طرح یک ماههٔ حذف لینکهای توهین به ادیان از صفحه اول بالاترین

mojtaba007

کاربر فعال
کاربر ممتاز
یکی از اساسی‌ترین سیاستهای اجرایی بالاترین، حداقل دخالت در لینکهای فرستاده شده توسط کاربران بوده‌است. لینکهایی غیرمجاز، محدود به قوانین حداقلی بالاترین بوده‌اند. مثلا مطالب با محتوای پورن یا خشونت‌طلبی غیرمجاز بوده‌است. یکی از مواردی که تا به حال بالاترین نسبت به آن موضعی نداشته‌است،‌ لینکهای توهین‌ یا تمسخرآمیز نسبت به ادیان است. با اینکه تعداد این نوع لینکها در بالاترین کم بوده‌است اما معمولا به دلیل بحثهای مطرح شده در بخش نظرات، این لینکها در بخش لینکهای پرنظر سمت چپ صفحه اول بالاترین ظاهر می‌شده‌اند و توجه بازدیدکنندگان بالاترین را در نگاه اول جلب می‌کرده‌اند.

در چند ماه گذشته، اعتراضات زیادی از کاربران مذهبی‌تر و خوانندگان غیر عضو بالاترین نسبت به لینکهای توهین‌آمیز به ادیان دریافت کرده‌ایم. تعدادی از کاربران مذهبی‌تر بالاترین هم بالاترین را به‌ این دلیل ترک کرده‌اند. از آنجا که ما در بالاترین معتقد بوده و هستیم که نه فقط انتقاد به ادیان بلکه حتی توهین به دین باید در یک جامعه آزاد مجاز باشد، تا این زمان اقدامی برای جلوگیری از ارسال این قبیل لینکها از سوی بالاترین به عمل نیامده است. اما بررسی بیشتر کلیه جوانب این مساله به ما نشان داد که برای حفظ انواع گرایشات فکری در بالاترین و حفظ تنوع مخاطبان (در این مورد مخاطبان مذهبی) لازم است تصحیحاتی در این مورد انجام شود.

هدف کلی ما این است که تنوع مخاطبان بالاترین اعم از کاربران یا مراجعه‌کنندگان غیرعضو ، به تنوع فکری و عقیدتی جامعه واقعی ایرانی نزدیک‌تر باشد. یعنی اگر یک جامعه شناس قصد مطالعه آماری در مورد گرایشات فکری ایرانیان را داشته باشد بتواند از جامعه آماری کاربران بالاترین به عنوان یک جامعه آماری مشابه اما کوچک‌تر استفاده کند. متاسفانه هم‌‌‌اکنون به علت انواع مشکلات از قبیل *****ینگ این فاصله روز به روز بیشتر و بیشتر می‌‌شود. تنها به علت *****ینگ بالاترین در ایران، تنوع فکری و عقیدتی کاربران به نحو فاحشی تغییر یافته است و کاربران محدود به ایرانیان خارج کشور یا ایرانیانی که به نحوی به ابزارهای دور زدن این *****ها دسترسی دارند محدود شده است. متاسفانه وجود برخی از لینکهای حساسیت‌زا عده دیگری از مراجعه‌‌‌کنندگان را نیز بی‌علاقه و دلسرد کرده است. سوال اصلی ما این بود که اگر تنها علت ترک عده‌ای از کاربران وجود برخی لینکها با محتوای توهین و تمسخر به ادیان و نه نقد است چه تمهیدی برای حفظ همه کاربران بالاترین در کنار هم وجود دارد؟

از امروز تصمیم گرفتیم که بطور آزمایشی، به مدت یک ماه، لینکهای با محتوای توهین هزل‌‌گونه به ادیان را تنها از صفحه اول بالاترین برداریم. این لینکها از بالاترین حذف نخواهند شد و هنوز با مراجعه به صفحه کاربر ارسال کننده این لینکها قابل دسترس خواهند بود. دلایل تصمیم ما بشرح زیر است:

- حفظ تکثر مخاطبان بالاترین و جلوگیری از آزردگی مخاطبان و کاربران مذهبی و نزدیک‌تر کردن جامعه بالاترین به جامعه حقیقی ایرانی
- ساختار بالاترین به خوانندگان اجازه انتخاب گزینشی مطالب را نمی‌دهد. به عنوان مثال در فیسبوک یا فرندفید می‌توانیم کاربری را که مشتاق دیدن مطالبش هستیم انتخاب کنیم هر چند در بالاترین هم تا حدودی می‌توان چنین انتخابی داشت اما حداقل مطالب صفحه اول بالاترین به نوعی به کلیه خوانندگان بدون دخالت آنها عرضه‌ می‌شود. خواننده مذهبی نمی‌تواند لینکهای توهین‌ و استهزا آمیز راه یافته به صفحه اول را نبیند
برخلاف تصور کلی – وبسایتهای دیگر همچون فیسبوک هم محدودیتهای را برای حفظ کاربران انجام داده اند.

این تصمیم یکی از مهمترین و سخت‌ترین تصمیماتی است که در دوسال اخیر در مورد سیاستهای بالاترین گرفته‌شده‌است. ما می‌دانیم که بخشی از کار بالاترین جا انداختن فرهنگ آزادی بیان است و به همین خاطر نگرانیم که این تصمیم بالاترین، به عنوان جلوگیری از اجازه توهین به ادیان و مقدسات تعبیر شود. لذا لازم است نظر بالاترین را با صراحت تمام بگوییم: در یک جامعه آزاد، توهین به هر عقیده و نظری از جمله ادیان جز مهم اصل آزادی بیان است. تنها تغییری که در بالاترین می‌دهیم یک تغییر سردبیری است. مشابه این، قانون دیگر بالاترین در مورد عدم اجازه لینک دادن به پورن است. ما بر این باوریم که انتشار محتوای پورن جزو حق بیان افراد است اما در بالاترین این اجازه بدلیل حفظ کیفیت وب‌سایت به کاربران داده‌ نمی‌شود. اینکار خلاف آزادی بیان نیست. محتوای پورن به راحتی در وبسایتهای دیگر بروی اینترنت قابل دسترس است و نبود آن در بالاترین آزادی بیان کسی را محدود نکرده است.

در ماه آینده تاثیرات این تغییر را در بالاترین را پیگیری خواهیم کرد و با توجه به بازخوردهای کاربران و خوانندگان غیرعضو بالاترین روشهای اجرایی این طرح را بهبود خواهیم داد. تاکید می‌کنیم که این طرح شامل لینکهای محتوای نقد و تفسیر دینی نمی‌شود و این قبیل لینکها کما فی‌السابق به صفحه اول بالاترین راه پیدا خواهند کرد.

http://balatarin.com/
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاهش شدید و فقر مخاطب باعث این کارها شده....

ضمن اینکه ماهیت اصلی سایت رو میشه در این جملات پیدا کرد:
در یک جامعه آزاد، توهین به هر عقیده و نظری از جمله ادیان جز مهم اصل آزادی بیان است
ما در بالاترین معتقد بوده و هستیم که نه فقط انتقاد به ادیان بلکه حتی توهین به دین باید در یک جامعه آزاد مجاز باشد،
.

آقا مجتبی من میخوام به شما توهین کنم، اجازه دارم؟
دوست دارم یه توهین رکیک هم بکنم به سر تا پاتون، اگه نذاری بگم دیکتاتوری...:eek::surprised::razz:
 

mojtaba007

کاربر فعال
کاربر ممتاز
کاهش شدید و فقر مخاطب باعث این کارها شده....

ضمن اینکه ماهیت اصلی سایت رو میشه در این جملات پیدا کرد:


آقا مجتبی من میخوام به شما توهین کنم، اجازه دارم؟
دوست دارم یه توهین رکیک هم بکنم به سر تا پاتون، اگه نذاری بگم دیکتاتوری...:eek::surprised::razz:

والله منم با شما موافقم توهین جز ازادی نیست
 
بالا