیشتر می شود یك تنقل خوب محسوب شود.
توصیه ها
ذرت از نظر ویتامین PP كه ویتامین جلوگیری كننده از بیماری «پلاگر» است، فقیر است. مشخصه اصلی بیماری پلاگر مشكلات پوستی است. مصرف شیر، گوشت، ماهی و حبوبات به همراه ذرت از بروز این بیماری پیشگیری می كند.تا حد امكان سعی كنید ذرت مكزیكی را به صورت خانگی تهیه كنید. كنار خیابان و مراكز پر رفت و آمد مكان مناسبی برای طبخ ذرت مكزیكی نیست. این مكان ها مملو از آلودگی ها و میكروب های بیماری زایی هستند كه در صورت نفوذ به ماده غذایی می توانند برای مصرف كنندگان خصوصا كودكان بسیار مخاطره آمیز باشند.



منبع : jamejamonline.ir
 

Dauglas

اخراجی موقت
کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن

طي دهه‌هاي اخير، شاهد روند روزافزون جهاني شدن صنايع غذايي در دنيا بوده‌ايم. ارزش سالانه تجارت جهاني، طي دهه نود ميلادي، در حدود چهل هزار ميليارد دلار برآورد شده است كه سهم بخش خوراكي‌ها و نوشيدني‌ها از آن، حدود 250 ميليارد دلار بوده است. حدود 60 تا 90 درصد حمل و نقل گندم، ذرت و برنج، فقط در اختيار شش شركت فرامليتي بوده است. در اواخر دهه نود ميلادي، ده شركت برتر عرضه‌كننده مواد شيميايي مورد استفاده در بخش كشاورزي (كودها و سموم) حدود 80% كل فروش بازار جهاني را در اختيار داشته‌اند.

تحولات صورت گرفته در صنايع غذايي، هزينه‌هاي قابل توجهي براي محيط زيست و سلامت انسان‌ها به همراه داشته است. چنين مشكلاتي، به طور وسيع، در دهه‌هاي اخير ديده شده است؛ ولي تنها در سال‌هاي اخير، تلاش‌هايي صورت گرفته است تا موانع مادي و مالي براي جلوگيري از اين مشكلات و مسائل، ايجاد شود. اين هزينه‌ها و مشكلات، نشانگر هزينه‌هاي واقعي صنايع كشاورزي و غذايي مدرن مي‌باشد كه به لحاظ بنيادي، حرف‌هاي مهمي براي گفتن دارد.

كشاورزان زيادي براي بقا در بازار، نياز به حمايت‌هاي مالي دولت‌هاي متبوعشان دارند. هر سال، اين مبالغ حمايتي و كمكي به كشاورزان بريتانيايي، بالغ بر 3 ميليارد پوند مي‌شود. نكته جالب اين جاست كه براي رسيدن به موقعيت كنوني كشاورزي، 50 سال است كه چنين حمايت‌ها و كمك‌هايي به كشاورزان تعلق گرفته است. شگفت‌انگيزتر اين كه اين سياست‌ها، تنها از روش‌هايي حمايت مي‌كنند كه در آن روش‌ها از تكنولوژي‌هاي مدرن خيلي زياد استفاده مي‌شود.

در دانشگاه ا***، اخيراً مطالعه و بررسي‌اي درباره‌ي تأثيرات زيست محيطي زيان‌آور كشاورزي مدرن، در سطح ملي، انجام شده است. برگزاركنندگان و عاملان مطالعه و بررسي، به دنبال تخمين چيزي كه «هزينه‌ها و تأثيرات بروني» (Externality) كشاورزي ناميده مي‌شود، بودند؛ هزينه‌هايي كه به واسطه فعاليت اقتصادي فردي يا بنگاهي، جايي ندارند و منعكس نمي‌شوند. وقتي اين هزينه‌ها و تأثيرات بيروني در قيمت‌ها منعكس نشوند، باعث اختلال در عملكرد بازار مي‌شوند. از آن جايي كه مصرف‌كننده و توليدكننده‌ي اين نوع كالاها، اين هزينه‌ها را نمي‌پردازند، به نوعي قيمت اين كالاها ارزان‌تر از قيمت واقعي آنها مي‌شود. بنابراين فعاليت‌هايي را كه اين هزينه‌هاي پنهان در ساختار آنها وجود دارد، به شدت تشويق مي‌كنند و در نهايت، همه مردم جامعه هستند كه اين هزينه‌هاي پنهان را متحمل مي‌شوند. حتي اگر بتوانيم اين هزينه‌ها را در درآمدها و سود كشاورزان منعكس كنيم، يعني كشاورزان را مجبور كنيم كه خود، اين هزينه‌ها را بپردازند، باز هم اين فعاليت‌ها، هزينه‌ها و ضررهاي سنگيني را بر جامعه و محيط زيست تحميل مي‌كنند.

يك كاميون سنگين و بزرگ كه به پل‌ها آسيب مي‌رساند و هوا را آلوده مي‌كند، بخشي از هزينه‌هايش، هزينه‌ها و تأثيرات بيروني است كه دارنده و مالك كاميون آنها را نمي‌پردازد و بقيه مردم، بايستي به جاي او اين هزينه‌ها را پرداخت كنند. همچنين سموم دفع آفات نباتي كه براي كنترل آفات و حشرات موذي و مضر، استفاده مي‌شود، اگر به آب آشاميدني نفوذ كنند و آب‌ها را آلوده سازند، هزينه‌هايي را بر دوش ديگران منتقل مي‌كنند. اين نوع هزينه‌ها و تأثيرات بيروني را مي‌توان داراي چهار شاخصه دانست:

1ـ اين هزينه‌ها، اغلب ناديده گرفته مي‌شوند؛

2ـ اغلب با تأخير زماني اتفاق مي‌افتند؛

3ـ اغلب به گروه‌هايي صدمه مي‌زنند كه منافع آنها در نظر گرفته نشده است؛

4ـ توليدكنندگان اين هزينه‌ها و تأثيرات بيروني آن، اغلب شناسايي نمي‌شوند.

اين بررسي كه در نشريه «سيستم‌هاي كشاورزي» نيز منتشر شده است، در پي آن است كه اين هزينه‌ها و تأثيرات بيروني را در بريتانيا، در فهرست هزينه‌هاي شركت‌ها وارد كند. اگرچه بايستي اذعان كرد كه اين نوع كشاورزي و روش متداول و رايج در بريتانيا، جنبه‌ها و اثرات مثبتي نيز دارد، ولي ما در بررسي خود، بر جنبه‌هاي منفي آن به خصوص بر محيط زيست و سلامت انسان‌ها، تأكيد كرده‌ايم. دو نوع هزينه براي جبران اين هزينه‌ها و تأثيرات بيروني، تصور شده است:

1ـ هزينه‌هاي بازدارنده و رفتاري كه موجب مي‌شوند تا محيط زيست، پاكسازي شود و سلامتي انسان‌ها دوباره به آنها بازپس داده شود. براي اين كار، از روش‌هاي قانونگذاري (جريمه‌ها و غيره) استفاده مي‌شود تا شرايط موجود، دوباره به وضعيت اوليه‌اش برگردانده شود.

2ـ هزينه‌هاي اجرايي كه از طرف دولت يا سازمان‌هايش براي نظارت بر جنبه‌هاي مختلف زيست محيطي، مواد غذايي و سلامت انسان‌ها وضع مي‌شود.

با وجود اينكه در اين تخمين، محافظه‌كارانه رفتار شده و حد پايين در نظر گرفته شده است، ولي كل اين هزينه‌ها، تنها در بريتانيا، سر به 34/2 ميليارد پوند مي‌زند. هزينه‌هاي مهمي نيز به خاطر آلودگي آب‌هاي آشاميدني با انواع سموم شيميايي (سالانه 120 ميليون پوند)، كودهاي نيتراته (سالانه 16 ميليون پوند)، كودهاي كروماته (سالانه 23 ميليون پوند) و كودهاي فسفاته (سالانه 55 ميليون پوند)، هزينه‌ آسيب‌هاي وارده به حيات وحش و زيستگاه‌هاي طبيعي (سالانه 124 ميليون پوند)، به خاطر آسيب‌هاي وارده از انتشار گازها (113 ميليون پوند)، به خاطر غذاهاي مسموميت‌زا (169 ميليون پوند)، ايجاد مي‌شود.

آب، مورد قابل توجهي در اين ميان است. در هر سال كشاورزي، 25 ميليون كيلوگرم انواع سموم براي دفع آفات استفاده مي‌شود كه از اين مقدار، بخشي به منابع آبي راه پيدا كرده و باعث آلودگي آنها مي‌شود. به همين دليل و براي رفع آلودگي‌ها، شركت‌هاي تأمين آب شرب، سالانه بايستي 120 ميليون پوند صرف تصفيه اين آبها كنند و با وجود صرف اين هزينه كلان، باز هم آب تصفيه شده كه به دست مصرف‌كنندگان مي‌رسد، كاملاً عاري از اين سموم نمي‌باشد، ولي سطح مواد موجود در حدي است كه به سلامتي انسان‌ها صدمه و آسيب نرساند. شركت‌هاي تأمين آب شرب، خود اين هزينه‌ها را نمي‌پردازند، بلكه تمام آن را بر دوش كساني كه قبض‌هاي آب را مي‌پردازند، منتقل مي‌كنند. اين فرايند به اين معناست كه كسي كه آلودگي را ايجاد كرده است، يارانه و جايزه‌اي نيز براي كار خود دريافت كرده است.

محاسبه بعضي از اين هزينه‌ها، راحت و سرراست است، ولي محاسبه اكثر آنها، دشوار و مشكل مي‌باشد. چگونه مي‌توان هزينه‌هاي تأثيرات ايجاد شده به واسطه‌ي گازهاي گلخانه‌اي چون متان، اكسيد نيتروژن و دي اكسيد كربن را محاسبه كرد؟ در بعضي فعاليت‌هاي كشاورزي، چنين گازهايي توليد مي‌شود. تنها كاري كه اقتصاددانان توانسته‌اند انجام دهند، تخمين هزينه‌ 3 پوند به ازاي هر تن از اين گازها است؛ آن هم به واسطه روش‌ها و حدس‌هايي كه درباره اثرات گرم شدن زمين و تغيير وضعيت آب و هوايي جهان، انجام شده است. هر چند سعي شده است تا از روش‌هاي به شدت محافظه‌كارانه و سهل‌گيرانه و از پايين‌ترين تخمين‌هاي انجام شده، استفاده شود، ولي با اين وجود، باز هم اعداد و ارقام حاصل، خيلي بزرگ هستند.

با مشاهده اين هزينه‌ها، سوالات متعددي درباره چگونگي كاهش يا حذف اين هزينه‌ها به ذهن خطور مي‌كند. براي مثال، اگر به مورد كربن نگاه دقيق‌تري بيندازيم، مشاهده مي‌كنيم كه بيشتر خاك‌هاي بريتانيا، آلوده به مواد آلي‌اي است كه تا ده سال پيش هيچ كدام از آنها وجود نداشتند و در طي 10 سال اخير، اين مواد وارد خاك‌هاي بريتانيا شده‌اند. عملاً مي‌توان گفت كه كشاورزان بريتانيايي، خاك مزارع خود را فروخته‌اند و با پول آن، خرج زندگي خود را تأمين كرده‌اند. اين روند فروش خاك، تا ابد نمي‌تواند ادامه يابد. بدتر از همه‌ي اينها، توليد دي‌اكسيد كربن از كربن موجود در موادي آلي اضافه شده به خاك‌هاي بريتانيا، طي دهه‌هاي اخير است، اما مي‌توان گفت كه كشاورزان بريتانيايي كه با كمك مواد آلي به تقويت خاك مزارع‌شان مي‌پردازند، در نهايت تأثير بيروني مثبتي بر جاي مي‌گذارند؛ زيرا هر كيلو گرم كربني كه در خاك مزارع دفن مي‌شود، به معناي پخش كمتر يك كيلوگرم كربن در هواست؛ اما دور كردن كربن از هوايي كه همه ما از آن تنفس مي‌كنيم و حيات ما وابسته به آن است، نمي‌تواند كار مفيدي باشد كه در عوض آن، كشاورزان درآمد كسب كنند. گروهي از كشاورزان مقروض كانادايي، ميليون‌ها دلار از شركت‌هاي دفع فاضلاب كانادايي گرفته‌اند تا در عوض، خاك‌هاي مزارع‌شان را تبديل به چاه‌هاي دفن كربن اين شركت‌ها بكنند و همراه آن نيز، خاك‌هاي حاوي مواد آلي، بازده بهتري براي كشاورزان در پي خواهد داشت.

اگر نگاه دقيق‌تري به محاسباتي كه انجام داده‌ايم، بياندازيم، مشاهده مي‌كنيم كه هنوز بين هزينه‌هايي كه ما محاسبه كرده‌ايم و مقدار واقعي هزينه‌ها، شكاف و فاصله وجود دارد و هزينه‌هاي واقعي، بالاتر از مقدار محاسبه شده است. تخمين‌هايي كه براي بعضي هزينه‌ها، انجام داديم، در بعضي موارد، به طور قابل ملاحظه‌اي پايين‌تر از هزينه‌هاي واقعي در آن موارد هستند. (به عنوان مثال، هنوز هزينه‌هاي بيماري‌هاي حاد يا مزمن ناشي از آلودگي‌ها، هزينه‌هاي نظارتي، هزينه‌هاي آلودگي منابع آبي، هزينه‌هاي بازسازي منابع طبيعي آسيب ديده را وارد تحليل‌هايمان نكرده‌ايم.) هزينه‌هاي ديگري كه منظور نگرديده‌اند، هزينه‌هايي هستند كه فقط براي كشور بريتانيا مصداق دارند. هزينه‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه نمي‌توان آنها را محاسبه كرد. (هزينه‌هاي لايروبي كانال‌ها و رودخانه‌هاي قابل كشتيراني، اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از سيل، آلودگي در درياها، نابودي يا انقراض حيوانات بومي.) علاوه بر اين، امكان دارد، تخمين‌هاي ما در مورد هزينه‌هاي بازدارنده و اجرايي، كمتر از مقدار واقعي اين هزينه‌ها باشد. هزينه‌هاي نابودي و نبود تنوع زيستي نيز اغلب كمتر از مقدار واقعي‌اش، تخمين زده مي‌شود.

شايان ذكر است كه در اين بررسي، نه تنها هزينه‌هاي پژوهشي با كمك يارانه‌هاي دولتي در بخش كشاورزي منظور نگرديده است، بلكه بسياري از هزينه‌هاي زيست محيطي و اجتماعي، در حين رساندن محصولات كشاورزي از مزارع به دست مصرف‌كننده نيز منظور نگرديده است.

بنابراين و با توجه به آن چه خوانديم؛ همه‌ي ما عملاً سه بار هزينه غذايمان را مي‌پردازيم؛ بار اول در پيشخوان مغازه‌ها، بار دوم با ماليات‌هايي كه بيشتر براي حمايت از نوع خاصي از كشاورزي اخذ مي‌شود و بار سوم براي پاكسازي آلودگي‌هاي ايجاد شده توسط اين نوع خاص كشاورزي.

حال، اين مشكلات و مسائل در شرايط سياسي ما و سياستمداران ما، چه تأثيري دارد؟ در همين حال هم، عده‌اي هستند كه دارند فكر مي‌كنند چه مواردي بايد در دور بعدي اصلاحات سياست‌هاي كشاورزي، در سال 2006، تغيير كند. آيا امكان دارد، تصور كنيم كه مي‌توان سيستم‌هاي پايداري براي كشاورزي طراحي كرد كه تأثيرات بيروني مثبت آن حداكثر باشد، در حيني كه هزينه‌هاي زيست محيطي و بهداشتي آن، حداقل باشد؟ (تأثيرات بيروني مثبت، تأثيراتي هستند كه به خاطر آنها، مردم از كالايي آن قدر لذت مي‌برند كه حاضرند براي آن كالا، پول بيشتري بپردازند.) آشكار است كه جواب مثبت مي‌باشد. نوع بشر، آنقدر درباره روش‌هاي پايدار كشاورزي مي‌داند كه مي‌توانيم مطمئن باشيم كه دستيابي به نوع كشاورزي پايدار امكان‌پذير است. هم اكنون، با توجه به اين تخمين‌ها، مي‌توانيم مطمئن باشيم، آن هم با درصد زياد، كه در آينده‌اي نه چندان دور كشاورزي پايدار ايجاد خواهد شد و بسياري از تأثيرات بيروني منفي كشاورزي فعلي حذف خواهد گرديد و براي حذف آنها، به كمك تخمين‌هايي كه انجام داده‌ايم، مي‌توانيم شروع به اولويت‌بندي نماييم. كشاورزي با كمك مواد آلي، تأثيرات بيروني منفي كمتري از روش كشاورزي متداول كنوني دارد. تخمين‌هاي ما نشان مي‌دهد كه اين تأثيرات به ازاي هر هكتار، تقريباً 60 الي 70 پوند مي‌باشد. كشاورزي به كمك كود آلي، از سوي ديگر، تأثيرات بيروني مثبت بيشتري نيز به همراه دارد.

علاوه بر اين، راه ديگري كه پيش روي ماست، سيستم‌هاي تأمين غذاي محلي مي‌باشد. جك كلاپنبرگ (Jack Klappenberg) براي اين نوع سيستم‌ها از لفظ «سبد غذا» استفاده مي‌كند و آن را به اين صورت تعريف مي‌كند: «سيستم‌هاي تأمين غذاي متكي به خود، محلي يا منطقه‌اي شامل مزارعي مي‌شود كه از روش‌هاي پايدار براي عرضه محصولات تازه‌تر و غني‌تر، به صنايع تبديلي با مقياس كوچك و مصرف‌كنندگان، استفاده مي‌كند. مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، همگي جزئي از يك جامعه كوچك هستند كه در نهايت، مجموع آنها يك اقتصاد يكپارچه را مي‌سازد».

اين به اصطلاح سبد غذاها، بايستي تلاش كنند كه دو وظيفه را به درست‌ترين وجه ممكن انجام دهند:

1ـ زنجيره توليدكننده به مصرف‌كننده را كوتاه كنند و با اين كار، بعضي از تأثيرات بيروني منفي حمل و نقل را حذف كنند.

2ـ توليد تأثيرات بيروني مثبت در اين سبد غذاها، بر تأثيرات بيروني منفي غلبه دارد و سيستم تأمين غذا را به سوي انباشت دارايي‌هاي تجديدپذير هدايت مي‌كند.

براي ايجاد چنين سبد غذايي‌هايي، چند راه عملي وجود دارد كه عبارتند از:

•تقويت پيوندهاي مستقيم و بدون واسطه بين توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان ـ مثل مزرعه، فروشگاه‌ها، بازارهاي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي، كشاورزي حمايت شده از سوي جامعه و ديگر روش‌هاي فروش بدون واسطه.

•حمايت از فروشگاه هاي موادغذايي محلي، ايجاد شبكه‌اي از خرده‌فروشان توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان كه بين‌شان رابطه همبستگي و اتكاي متقابل به يكديگر وجود دارد. اين شبكه، اشتغال بيشتر، مواد غذايي با كيفيت بهتر و فايده‌ها و سود اجتماعي بيشتري به همراه دارد.

•ايجاد تعاوني‌ها به عنوان ساختارهاي جانشين، هم در بين توليدكنندگان و هم در بين مصرف‌كنندگان مثل گروه‌هاي سان چوو (Sonchoku) ژاپني يا تعاوني‌هاي اسپانيايي مثل تعاوني موندراگون (Mondragon) كه يك تعاوني بزرگ است، يا تعاوني لاوردا اليوا (Laverda Oliva) كه يك تعاوني كوچك است. (لاوارد اوليوا، شبكه‌اي از تعاوني‌هاي كارگران، مزرعه‌داران و خانواده‌هايشان در اندلس اسپانيا است.)

•تقويت و حمايت از روش‌هاي توليد مواد غذايي خانگي و شهري كه حدود دوازده هزار هكتار مي‌شود و سالانه حدود 215 هزار تن انوع محصولات تازه را توليد مي‌كنند كه در سبد غذايي خانوارها ارزشي حدود 561 ميليون پوند دارد.

هزينه‌هاي بيروني قابل توجه و چشمگير كشاورزي و صنايع مواد غذايي مدرن، چالش‌هاي بزرگي را براي سياستگذاران، مزرعه‌داران، شركت‌هاي مواد غذايي و دانشمندان، ايجاد كرده است. مجموعه‌اي از اصلاحات سياسي، مي‌تواند بعضي از اين هزينه‌ها و فايده‌ها را قيمتي كند و به ترتيب، باعث بالا يا پايين رفتن قيمت‌ها شود.

چالش پيش روي ما اين است كه از يك سو بتوانيم روش‌هاي پايدار توليد محصولات كشاورزي را در مزرعه‌ها ايجاد كنيم كه اين روش‌ها، بتوانند غذاي كافي نيز توليد كنند و از سوي ديگر، تأثيرات بيروني مثبت كشاورزي و فايده‌هاي آن را حداكثر سازند. بايستي به فرآيندهاي اجتماعي و نهادي كه مشوق كشاورزان براي كار در يادگيري جمعي است، توجه لازم مبذول شود. هماهنگي و يكپارچگي سياست‌ها، ضروري و لازم است. در سال‌هاي اخير، سياست‌هاي پيوند بين كشاورزي با مديريت‌هايي كه به مسائل زيست محيطي بيشتر حساسند، رو به افزايش بوده است. اين روند بايستي تقويت شود.

در اروپا، بيشتر كشاورزان و مزرعه‌داران، قبول دارند كه سياست كشاورزي معمولي، بايستي آن قدر اصلاح شود كه پرداخت‌هاي جبراني و كمكي از بهره‌وري مزارع جدا شود. سياستي كه حمايت‌هاي انجام شده از بخش كشاورزي را با يكديگر و با توسعه منطقه‌اي و حفاظت از محيط زيست، يكپارچه كند، مي‌تواند، موقعيت‌هاي كاري جديدي را ايجاد كرده و از منابع طبيعي حفاظت نموده و جوامع و اجتماعات محلي را حمايت كند. سياست‌هايي كه سيستم‌هاي تأمين غذا را سازمان مي‌دهد، نيازمند چنين اصلاحاتي است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
file:///C:/Users/aramis/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-8.png
خواص خاويار

خاويار يک ماده غذايي پرانرژي است که طعم و بويي بسيار خوشايند دارد. به طور عمده پروتئين موجود در خاويار متشکل از اسيدهاي آمينه آرژنين ، هيستامين ، ايزولوسين ، ليزين و ميتونين است.

چربي موجود در خاويار نيز به دو دسته عمده تقسيم مي شود که عبارتند از "25 درصد کلسترول " و "75 درصد لستين".

مصرف خاويار از ابتلا به بيماري افسردگي و بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري مي کند؛ چرا که در خاويار غلظت اسيدهاي چرب از نوع امگا 3بسيار بالاست.

بعلاوه خاويار غني از ترکيبي به نام "ctacosand"است که نوعي الکل چرب با زنجيره بلند است و در بدن به اسيدهاي چرب تبديل مي شود.

اين اسيدهاي چرب به دست آمده در سنتز ميلين (پوشش سلول عصبي) نقش بسزايي ايفا مي کند. به همين دليل مصرف خاويار در سلامت سلول هاي عصبي بسيار موثر است.

در کشورهايي که ماهي و خاويار در عادات غذايي مردم جايگاه ويژه اي دارد، ميزان ابتلا به افسردگي بسيار کمتر از ديگر کشورها است.

وجود اسيدهاي چرب" امگا 3 " در خاويار مانع از افزايش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي مي شود. بعلاوه مصرف خاويار در پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي آرتريت رومائيد (التهاب مفاصل)، بيماري هاي دستگاه گوارش و بعضي از انواع سرطان بسيار موثر است.

خاويار از نظر عنصر آهن نيز غني است و به همين دليل مصرف آن در افراد مبتلا به کم خوني ناشي از فقر آهن نيز توصيه مي شود.


 

الهام پاییزی

عضو جدید
تخصصان علوم پزشکی در اروپا هشدار دادند که خوردن مصرف زیاد پنیر خطر ابتلا به سرطان مثانه را تشدید می‌کنند.
این متخصصان هشدار دادند در افرادی که روزانه بیش از 53 گرم پنیر می‌خورند خطر ابتلا به سرطان مثانه بیش از 50 درصد افزایش پیدا می‌کند. 53 گرم پنیر تقریبا به اندازه یک تکه کوچک شکلات است.
مجله اروپایی سرطان در این باره گزارش داد که در عین حال خوردن کمتر از این مقدار پنیر در روز هیچ خطری برای سلامت مثانه ندارد.
به گزارش روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس، این متخصصان در آزمایشات خود چگونگی تاثیر رژیم غذایی چرب روی احتمال ابتلا به سرطان مثانه را در 586 داوطلب سالم و مبتلا به سرطان مثانه بررسی کرده به نتایج فوق دست یافتند.
این یافته حاصل مطالعات گروهی از پزشکان و متخصصان دانمارکی و بلژیکی است.
آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود 10 هزار نفر تنها در انگلیس قربانی سرطان مثانه می‌شوند و احتمال ابتلا به این سرطان در افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.
بنا بر این گزارش، سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری است که از کل سرطان‌های موجود، حدود هفت درصد از سرطان‌های مردان و همچنین دو درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد. همچنین 65 سالگی سن متوسط ابتلا به این نوع سرطان است.
پزشکان می‌گویند افرادی که شغلشان به عنوان مثال در ارتباط با صنایع چرم است یا کارگرانی که با موادی مثل رنگ، بنزین، مواد چاپ و مواد شیمیایی سر و کار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند. یکی دیگر از علل ایجاد کننده سرطان مثانه استفاده از داروهایی مانند سیکلوفسفامید و شیرین کننده‌های مصنوعی است. عفونت و سنگ مثانه نیز خطر بدخیمی مثانه را افزایش می‌دهند. بعلاوه سیگار عامل 50 درصد تشکیل تومورهای مثانه است.
شایع‌ترین علائم سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که در اکثر موارد دیده می‌شود. همچنین درد مشترک در پهلو و درد استخوانی از سایر علایم این بیماری است.
متخصصان می‌گویند چربی‌های اشباع شده مثل گوشت و لبنیات احتمال بروز این سرطان را تشدید کرده اما در عوض چربی‌های سالم مثل روغن زیتون نقش حفاظت کننده در برابر این بیماری دارند.
...
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مزایا و معایب پاپ کورن آشنایی با یک میان وعده مکزیکی
پاپ کورن یا همان ذرت بوداده، یکی از محبوب ترین تنقلات بچه ها و حتی بزرگ ترهاست! شاید جالب باشد که بدانید تاریخچه این خوراکی به ۵ هزار سال پیش برمی گردد....
مکزیکی ها اولین مردمان دنیا بودند که نوع خاصی از دانه ذرت را پرورش دادند و متوجه شدند که این نوع از ذرت با قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم، پف می کند و شکلی شکوفه مانند پیدا می کند. شاید به همین علت هم باشد که خیلی ها به پاپ کورن می گویند «شکوفه ذرت»! علاوه بر مردمان مکزیک، هندی ها، چینی ها، سوماترایی ها و ساکنان آمریکای شمالی هم علاقه زیادی به ذرت بوداده دارند و برای همین هم بیشتر از ۱۵۰ نوع دستور پخت برای تهیه این نوع از ذرت در بین هندی ها و مکزیکی ها وجود دارد!
بد نیست بدانید که مردمان ماساچوست اینقدر به پاپ کورن علاقه دارند که این خوراکی محبوب شان را در کنار سایر غذاها و تنقلات روی میز شام برای جشن شکرگزاری قرار می دهند. ذرت بوداده یکی از سالم ترین خوراکی هایی است که همه افراد می توانند بدون دغدغه آن را مصرف کنند البته نه بیش از اندازه!


● مزایای پاپ کورن
امروزه ذرت بوداده با طعم های مختلف، برای جلب رضایت افرادی با ذائقه های متفاوت در همه فروشگاه ها پیدا می شود اما اگر خودتان بتوانید ذرت مخصوص بو دادن را به صورت خام خریداری کنید و آن را در خانه تفت بدهید تا به شکل شکوفه دربیاید، می توانید مطمئن باشید که یک خوراکی بسیار سالم و کم کالری را به عنوان یک میان وعده یا خوراکی زنگ تفریح برای فرزندتان آماده کرده اید. ذرت های بوداده آماده معمولا چرب هستند و بالا بودن کالری آنها باعث می شود که نتوانیم آن را به عنوان یک خوراکی کاملا مفید به شما معرفی کنیم.
اما در هر صورت، فیبر و آهن موجود در پاپ کورن مهم ترین عاملی است که باعث می شود این خوراکی، نسبت به سایر تنقلات بی ارزش و پرکالری مانند چیپس و پفک که فقط حجم معده را پر می کنند و سبب چاقی افراد می شوند، برتری داشته باشد. به علاوه، پاپ کورن دارای مقادیر قابل توجهی از انواع آنتی اکسیدان ها مانند پلی فنول است و مصرف به اندازه مواد غذایی حاوی پلی فنول و دیگر آنتی اکسیدان ها مانند چای سبز، روغن زیتون، ذرت بوداده و شکلات تلخ، می تواند از ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های قلبی پیشگیری کند. همچنین، ذرت بوداده جزو خانواده غلات کامل محسوب می شود و به همین دلیل تا دلتان بخواهد، مواد معدنی و ویتامین های مفید برای بدن دارد. ۳ فنجان ذرت بوداده به اندازه یک فنجان از سایر غلات کامل مانند جوی دوسر یا برنج قهوه ای، فیبر و ماده معدنی دارد.


● معایب این میان وعده
ذرت های بوداده حاضری معمولا با کره، روغن جامد و نمک فراوان تهیه می شوند و همین مساله می تواند سلامت شکوفه های ذرت آماده را زیر سوال ببرد! نمک و روغن های جامدی که معمولا چند بار در صنایع غذایی برای تهیه خوراکی هایی مانند ذرت بوداده استفاده می شوند، می توانند باعث ابتلا به بیماری های زیادی مانند گرفتگی عروق یا حتی ابتلا به انواع سرطان ها شوند. حتما الان می پرسید که کلی مزایا برای پاپ کورن می گویید و بعد هم کلی معایب؛ پس تکلیف ما بالاخره چیست؟
باید پاپ کورن بخوریم تا سرطان نگیریم یا باید آن را نخوریم تا به سرطان مبتلا نشویم؟! به شما می گوییم، اما به شرطی که شما هم به پیشنهاد دوستانه ما، البته برای حفظ سلامت خودتان عمل کنید! پژوهشگران آمریکایی معتقدند که اگر روغن جامد، کره و نمک فراوان از دستور پخت پاپ کورن حذف بشوند، آن وقت می توان گفت که این خوراکی، بهترین، سالم ترین و مغذی ترین میان وعده یا تنقلات دنیاست. بنابراین شما می توانید به جای هزینه کردن برای خرید شکوفه های آماده ذرت، مقداری ذرت قابل بودادن را بخرید و آن را با میزان بسیار کمی روغن سرخ کردنی یا روغن کانولا و نمک بسیار اندکی حرارت بدهید و آماده کنید و به این ترتیب یک خوراکی مفید در رژیم غذایی تان داشته باشید. راستی، یادتان باشد که پاپ کورن جزو خوراکی هایی است که کمی هضمش در بدن طول می کشد و اگر بچه ها در مصرف آن زیاده روی کنند یا آن را خوب نجوند، دچار مشکلات گوارشی می شوند و شما و خودشان را به دردسر می اندازند.
به خاطر همین دیرهضم بودن شکوفه ذرت، متخصصان گوارش کودکان دانشگاه تافت به والدین توصیه می کنند که به فرزندان زیر ۳ سال خود، این خوراکی را ندهند. بد نیست این را هم بدانید که ۱۰۰ گرم از ذرت بوداده با روغن، حدود ۳۵۷ کیلوکالری انرژی دارد و شما باید برای سوزاندن این مقدار از انرژی، ۱۲۶ دقیقه پیاده روی کنید اما در مقابل، ۱۰۰ گرم از ذرت بوداده بدون روغن، تنها ۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و اگر شما فقط ۳۵ دقیقه با شدت متوسط پیاده روی کنید، می توانید این مقدار از کالری را بسوزانید.
ندا احمدلو روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )
 

الهام پاییزی

عضو جدید
زرشک درمانی برای انواع عفونت ها مصرف طبی زرشک به دوره مصر باستان می رسد که فراعنه و ملکه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می کردند، این گیاه درد مفصلی، روماتیسم و تورم ناگهانی پسوریازیسرا تسکین می بخشد.














مصرف طبی زرشک به دوره مصر باستان می رسد که فراعنه و ملکه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می کردند، این گیاه درد مفصلی، روماتیسم و تورم ناگهانی پسوریازیسرا تسکین می بخشد.
انواع عفونتهایی که زرشک می تواند در درمان آنها موثر واقع شود عبارت است از:
▪ عفونت گلو
▪ مجاری ادراری
▪ مجاری معده ای روده ای
▪ ریه ها
▪ عفونتهای مخمری
▪ اسهال.
سبوس ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه وساقه این گیاه زردرنگ است و اروپاییها و آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می کردند. اما ترکیبات موجود در سبوس این گیاه زرشک را به عنوان یک گیاه درمانی مطرح کرده است.
سبوس و پوسته این گیاه حاوی الکالوئید هست، که به عقیده برخی از افراد آنتی بیوتیک است و به عقیده متخصصان طب گیاهی سبب تحریک خاصیت ضد عفونی غشای مخاطی بدن می شود. به منظور پی بردن به این ادعا، اگر قطره ای زرشک را روی زبان خود بگذارید، دهان شما آبکی خواهد شد.
این بدان معنا نیست که زرشک طعم خوبی دارد، بلکه این گیاه تقریبا تلخ است بلکه به گفته کارشناسان طب گیاهی، وقتی دهان شما آبکی می شود سبب می شود که بتوانید با عفونت مبارزه کنید. این گیاه در اثر تحریک بخشهایی از سیستم ایمنی بدن این اثر را بر جای می گذارد.
▪ معرفی گیاه: زرشک گلی است که طول آن به ۳متر می رسد، و دارای شاخه های خاکستری است. برگهای آن دارای دندانه های سوزنی است. بین ماه های فروردین و خرداد غنچه ها و گل های زرد روشن از آن جوانه می زنند. این غنچه ها و گلها در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می گیرند که به صورت بوته های خمیده رشد می کنند. می توانید از زرشک رسیده برای تهیه مربا استفاده کنید، یا آنرا همانند "قرقاط" مصرف کنید. زرشک کمی ترشتر است ولی به اندازه قرقاط تلخ نیست.
▪ ترکیبات گیاه: سبوس و ریشه زرشک حاوی انواع بسیاری از مواد شیمیایی به نام "آلکالوئید ایزوکینولین" است. دانشمندان و محققان این ترکیبات را در طول سالیان متمادی مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند، و پی بردند که آنها در واقع خواص آنتی بیوتیکی دارند. برخی از آنها باعث پایین آوردن تب، کاهش تورم و فشار خون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک می کنند.
▪ اشکال موجود: زرشک در شکل چای، کپسول، عصاره ها، مایع یا تنتورها و یا پماد موضعی عرضه می شود. عصاره های حاصل از این ماده به صورت دارویی حاوی ۸ تا ۱۲ درصد محتوای الکالوئید ایزوکینولین استاندارد شده است.
▪ نحوه مصرف: اگر به علت عفونتهای مکرر غالبا آنتی بیوتیک زیاد مصرف کرده اید، پزشک شما به عوض داروهای تجویزی، ممکن است داروهای گیاهی را نیز مدنظر قرار دهد. دلایل متعددی برای این ادعا وجود دارد. زرشک می تواند احساس سرحال بودن به شما دهد و شما را از سایر معالجات نجات دهد.
همچنین، میزان مقاومت به آنتی بیوتیکها رو به افزایش است. به منظور رهایی از این وضعیت. بسیاری از معالجین به سایر راه های درمان بیماریها روی می آورند. بنا به دلایل مشابه. پماد زرشک را نیز می توان برای درمان ورم مفاصل یا پسوریازیس تجویز کرد، چون داروهایی که به طور مرتب برای درمان این حالات مصرف می شوند ممکن است تعادل بدن شما را مختل سازند.
غالبا عوارض جانبی ناشی از معالجات درمانی قوی سبب تحریک واکنش هایی در بدن می شوند که به مثابه یک بیماری کاملا جدید می تواند جلوه کند. صرف نظر از هرگونه دلیل، وقتی پزشک شما بداند که قطع مصرف دارو هیچگونه خطری برای سلامتی شما ندارد، می تواند در عوض، مصرف زرشک را تجویز کند.
زرشک همچنین می تواند به عنوان یک روش پیشگیرانه توصیه شود. هرگز نباید بیش از پنج تا هفت روز زرشک مصرف کرد. اگر معده شما حساس است، مصرف این ماده به مدت سه تا پنج روز احتمالا کافی است. برای درمان گلودرد، عفونتهای مثانه، اسهال، برونشیت یا عفونتهای مخمری از اشکال قابل مصرف زرشک حالت مورد نظر را بر گزینید:
▪ چای: ۲ تا ۴ گرم ریشه خشک زرشک خیس خورده، روزانه ۳ بار.
▪ تنتور: (محلول ۵/۱ ساخته شده از گیاه و الکل یا گل، الکل و آب) به میزان ۳ تا ۶ میلی لیتر (۲/۱ یا ۱ و ۲/۱قاشق چایخوری، روزانه سه بار) عصاره های
▪ خشک: ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم، روزانه سه بار.
▪ برای درمان آرتریت، پسوریازیس، ناراحتیهای پوستی: ۱۰ درصد عصاره زرشک را روزانه سه بار روی پوست بدن بمالید. باید توجه داشت که پاره ای از عفونتها در صورت مصرف نکردن آنتی بیوتیک ممکن است خطرناک باشند. هرگز در این فکر نباشید که در صورتی که بدن شما به آنتی بیوتیک قویتر نیاز دارد به جای آن از گیاهانی مانند زرشک استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دستورالعملهای درمانگر خود را رعایت می کنید.
▪ نکات احتیاطی: اگر زرشک به صورت صحیح استفاده شود ماده دارویی بی خطری است، اما در صورت باردار بودن از مصرف آن اجتناب ورزید.
▪ تداخل های احتمالی: میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود، و جذب ویتامینB کافی در بدن را مشکل کند.
روزنامه مردم سالاری ( www.mardomsalari.com ) زرشک
 

الهام پاییزی

عضو جدید
وقتی هوا سرد می‌ شود تمایل افراد به خوردن غذاهای گرم و پُرکالری بیشتر می ‌شود. کله پاچه یکی از این نوع غذاها است. غذایی سنتی و ایرانی که در طول سال نیز طرفداران خاص خود را دارد و اغلب غذای محبوب نسل قدیم است و البته طبع نسل جوان نیز آن را می‌ پسندد. این غذا بسیار چرب و پُرانرژی است. ویژگی اصلی این غذا پروتئین بالا و باکیفیت آن است. پروتئین ‌ها مواد مغذی ‌ای هستند که در رشد، ترمیم و ساخت سلول ‌ها و بافت ‌های بدن نقش مهمی به عهده دارند و مصرف نوع حیوانی آن ها به مقدار لازم برای تمام گروه‌ های سنی توصیه می ‌شود.
به طور کلی کله پاچه از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می ‌شود. اجزای این غذا نیز شامل بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت صورت و پاچه است. آب این غذا به عنوان پیش‌ غذا به‌همراه نان خورده می‌ شود. کله ‌پاچه غذایی دیرپز بوده و طبخ آن زمان زیادی طول می ‌کشد. این غذا را گاه برای هضم سریع ‌تر با آبلیمو و دارچین میل می‌ کنند و بهترین زمان مصرف آن نیز صبح است. مصرف نامتعادل و نابجای غذاهایی چون کله ‌پاچه به دلیل چربی‌ های اشباع و کلسترول بالا می ‌توانند خواب شبانه را مختل کنند. این غذا به دلیل آن که سنگین و دیرهضم است باعث مشکلات گوارشی و کم‌ خوابی می ‌شود.
کله‌ پاچه سرشار از کلسترول
کله‌ پاچه با وجود مواد مغذی، سرشار از کلسترول است. کلسترول یک نوع چربی است که می ‌تواند در رگ‌ های خونی شما رسوب کند و باعث انسداد آن ها شود. اگر این انسداد در عروق ظریف خون ‌رسانی قلب و مغز رخ دهد، باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی می‌ شود. از طرف دیگر کلسترول می‌ تواند زمینه بروز بیماری‌ هایی چون چربی خون، فشار خون، چاقی، دیابت و نقرس را افزایش دهد، اما با وجود این گوشزدها از سوی متخصصان متاسفانه در برخی استان ‌های غربی به دلیل فراوانی دام و سنت ‌های رایج غذایی این توصیه نادیده گرفته می ‌شود.
ساکنان این مناطق در دهه ‌های گذشته در چارچوب سبک زندگی عشایری یا کشاورزی به کارهای طاقت ‌فرسایی می ‌پرداختند، ولی امروزه که زندگی ساکن ‌تر و تحرک کمتر و کار بدنی محدود شده است باید در انتظار عواقب مصرف این نوع فرآورده‌ ها بود.
مقدار کلسترول مغز گاو و گوسفند بیش از دیگر مواد غذایی است، به طوری که یک وعده مغز گاو به وزن حدود 120 گرم بیشتر از 2000 میلی‌ گرم کلسترول دارد. در 100 گرم آن نیز 130 کالری انرژی نهفته است. البته ناگفته نماند که یکی از امتیازات مثبت مغز دام این است که منبع فوق ‌العاده ویتامین B12 شمرده می ‌شود.
زبان گوساله و گوسفند انباشته از چربی بوده و مقدار زیادی از اغلب ویتامین ‌های B به ویژه ویتامین B12 را دارد. در 100 گرم زبان گوساله 130 کالری و در 100 گرم زبان گوسفند 260 کالری انرژی نهفته است.
افراد بالای 30 سال کله پاچه نخورند
حجم بالای اسیدهای چرب ترانس در سوپ سیرابی و کله پاچه برای بدن مُضر است. در صورت تمایل به مصرف کله پاچه و سیرابی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گفت، به طور مثال مصرف این ماده غذایی برای افراد بالای 30 سال توصیه نمی‌ شود؛ همچنین افرادی که دارای تحرک کم هستند بهتر است کله پاچه و سیرابی مصرف نکنند.
هر چند کله پاچه دارای حجم بالایی از پروتئین است، اما معمولا در سوپی غوطه ور است که دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب ترانس است که به ‌شدت تاثیر منفی بر سلامت مصرف کننده دارد.
همچنین چربی‌ های اشباع شده جز جدایی ناپذیری از این ماده ی غذایی است که برای بدن مُضر است.
مصرف کله پاچه از سوی دیگر پروسه هضم مواد غذایی را با مشکل مواجه می‌ کند؛ به طور مثال پس از مصرف این ماده غذایی تا مدت ها احساس گرسنگی به فرد دست نمی دهد زیرا به راحتی هضم نمی شود.
کله پاچه

بیماران قلبی جگر و کله پاچه نخورند
قلب عضوی است که شامل قسمت ‌های مختلف عضله، دریچه و سیستم الکتریکی است؛ آن چه که امروزه از آن به عنوان بیماری قلبی عروقی بحث می ‌شود، انسداد و اشکال در سیستم عروقی قلب است که به آن بیماری عروق کرونر یا آنژین صدری یا سکته‌ های قلبی گفته می‌ شود.
عواملی که منجر به بیماری ‌های قلبی می‌ شوند به آن ها عوامل خطر می‌ گویند. یعنی عواملی که اگر در یک فرد وجود داشته باشند، احتمال بیماری نسبت به فردی که این عوامل را ندارد، افزایش پیدا می‌ کند.
عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی به دو گروه تقسیم می شوند:
عوامل غیرقابل کنترل شامل: سن، جنس و زمینه وراثتی
عوامل قابل کنترل که شناخت این گروه از عوامل خطر اهمیت زیادی دارد چون با کنترل آن ها می ‌توان از بیماری قلبی پیشگیری کرد. این عوامل شامل: چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، سیگار، دیابت، کم تحرکی، استرس و رژیم غذایی ناسالم است.
با توجه به عوامل خطر ذکر شده با جلوگیری از ایجاد این عوامل یا در صورت وجود، کنترل و اصلاح آن ها می ‌توان قلب سالمی داشت.
بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری قلبی، رژیم غذایی سالم از نظر قلب حاوی میوه و سبزیجات فراوان، لبنیات فراوان، حبوبات و انواع فیبرها است.
رژیم غذایی خوب باید چربی کمتری داشته باشد، پس مصرف جگر و کله پاچه در بیماران قلبی به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود و افراد سالم هم باید به مقدار کمی از آن اکتفا کنند.
خرید کله پاچه:
کله ‌پاچه ‌های ارزان در واقع کله گوسفند نیستند، بلکه کله میش و بز هستند که بسیار دیرپز بوده و نسبت به کله گوسفند طعم چندان مطبوعی ندارند.
برای خرید مغز حیوان حواس تان باشد که رنگ مغز اصلا نشان‌ دهنده ی سلامت یا عدم سلامت آن نیست، زیرا رنگ آن به نژاد دام و تغذیه ی آن بستگی دارد. اما نکته ی قابل توجه آن که اگر مغز مانده باشد ظاهری وارفته، خشک و متلاشی دارد. برای خرید کله پاچه خام حتما انواعی را که دارای بسته ‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند، انتخاب کنید.
اگر حیوانی بیمار یا مبتلا به بیماری جنون گاوی باشد این بیماری می‌ تواند از فرآورده ‌های آن به مصرف ‌کننده منتقل شود و کشنده باشد. بر این اساس از خرید کله‌ پاچه ‌ای که به صورت غیرمجاز در شرایط غیربهداشتی، خارج از یخچال و به صورت روباز در مجاورت حشرات موذی و کنار خیابان‌ های پُررفت و آمد عرضه می ‌شوند، اجتناب کنید.
استشمام هر نوع بوی غیرطبیعی و نامطبوع مانند ترشیدگی، عفونت، گندیدگی، تعفن یا هرگونه تغییر رنگ، علامت فساد این فرآورده است و از خرید آن بپرهیزید.
منابع:
جام‌ جم
ایسنا

 

الهام پاییزی

عضو جدید
سفیده ی تخم مرغ یکی از با کیفیت ‌ترین انواع منابع پروتئینی جهت ساخت بافت های ماهیچه‌ ای مورد علاقه بدنسازان است و همچنین از منابع غنی ویتامینی محسوب می ‌شود. در مقاله ‌ای به قلم مت ویک آمده است: بدنسازانی که از سفیده ی تخم مرغ در رژیم غذایی خود بهره نمی‌ گیرند در واقع موقعیت بسیار ممتازی را از دست می ‌دهند، زیرا سفیده ی تخم مرغ علی رغم غنی بودن از خالص‌ ترین نوع پروتئین، دارای میزان ناچیزی از کربوهیدرات ‌ها، چربی و کلسترول است.
پروتئین سفیده ی تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌ ها می ‌شود و هر سفیده بدون زرده در حدود 6/3 گرم پروتئین خالص دارد که حاوی تمامی 8 اسید آمینه ی اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است و ویتامین‌ های A, E, K, B12, ریبوفلاوین و اسید فولیک نیز به وفور در سفیده تخم مرغ یافت می ‌شود که در ساخت ماهیچه‌ ها نقشی اساسی بر عهده دارند.
مزایای یاد شده برای بدنسازان تنها شامل سفیده ی تخم مرغ می شود و بهتر است در زمان مصرف از خوردن زرده اجتناب شود.
خواص بیوشیمیایی سفیده:

سفیده مایع آلبومینی زلال و غلیظی است که تمام فضاهای واقع در فاصله بین غشاهای پوسته و زرده را پُر می کند. سفیده یا آلبومین تخم مرغ تقریبا 60 درصد وزن کل تخم مرغ را در بر دارد که 78 درصد این ماده از آب و بقیه آن از مواد آلبومینوئیدی تشکیل شده است که مهم ترین آن اوآلبومین است.
بلافاصله بعد از این که تخم توسط پرنده رها گردد آلبومین دارای ساختمان ژله مانند می گردد. اما این ژله به تدریج به مایع تبدیل می شود .
PH سفیده ی تخم مرغ تازه حدود 4/7 است و در طی حدود 3 روز به 9 افزایش می یابد و سپس به مقدار ناچیزی تغییر می کند و چنین افزایشی نتایج مُضری را به دنبال دارد.
در ماده خشک سفیده ی تخم مرغ حدودا 85 درصد پروتئین دارد که مهم ترین پروتئین های آن عبارت هستند از:
اوآلبومین(Ovalbumin ):
این پروتئین 60 درصد از پروتئین کل سفیده را تشکیل می دهد و شبیه سرم آلبومین موجود در پلاسمای خونی می باشد و می توان آن را با این ترکیب مقایسه نمود. این ماده در خون مرغ های تخم گذار یافت شده است. به هر حال اوآلبومین یک پروتئین خالص نمی باشد؛ در واقع یک فسفوپروتئین است. باید توجه نمود که اوآلبومین دارای مقداری مانوز و گلوکزآمین در هر واحد مجزا می باشد اما فاقد نورامینیک اسید می باشد. از نظر ترکیب اسید آمینه ای تعادل خیلی خوبی دارد. اسیدگلوتامیک به میزان بیش از 10 درصد در آن وجود دارد و سایر اسیدهای آمینه نیز به میزان کمتر در آن مشاهده می شود. اوآلبومین دارای خواص ژله ای و کف کنندگی می باشد این خواص و ویژگی ها به حالت پروتئین بستگی دارد به طوری که هر چه میزان S- اوآلبومین افزایش می یابد این خاصیت کاهش می یابد.
کونالبومین(Conalbumin):
کونالبومین را همچنین تحت عنوان اووترانسفرین معرفی می نمایند. جرم مولکولی آن تقریبا دو برابر جرم مولکولی اوآلبومین می باشد. این ماده از نظر ترکیب اسید آمینه ای و نیز توانایی آن در جهت ترکیب یافتن با کاتیون های دو ظرفیتی به طور نزدیکی با سیدروفیلین(گروه بتای گلیکو پروتئین سرم خون) شباهت دارد. تفاوت آن ها در قسمت کربوهیدراتی می باشد و دارای اسید نورامینیک نبوده و از بخش های مساوی از مانوز و گلونالبومین تشکیل می گردد. این پروتئین دارای نقش بازدارندگی بر روی باکتری های معینی می باشد.
کونالبومین در مقایسه با اوآلبومین آسان تر و راحت تر توسط حرارت تغییر ساختمان مولکولی می دهد و در حدود 63 درجه ی سانتی گراد انعقاد می یابد. این تقریبا درجه حرارتی است که سفیده ی تخم مرغ در آن درجه منعقد می گردد؛ زیرا اوآلبومین در نقطه ای که کونالبومین غیر محلول می شود حالت ژله ای یا شبه جامد پیدا می کند.
سفیده ی تخم مرغ

اووموکوئید(Ovomucoid):
اووموکوئید یک گلیکو پروتئین غنی از گلوکز آمین در حدود 14 درصد می باشد. همچنین دارای 7 درصد مانوز و یک مقداری گالاکتوز و مقداری اسید نورامینیک می باشد. اتصال مابین این مونوساکارید ها توسط یک زنجیره ی پپتیدی بر روی آسپارژین صورت می گیرد. این پروتئین در مقایسه با دو ترکیب قبلی یعنی اوآلبومین و کونالبومین کوچک می باشد و دارای 13 درصد نیتروژن بوده اما 2 درصد گوگرد دارد. این ترکیب به راحتی از دیگر پروتئین های سفیده ی تخم مرغ به واسطه ویژگی محلولیت خود در اسید تری کلرواستیک جدا می گردد.
اووموکوئید به واسطه ی حرارت تغییر ساختمان مولکولی می دهد اگر چه در مقایسه با اوآلبومین و کونالبومین از مقاومت بسیار بیشتری برخوردار می باشد.
اووموکوئید دارای فعالیت بیولوژیکی است و این به دلیل عامل آنتی تریپسین آن می باشد.
سفیده ی سخت انعقاد یافته ی تخم مرغ به سرعت در روده هضم می گردد زیرا که ساختمان مولکولی آن تغییر یافته است. در مقابل سفیده ی تخم مرغ خام در مقابل فرآیند هضم تا حدی مقاوم است.
اووموسین(Ovomucin):
اووموسین هم یک گلیکو پروتئین می باشد؛ اما ساختمان آن در مقایسه با ساختمان اووموکوئید از شناسایی کمتری برخوردار می باشد. این ترکیب نسبت به اووموکوئید دارای اسید نورامینیک بیشتری است. این ترکیب بیان کننده ی شکل الاستیکی و فیبری مولکول می باشد که مسئول ویسکوزیته یا چسبندگی آلبومین است. اسید نورامینیک به طور کامل در PH خنثی، جدا شده و بارهای منفی آن مسئول این خواص می باشند. این پروتئین در آب خالص نامحلول بوده اما در حضور نمک و در 7 = PH حل می گردد. اووموسین در مقابل حرارت مقاوم می باشد. اووموسین در رابطه با متصل شدن گویچه های قرمز خون نقش بازدارنده ای را بر عهده دارد.
لیزوزیم(Lysozyme):
در بین پروتئین های سفیده ی تخم مرغ لیزوزیم اهمیت خاصی دارد. لیزوزیم امروزه در صنایع غذایی برای شبیه ساختن شیر گاو به شیر مادر و در صنعت داروسازی به کار می رود. عمل جداسازی این پروتئین از طریق کلرید سدیم در PH حدود 10 صورت می گیرد.
نکات مهم:
* در مصرف هیچ ماده ی غذایی، هر چند مفید، نباید زیاده روی کرد. مصرف 2 تا 3 عدد سفیده ی تخم مرغ در روز برای ورزشکاران کافی است؛ البته میزان مصرف بستگی به شرایط هر فرد دارد. دقت داشته باشید که مصرف پروتئین اضافه بر نیاز بدن موجب افزایش بار کلیوی، آسیب های کبدی، پوکی استخوان، کاهش قدرت باروری در زنان، سنگ کلیه و ... خواهد شد.
* نوشیدن آب کافی با پروتئین ها را فراموش نکنید.
* هیچ گاه سفیده ی تخم مرغ را به صورت خام مصرف نکنید زیرا مصرف سفیده ی تخم مرغ به صورت خام باعث ورود پروتئینی به نام آویدین در بدن می ‌شود که وجود این پروتئین مانع جذب بیوتین (ویتامین H) خواهد شد و در نتیجه باعث بروز عوارضی از جمله مشکلات پوستی و چشمی می ‌شود.
منابع:
ایسنا


 

الهام پاییزی

عضو جدید




بالاخره برنج بخوریم یا نه؟



جواب این سئوال برای افرادی که تصمیم به رژیم گرفتن دارند، یکی از اصول اساسی لاغر شدن است. چرا که برای بسیاری واژه رژیم یعنی خودداری از خوردن تمام غذاهایی که دوست دارند. حتی فکر کردن به اینکه باید از غذاهای مورد علاقه گذشت نیز کار رنج آوری است. مثلاً حذف برنج، ماکارونی و غذاهایی که در گروه کربوهیدرات ها قرار می گیرند، از رژیم روزانه ما ایرانی ها کار بسیار سختی است چون قسمت اعظم غذایمان را برنج تشکیل می دهد، علاوه بر اینکه افراد کمی به خوردن غذاهای به اصطلاح نانی عادت دارند.
ولی آیا واقعاً برنج چاق کننده است. هیچ ماده غذایی به خودی خود چاق کننده نیست. فقط زمانی که کالری موردنیاز روزانه بیش از حد تعادل باشد، آن وقت چاق کننده خواهد بود. برخی مطالعات نیز نشان می دهد کربوهیدرات ها در مقایسه با دیگر گروه های غذایی نظیر چربی ها اثر چاق کنندگی بسیار کمتری دارند. نتایج تازه ترین تحقیقات در دانشگاه آرکانزاس حاکی از آن است افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود از مقدار بیشتری کربوهیدرات برخوردارند در مقایسه با افراد دیگر کمتر در معرض چاق شدن قرار دارند و حتی رژیم های پرکربوهیدرات نقش قابل ملاحظه تری در لاغر شدن افراد ایفا می کند. براساس این تحقیق که بر روی ۳۴ فرد بالای ۵۰ سال هم وزن غیرسیگاری که فعالیت فیزیکی چندانی هم نداشتند، انجام شد، افرادی که رژیم غذایی شان از ۶۰ درصد کربوهیدرات و ۲۰ درصد چربی تشکیل شده در طول مدت ۱۰ روز ۵ کیلو و آنهایی که ۴۰ درصد چربی و ۴۵درصد کربوهیدرات مصرف می کنند، ۳ کیلو لاغر شدند.
این در حالی است که هر دو گروه از یک میزان کالری در رژیم غذایی برخوردار بودند. دکتر کاترینا تالماج رئیس انجمن رژیم آمریکا نیز می گوید: گرچه هر فردی مطابق با شرایط زندگی و میزان فعالیت در اجتماع باید رژیم اختصاصی خود را بگیرد ولی حذف چربی در تمام گروه های سنی و افراد با شرایط مختلف زندگی باعث لاغری می شود. هر گرم چربی ۹ کالری دارد در صورتی که هر گرم پروتئین و کربوهیدرات ۴ کالری به بدن می رساند. با تمام موارد فوق، به نظر می رسد حذف برنج به اندازه حذف چربی نقش چندانی در چاقی نداشته باشد. پس به توصیه محققان گوش فراداده و نیمی از چربی روزانه را به کربوهیدرات اختصاص دهید. رژیم معروف اتکینز که مصرف هر اندازه کربوهیدرات را جایز دانسته و چربی را ممنوع می دارد، در لاغر شدن به شما کمک می کند
مجله اینترنتی زن روز

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
 

الهام پاییزی

عضو جدید
معجزه ی عسل و دارچین



مواد طبیعی بسیاری برای کاهش وزن در دسترس قرار دارند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که چای حاوی عسل و دارچین یکی از دلپذیرترین مواد طبیعی برای کاهش وزن باشد. آیا این معجون پرانرژی می‌تواند به کسی در رسیدن به وزن مناسب کمک کند؟
بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که نوشیدن 2 بار در روز (صبح و شب) مخلوط عسل و دارچین در کاهش وزن مؤثر است. یک حقیقت علمی برای این ادعا وجود دارد.
به‌طور سنتی، از عسل به‌عنوان ماده‌ای خواب‌آور، مسکن گلو‌درد و حتی التیام‌بخش زخم استفاده شده است،اما آیا عسل می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند؟ برخی از دانشمندان معتقدند که عسل می‌تواند این کار را انجام دهد. بدیهی است که اکثر افراد چاق از عارضه مقاومت به انسولین نیز رنج می‌برند. این عارضه مانع سوخت‌وساز درست گلوکز می‌شود. هنگامی که چنین شرایطی رخ می‌دهد کاهش وزن بسیار دشوار می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که به مدت 30 روز از مخلوط عسل و دارچین استفاده کرده‌اند موفق شده‌اند سطح مقاومت به انسولین بدن خود را کاهش دهند.
به گزارش‌ ای‌زاین آرتیکل،80درصد از مواد تشکیل‌دهنده عسل را گلوکز و فروکتوز تشکیل می‌دهد. گلوکز و فروکتوز عسل مانند دیگر شیرین‌کننده‌ها باعث افزایش قندخون نمی‌شوند. به این ترتیب حساسیت به انسولین کنترل می‌شود. هرچه حساسیت سلول‌ها به انسولین بیشتر باشد کمتر امکان دارد که عارضه مقاومت به انسولین بروز کند. در این صورت بدن از کارایی بیشتری برای سوزاندن چربی برخوردار می‌شود. به‌نظر می‌رسد عسل حتی می‌تواند بعضی از علائم مقاومت به انسولین را معکوس کند.
این در حالی است که دارچین نیز در رابطه با بیماری دیابت تحت تحقیقات گسترده‌ای قرار گرفته است.

یک مطالعه پژوهشی آشکار کرده است که خوردن حتی نصف یک قاشق چایخوری دارچین در روز نیز قادر به کاهش قندخون- بیماران دیابتی که به‌طور نامنظم کنترل شده‌اند- می‌شود. مطالعه دیگر روشن کرده است که اجزای تشکیل‌دهنده دارچین می‌توانند باعث کاهش و پیشگیری از مقاومت به انسولین شوند. مرکز اشتها در مغز دارای گیرنده‌های انسولین است. هنگامی که فردی به عارضه مقاومت به انسولین دچار می‌شود، بخش عمده انسولین قادر به رسیدن به این گیرنده‌ها نیست، غده لوزالمعده به تولید بیش از پیش انسولین ادامه می‌دهد تا سطح گلوکز خون را پایین نگاه دارد و این شرایط باعث تداوم پراشتهایی می‌شود.
به‌نظر می‌رسد که مخلوط عسل و دارچین قادر به تعدیل برخی از اثرات مقاومت به انسولین است. بیمارانی که این چای را نوشیده‌اند اظهار کم‌اشتهایی و بی‌میلی نسبت به کربوهیدرات‌ها را تجربه کرده‌اند. مقاومت به انسولین به‌طور ویژه در میان زنان بیشتر است. اضافه‌کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی می‌تواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد. اگرچه دستورالعمل‌های بسیاری برای تهیه این چای وجود دارد، اما دستور اصلی تهیه آن بسیار ساده است:
• یک بخش دارچین به نسبت 2 بخش عسل
• یک فنجان آب داغ روی دارچین بریزید و نیم ساعت آن را در آب داغ بخیسانید.
• بعد از سرد شدن مخلوط آب و دارچین، عسل را اضافه کنید.
• نصف این چای را قبل از خواب و باقیمانده آن را صبح بنوشید.

از آنجایی که ممکن است این چای باعث کاهش قند خون شود، بهتر است بیماران در مورد مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.
همشهری
 

الهام پاییزی

عضو جدید



برنج گیاهی از دسته غلات بوده که نقش مهمی در سبد غذائی ما ایرانیان داردو سبوس این پوشش خوش رنگ برنج دارای ارزش غذائی فراوانی است که ما از ان غافلیم به عنوان مثال یکی از فراورده های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است.
روغن برنج بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند: چین، ژاپن و هند را تأمین می کند. (کشورما، تاکنون تجهیزات، علم وتخصص لازم را برای استخراج، تصفیه و تحقیقات تولید این روغن، در دسترس نداشته است.)
این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است ،در این مقاله سعی شده تا با بیان خواص مفید این گیاه فراموش شده گامی در جهت اصلاح تغذیه شما گرامیان برداشته شود.
۱-خاصیت انتی اکسیدانی (ضد پیری):
از مهمترین و شناخته شده‌ ترین مواد موجود در سبوس برنج ، ویتامین E است. این ویتامین ، محلول در چربی بوده و امروزه به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان بسیار قوی در جهان علم مطرح شده است. خاصیت آنتی اکسیدان ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروک را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می ‌کند.

۲- کاهش کلسترول خون:
ماده فعال دیگری که در روغن برنج خودنمایی می ‌کند، اریزانول است. این چربی فعال، امروزه به یکی از پرکاربردترین داروهای کاهش دهنده کلسترول خون تبدیل شده است.
۳- خاصیت ضد سرطانی:
ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع شده و نشده مانند فیتواسترول‌ها، توکوترینول‌ها، توکوفرول‌ها و اسکواس‌ها برنج را به عنوان یکی از موادغذایی بسیار ارزشمند و مفید برای، افزایش توازن هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل کرده اند .
۴- روغن برنج در خدمت پوست:
آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌ گیرد خواص برنج و روغن آن برای پوست است. اگر شما تا به حال از این روغن برای تمیز کردن پوست صورت‌تان بهره برده باشید ، حتماً متوجه شده‌اید که خاصیت پاک‌کنندگی این روغن نقره فام، بسیار بالاست. اما این تنها قسمت کوچکی از قضیه است، چرا که جنس چرب این روغن باعث می ‌شود که برنج خاصیت لایه ‌برداری متوسط داشته باشد.
این بدان معناست که اسیدهای چرب موجود در روغن برنج به سلول‌های شاخی و مرده سطح پوست متصل شده و آنها را به آرامی از روی پوست برمی‌ دارد. این امر باعث می‌ شود پس از ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما کاملاً صاف و نرم و براق شود.
از این رو است که مصرف طولانی مدت روغن برنج به صورت شبانه، روی پوست به افزایش خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست و کاهش خط و خطوط پوست کمک قابل توجهی می‌ کند.
۵- سبوس برنج و مو:
ماده دیگری که در برنج باعث شده آن را یک حامی بزرگ برای پوست و موهایمان بدانیم، وجود مقادیر قابل توجه ویتامین B در برنج است ویتامین‌های گروه B و به خصوص۵ B باعث تحریک سوخت و ساز سلول‌های زنده و فعال پیاز مو شده، یعنی همان چیزی که یک موی فعال برای زیستن و رشد کردن به آن نیاز دارد.
۶- ترمیم پوست با برنج:
کاربرد ویتامین B تنها به ریزش مو محدود نمی ‌شود. این ویتامین در مواردی که فرد تحت عمل جراحی قرار می ‌گیرد بسیار مفید است، چرا که تجویز خوراکی و موضعی آن ترمیم پوست را سرعت می ‌بخشد. خیلی‌ها تصور می‌ کنند برای اینکه پروتئین بدن‌شان تأمین شود باید گوشت بخورند. ولی در واقع این طور نیست،چرا که پروتئین
موجود در گیاهان می ‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و منابع حیوانی باشد، به خصوص که منابع حیوانی معمولاً با داشتن کلسترول بالا برای افراد مسن و بیماران قلبی، چندان مناسب نیست. یکی از این گیاهان، برنج است. پروتئین درصد بالایی از وزن خالص برنج را تشکیل می ‌دهد و این رقم به حدود ۱۱ درصد می ‌رسد و در صورت همراهی برنج با حبوبات مثل لوبیا و عدس به تنهایی و بدون مصرف گوشت، نیاز روزانه پروتئین فرد را تأمین می‌ کند.
۷-سبوس و درمان بیمارهای روده:
هم اکنون پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.
بر اساس پژوهش های مختلف ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد، موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد.
تذکر:
همان گونه که کاهش یا عدم مصرف سبوس برای عملکرد سیستم گوارشی مناسب نیست، افراط و زیاده روی در مصرف سبوس نیز عارضه به وجود می آورد. بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است :
- زیاده روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال نماید.
- زیاده روی در مصرف سبوس منجر به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود.
- توصیه می شود پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.
پزشکان

 

الهام پاییزی

عضو جدید



تغذیه ضعیف و نامناسب می تواند استرس زا باشد. برخی افراد با مصرف بیش از حد قند، کافئین، نمک، چربی و چند ماده غذایی دیگر، استرس وارده بر بدن خود را افزایش می دهند. تغذیه ضعیف ممکن است تعادل مواد مغذی در بدن را بر هم زند و یک فرد مبتلا به سوء تغذیه استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دارد. بیماری نیز باعث افزایش نیاز به مواد مغذی در بدن می شود.
در زندگی روزانه ی بسیاری از مردم، حساسیت های بیش از اندازه، محرومیت ها و استرس های محیطی، موجب تنش های جسمی و روانی مزمن می گردند که در طول روزها، ماه ها و سال ها بر سلامتی آنها تأثیر می گذارد. نیازهای تغذیه ای همچنین از استرس های حاد ناشی از عفونت ها، سوختگی ها، جراحات، شکستگی استخوان ها و سایر بیماری ها و صدمات و آشفتگی ناگهانی در تعادل عاطفی تأثیر می پذیرد.
عادت های خاص غذایی می تواند سبب ایجاد و یا افزایش استرس در زندگی فرد شود. از جمله این عادت ها، مصرف کافئین، الکل، قند و گرفتن رژیم های سخت لاغری می تواند باشد.
کافئین و استرس:

با مصرف اولین فنجان قهوه، هنگام صرف صبحانه، فرد آماده فعالیت روزانه می شود. این چالاکی توسط کافئین موجود در آن ایجاد می گردد. کافئین دستگاه اعصاب مرکزی را تحریک می کند. این ماده غیر از قهوه در چای، کاکائو، شکلات و بعضی داروها وجود دارد.
کافئین از طریق جدار معده و روده ها طی چند دقیقه جذب شده و توسط جریان خون به تمام قسمت های بدن می رسد. فرد در اثر کافئین، برانگیخته و سرحال شده و می تواند هوشیارانه تر عمل کند، اما مصرف بیش از حد کافئین می تواند زیان آور و مسئله ساز باشد.
قهوه

کافئین، هورمون های استرس را تحریک می کند و ممکن است منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون گردد. کافئین و اسید موجود در قهوه باعث تحریک دیواره معده و روده ها می گردد.
مصرف بیش از حد آن می تواند سبب برانگیختگی، اضطراب، بیقراری و پریشانی، اختلال در خواب یا سر گیجه شود. نوشیدن 5 فنجان قهوه یا بیشتر در روز می تواند این علائم را ایجاد کند.
کافئین یک ماده ادرار آور است و باعث دفع ویتامین B و C از طریق ادرار می شود. کافئین می تواند سبب ایجاد ورم های دردناک در سینه، بی نظمی ضربان قلب و افزایش چربی خون گردد. این ماده محرک ممکن است خطر بروز سرطان های مثانه، روده بزرگ و لوزالمعده را افزایش دهد.
میزان 200 میلی گرم کافئین موجود در 1 تا 3 فنجان قهوه، وابسته به غلظت آن، ممکن منجر به عوارض جانبی نامطلوبی در بدن گردد. اثر استرس زایی کافئین در افراد مسن بیشتر است و با کاهش مصرف قهوه نسبت به قبل، پدیدار می شود.
قهوه ی فاقد کافئین، جانشین مناسبی است برای افرادی که از استرس ناشی از مصرف قهوه، رنج می برند. سایر جانشین های مشابه قهوه، از موادی مانند غلات نیم سوخته یا تمام سوخته هستند. آبمیوه ها، آب، و چای رقیق نیز می توانند جایگزین خوبی برای قهوه باشند.
قند و استرس:

امروزه مصرف مواد غذایی شیرین در میان مردم افزایش یافته است. به طور متوسط یک پنجم کالری مورد نیاز بدن از قند تصفیه شده تأمین می گردد. اگر چه قند ماده اعتیاد آوری نیست، ولی می تواند به طور بی رویه و مضر مورد استفاده قرار گیرد. یک رژیم غذایی حاوی قند و شیرینی فراوان ممکن است که جایی برای مصرف سایر غذاهای مقوی و مغذی باقی نگذارد. چون غذاهای قنددار به آسانی خورده می شوند، کالری های اضافی در بدن به مصرف می رسند که تداوم این وضع موجب افزایش وزن و چاقی می شود.
بدن انسان به تیامین (ویتامین B1) برای فعالیت دستگاه عصبی نیاز مبرم دارد. یک رژیم غذایی حاوی تیامین کم می تواند سبب خستگی، بیقراری، اختلالات روانی و افسردگی گردد. تمام این علائم و نارسایی ها می توانند امکان بروز استرس را افزایش دهند.
غذاهای شیرین

مصرف زیاد قند همچنین می تواند با تأثیر گذاشتن در میزان قند خون، باعث افزایش اختلالات روانی و جسمانی گردد. یک غذای قنددار می تواند سریعا قند خون را بالا برد.
برای تنظیم قند خون، هورمونی به نام انسولین از لوز المعده ترشح می شود. انسولین، قند را در خون به جریان می اندازد و آن را جهت مصرف به سلول ها می رساند که در نتیجه ی آن سطح قند خون به حد طبیعی می رسد.
مصرف مداوم مقادیر زیادی از قند می تواند ترشح انسولین در بدن را تسریع بخشد و کاهش ناگهانی مصرف قند، می تواند سطح قند خون را خیلی پایین بیاورد.
اگر فردی غذای پر قند و شیرین مصرف نماید و یک ساعت بعد احساسات ناخوشایند ناشی از سطح پایین قند خون را تجربه کند، ممکن است برای فرو نشاندن احساس گرسنگی، دوباره تمایل به مصرف مواد قندی پیدا کند و روند قبلی تکرار شود. این سیکل معیوب مصرف زیاد قند و بروز علائم پایین بودن قند خون، استرس زا است و شخص را در انجام وظایف و تکالیف روزانه دچار ناتوانی می نماید.
غلات سبوس دار و سایر کربوهیدرات های تصفیه نشده (خام) حاوی کروم هستند، ماده معدنی که مقدار ناچیزی از آن به انسولین در تنظیم قند خون کمک می نماید. کمبود کروم در رژیم غذایی، می تواند در ایجاد دیابت نقش داشته باشد.
تخمین زده شده که حدود نود درصد رژیم های غذایی، مقادیر کافی از این ماده معدنی را در بر ندارند. با ازدیاد مصرف قند، قند خون بالا می رود، اما کروم مورد نیاز برای به مصرف رساندن قند اضافی و جذب آن توسط سلول ها تأمین نمی شود.
خط مشی آتی علوم تغذیه و هدف اصلی رژیم های غذایی آن است که خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا ، دیابت، سرطان و اختلالات مربوطه از جمله چاقی را کاهش دهد.
توصیه های تغذیه ای برای کاهش استرس

مصرف روزانه 3 لیوان شیر را فراموش نکیند.
برای ایجاد آرامش در خود از 1 لیوان شیر گرم به همراه 2 عدد خرما استفاده کنید.
ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
مواد حاوی کلسیم برای انتقال پیام های عصبی به عضلات نقش مهمی دارند.
مصرف ماست قبل از خواب را به علت دارا بودن اسید لاکتیک بیشتر توصیه می کنیم.
آبمیوه تازه

مصرف روزانه 1 لیون آب میوه طبیعی فصلی توصیه می شود.
برای صبحانه از مواد غذایی پر فیبر، ماست یا پنیر کم چرب و نان سبوس دار استفاده کنید.
از مصرف شیرینی جات در میان وعده خودداری کنید.
روزانه فقط 1 فنجان قهوه بنوشید.
در میان وعده از کیک خانگی یا نان کم چرب محلی یا نان سبوس دار استفاده کنید.
نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز توصیه می شود.
مصرف جوشانده لیمو عمانی و گل گاوزبان در مواقع استرس توصیه می شود.
از مواد غذایی سرشار از ویتامین B،C ، D حتماً استفاده کنید.
گوجه فرنگی، فلفل دلمه، مرکبات، توت فرنگی و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی ایفا می کنند.
جوانه ها، غلات سبوس دار، حبوبات، لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D هستند که در آرامش فرد و در تقویت حافظه مؤثرند.
جگر ، گوشت قرمز و ماءالشعیر حاوی ویتامین های گروه B هستند. ویتامین های گروه B باعث کاهش استرس می شوند.
رژیم مناسب یک فرد دارای استرس باید دارای موارد زیر باشد :

انواع میوه جات و سبزی جات در طول روز مخصوصا مواد سرشار از ویتامین C.
مصرف روزانه 3 لیوان شیر به طور منظم
حذف کامل سوسیس و کالباس از برنامه غذایی خود
مصرف غذا های کم حجم، ولی مقوی در میان وعده
بخش تغذیه و سلامت تبیان
 
بالا