دوستان بخوانند... ترکیه و رویای عثمانی گری جدید!!!

A.R-KH-A

عضو جدید
کاربر ممتاز
از دوستان عزیزی
که در این مدت پیگیر اخبار بودن..
خواهش دارم به مسائلی که در سطح خاورمیانه با محوریت ترکیه انجام میشه سطحی نگاه نکنن...
اصل مهم سیاست که
"هر کشوری در اولین گام به دنبال منافع خویش است" رو فراموش نکنند...
کشوری که تو این چند ساله اسمش دوباره بر سر زبونها افتاده کشور ترکیه است...
این رو بخونید...
نگاه ترکیه همچنان به غرب است


زمان انتشار: دوشنبه 3 خرداد 1389 - 06:05:20

بین الملل > اروپا - سیامک کاکایی، کارشناس ترکیه بر این اعتقاد است که آنکارا علیرغم تلاشهای ترکیه در شرق،همچنان به غرب نگاه دارد.
زهرا خدایی: با روی کار آمدن دولت اردوغان در ترکیه، حزب عدالت و توسعه درصدد برآمد تعریف جدیدی از سیاست خارجه خود ارائه دهد.یکی از تئوری های این حزب رفع مشکلات همسایگان و میانجیگری در حل بحرانها و معضلات منطقه‌ای و جهانی است. این تئوری درواقع به نحوی در کنار تئوری "پیش به سوی غرب" حاکم بر اندیشه دولتمردان قبلی ترکیه قرار می‌گیرد، و بر مبنای اندیشه نو عثمانی گری که جدیدا در ترکیه مطرح شده است چه بسا به جایگزینی برای "پیش به سوی غرب" تبدیل شود. خبرآنلاین در مصاحبه‌ای با سیامک کاکایی،کارشناس مسائل ترکیه ضمن اشاره تحولات اخیر در حوزه خاورمیانه، به تجزیه و تحلیل سیاست‌ خارجی ترکیه در این بین پرداخته است.
طی ماههای اخیر نقش فزاینده ترکیه در تعاملات جهانی و نقش آفرینی در بحرانهای منطقه‌ای سبب ایجاد این تفکر شده که ترکها قصد احیای امپراطوری عثمانی را در سر پرورانده و درصدد ارائه تعریفی جدید از سیاستهای خود در عرصه بین‌الملل هستند آیا فی‌الواقع ترکیه قصد دارد با نگاه به شرق بازتعریف جدیدی از سیاست خود ارائه دهد؟
در ابتدا لازم است به لحاظ ساختاری نگاهی به سیاست خارجی ترکیه بیندازیم. بعد از جنگ جهانی دوم، سیاست خارجی ترکیه تابعی بود از سیاست خارجی آمریکا هم در حوزه خاورمیانه و هم در حوزه ناتو.در واقع ترکیه همپیمان استراژیک آمریکا بوده و این روند تا زمان حال نیز ادامه دارد. برای تحلیل دقیق‌تر سیاست منطقه‌ای ترکیه،باید به سه نگرش موجود در سیاست خارجی این کشور پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد.

1- مرحله اول،پس از جنگ جهانی دوم از دهه 1950 تا دهه 1990: که مبتنی بر عدم مداخله در منازعات منطقه‌ای بود. به عبارتی ترکیه سعی کرد خود را در حاشیه بحرانهای منطقه‌ای قرار داده و نقشی بیطرفانه را ایفا کند.به عنوان مثال به طور مشخص و واضح موضعی در خصوص منازعه اعراب و اسراییل نداشت.در رابطه با جنگ ایران و عراق ضمن اینکه روابط مستمر و خوبی را به لحاظ اقتصادی و تجاری هم با ایران و هم با عراق داشت، سعی کرد نقشی بیطرفانه داشته باشد.در این مقطع نگاه ترکیه مبتنی بر نگاهی بود که غرب آن را تعیین کرده بودند.از آنجایی که ترکیه در ائتلاف‌های منطقه‌ای با آمریکا شرکت داشت،لذا نگاه سیاست خارجی ترکیه نیز به همین شکل بود.

2- در مرحله دوم یعنی دهه 1990 در دوره تورگوت اوزال،مرحله جدیدی در سیاست خارجی و خاورمیانه‌ای ترکیه ایجاد می‌شود.اوزال در این دوره پوست‌اندازی مهمی در سیاست‌‌خارجی این کشور صورت می‌دهد تا از سیاست سنتی ترکیه که عدم مداخله در منازعات منطقه‌ای است،فاصله بگیرد.ترکیه در این دوره گذار سختی داشته است. لذا مشارکت ترکیه در جنگ کویت در واقع همان پشت سر گذاردن سیاست سنتی بود و ترکیه عملا در این مرحله می‌خواهد نقش جدیدی در خاورمیانه ایفا کند و این آغاز رشد ترکیه به عنوان بازیگر مهم در مناقشات خاورمیانه‌ای است. این نگرش تا سال 2003 بر سیاست خارجی ترکیه حاکم بود. نتیجه این سیاست بهبود رابطه و همپیمان شدن با اسراییل بود. در جبهه‌ای دیگر این کشور همچنان همپیمان آمریکا نیز بوده و نگاهی مستمر به این کشور داشته،ضمن اینکه در این مرحله اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر جدید وارد سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌شود.
در واقع در همین دوره است که موضوع پیوستن به اتحادیه اروپا مطرح می‌شود؟
بله. به شکلی دقیق‌تر موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در اواخر دهه 1990 مطرح می‌شود. ترکیه در این مقطع در مذاکرات مربوط به پیوستن به اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.در این دوره نیز ترکیه به دنبال ایفای نقش منطقه‌ای است.نگرشی که اوزال مبدع آن بود و هنوز نیز سیاست ترکیه بر پایه این نگرش می‌چرخد.
3- مرحله سوم یا همان دوره اردوغان فصلی است که اردوغان و به تعبیر من"بازیگر فعال منطقه‌ای"به دنبال ایفای نقش و وزن سیاسی است. دولت ترکیه در چند سال گذشته در سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود این نکته مهم را نشان داده که ترکیه قابلیت دارا بودن وزن سیاسی مهم برای حل مناقشات منطقه‌ای و جهانی را داشته و جهان می‌تواند روی آن حساب باز کند.به خصوص در دوره دوم دولت اردوغان،ترکیه گام بلندی در عرصه سیاست داخلی و خارجی برمی‌دارد.
چه عواملی به ارتقای جایگاه ترکیه کمک کرد؟
از مولفه‌هایی که به ارتقای جایگاه ترکیه کمک کرد،می‌توان به دبیرکلی سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین عضویت غیردائم این کشور در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد.
در بعد عملی ترکیه چگونه توانست از این پتانسیل‌ها بهره‌برداری کند؟
اقدامات مهم و بسیار قابل توجهی از سوی دولتمردان ترک صورت گرفت که به اختصار بدان اشاره می‌کنم.

-ترکیه روابط خود را با کشورهایی که با آنها مشکل داشت از جمله سوریه نیز حل کرد و هم‌اکنون دو کشور متحد استراتژیک هستند.
-هر چند که سطح مناسبات میان ترکیه و اسراییل بالاست، با این حال ترکها در نقش منتقد دولت اسراییل نیز ظاهر می‌شوند.به عبارتی دفاع دولت ترکیه از منافع فلسطین،ترکیه را به عنوان کشوری اسلامی و مدافع حقوق فلسطین در میان افکار عمومی و سایر کشورها نشان داده است.
- ترکها با شورای همکاریهای خلیج فارس نیز رابطه گرمی برقرار کردند به گونه‌ای که دو طرف هم‌اکنون رابطه راهبردی به لحاظ تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارند.
-رابطه ترکیه با عراق هم وارد فاز جدیدی شده است.
-ترکها رابطه خود با ایران را نیز تقویت کردند.
-ترکیه حتی به فکر بهبود رابطه با یونان نیز هست و با جدیت آن را دنبال می‌کنند.
و در کنار همه این مسائل ترکیه سعی در ایجاد همین رابطه با سایر کشورهای پیرامونی خود از جمله پاکستان،لبنان و .. دارد.
به عبارتی چنین اقداماتی سبب اتخاذ رویکرد جدیدی در سیاست خارجی ترکیه شد...
بله.همین سیاست و نگرش سبب ایجاد تفکر و عبارت جدیدی در سیاست خارجی ترکیه شد که داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه مبتکر و طراح آن بود و در واقع مغز متفکر نظریه‌ای به نام"تنش صفر با همسایگان"بود. سیاست تنش صفر با همسایگان سیاستی بود که داوود اوغلو مبتکر و مبدع آن بوده و دولت را به بهبود روابط با همسایگان و از میان برداشتن تنش‌های طرفینی هدایت کرد.بر اساس این سیاست، ترکیه روابطش را با کشورهای همسایه مورد بازنگری قرار داد.
این رویکرد شامل همسایگانی از جمله ارمنستان با توجه به تیرگی تاریخی حاکم بر روابط طرفین نیز شد ؟
بله .سیاست تنش صفر با همسایگان سبب شد که ترکیه در اوت 2009 پروتکل تاریخی همکاری با ارمنستان را امضاء‌کند؛کشوری که ترکیه بالاترین میزان تنش را با آْن داشت.(البته هنوز این پروتکل به تصویب نهایی مجالس طرفین نرسیده است)اما گام مهمی بود برای عادی سازی روابط میان دو کشور و نمود سیاست تنش صفر.

اتخاذ چنین رویکردی با چه اهدافی صورت گرفت؟
در مجموع این سیاست بر بهبود روابط با همسایگان مجاور،پیرامونی و منطقه‌ای با این هدف صورت گرفت که ترکیه بتواند اولا ً:خود را به عنوان بازیگر واقعی معرفی کند. دوماً ، وزن سیاسی خود را بالا ببرد و سوماً،مبتکر طرحهای میانجی‌‌گرانه‌ای باشد که در منطقه پرتنش خاورمیانه می‌تواند در حل بحرانهای موجود میان کشورها موثر باشد،همانند رابطه اسراییل-سوریه و سوریه-عراق و همچنین پرونده هسته‌ای ایران.
به طور خلاصه هدف واقعی ترکیه از میانجی‌گری در پرونده هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و نقش میانجی‌گرایانه ترکیه ذکر این نکته ضروری است که ترکها بیش از آنکه به فکر رفع و حل بحران باشند،بیشتر به فکر نشان دادن نقش و ظرفیت‌های جدید خود به جامعه جهانی هستند. این سه طرح میانجی‌گرایانه برای این کشورها نشان می‌دهد که ترکیه خود را از فضای سنتی دور اول سیاست خارجی جدا ساخته است. جالب است بدانیم که همه برنامه‌ها و طرح‌های ترکیه در قالب سیاست خارجی جدید عملیاتی و اجرایی شده و بدین شکل نبوده که صرفا در قالب تعریف باقی بماند. ترکیه با جدیت به بازیگری مهم و فعال تبدیل شده است.

و اما در خصوص نگاه ترکیه به شرق باید بگویم که من تصور نمی‌کنم که ترکیه به شرق نگاهی داشته باشد،من بر این اعتقادم که نگاه ترکیه همچنان به غرب است و مهمترین اولویت سیاست خارجی ترکیه پیوستن به اتحادیه اروپاست و در همین چارچوب برای کسب معیارهای لازم برای تحقق این هدف،هر نوع تغییر اعم از تغییر قانون اساسی،رعایت حقوق اقلیتها(از جمله کردها) رفع تنش با قبرس و ارمنستان و .. را پذیرفته است.در مجموع باید بگویم مهمترین دغدغه تیم اردوغان ایجاد اصلاحات برای تحقق رویای پیوستن به اتحادیه اروپاست. و از همه مهمتر آنکه ترکیه،همچنان همپیمان غرب است،این موضوع همچنان به قوت خود باقی است.لذا نگاه ترکیه به شرق، تنها به عنوان عامل و فاکتوری جدید در سیاست خارجی ترکیه وارد شده،آن هم در حالی که نگاه به غرب برای این کشور در اولویت است.

در مجموع محورهای مهم سیاست خارجی ترکیه نگاه به غرب،گسترش همکاری با شرق به منظور افزایش و ارتقای توان اقتصادی،ظرفیتهای سیاسی،قدرت چانه‌زنی و افزایش وزن سیاسی در ارتباط با معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است.
===

با تشکر
یا حق
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترکیه ی امروز در حالت گذار از سکولاریسم و لائیک به سمت اسلامگرایی هست.
امواج انقلاب اسلامی...
 

آیاتای

عضو جدید
ترکیه ی امروز در حالت گذار از سکولاریسم و لائیک به سمت اسلامگرایی هست.
امواج انقلاب اسلامی...
شاید دولت ترکیه تمایل به اسلام گرایی داشته باشه اما مردم ترکیه مرتکب این اشتباه نمیشن.
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاید دولت ترکیه تمایل به اسلام گرایی داشته باشه اما مردم ترکیه مرتکب این اشتباه نمیشن.

و حتما" شما نماینده ی مردم ترکیه هستید؟!
چقدر خوبه رو هوا حرف نزنیم. این طور نیست؟!
شما انتخابات مختلف ترکیه رو تو ده سال گذشته بررسی کن تا نظر مردم ترکیه دستت بیاد.
حزب عدالت و توسعه محبوب ترین و قدرتمندترین حزب ترکیه ی امروزه.
در عوض فعالیت های احزاب لائیک چی بوده؟! چندین کودتا و ترور ناموفق که کاملا" مشخص می کنه دوران سیاه آتاتورک دیکتاتور تموم شده.
 

Dr Ali

عضو جدید
;)
و حتما" شما نماینده ی مردم ترکیه هستید؟!
چقدر خوبه رو هوا حرف نزنیم. این طور نیست؟!
شما انتخابات مختلف ترکیه رو تو ده سال گذشته بررسی کن تا نظر مردم ترکیه دستت بیاد.
حزب عدالت و توسعه محبوب ترین و قدرتمندترین حزب ترکیه ی امروزه.
در عوض فعالیت های احزاب لائیک چی بوده؟! چندین کودتا و ترور ناموفق که کاملا" مشخص می کنه دوران سیاه آتاتورک دیکتاتور تموم شده.
کاملا موافقم;)
 

majid373750

عضو جدید
اسلام گرایی خوبه اما اگه مثل نظام مثلا اسلامیه ما باشه چرت و پرته
مفت نمیرزه .درسته؟
 

saeedhashemee

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ترکیه ی امروز در حالت گذار از سکولاریسم و لائیک به سمت اسلامگرایی هست.
امواج انقلاب اسلامی...

مطمئن باشید اگر بخواهند این بلا را بر سر خودشون بیاورند دیری نخواهد پایید که به حماقت خودشان پی برده و خیلی زود در انتخابات بعدی نتیجه دیگری رو رقم میزنند. مثل کشور ما نیست که نتونند کاری بکنند. شانس اوردند که یک دولت دمکراتیک دارند که با تغییر افکار مردم , دولت هم عوض میشه. دولتشون که نمیتونه بگه تا ابد باید همین انتخابی که کردید ( دولت اسلامی) پا برجا باشه . 3 تا چهار سال که چوب خوردند برای همیشه دیگه عقلشون میات سرجاش
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطمئن باشید اگر بخواهند این بلا را بر سر خودشون بیاورند دیری نخواهد پایید که به حماقت خودشان پی برده و خیلی زود در انتخابات بعدی نتیجه دیگری رو رقم میزنند. مثل کشور ما نیست که نتونند کاری بکنند. شانس اوردند که یک دولت دمکراتیک دارند که با تغییر افکار مردم , دولت هم عوض میشه. دولتشون که نمیتونه بگه تا ابد باید همین انتخابی که کردید ( دولت اسلامی) پا برجا باشه . 3 تا چهار سال که چوب خوردند برای همیشه دیگه عقلشون میات سرجاش

اگه دولت و حکومتی پیدا شد که تونست 85% ملت رو پای صندوق بیاره قول میدم در مورد مطالبت فکر کنم! ;)
 

آیاتای

عضو جدید
و حتما" شما نماینده ی مردم ترکیه هستید؟!
چقدر خوبه رو هوا حرف نزنیم. این طور نیست؟!
شما انتخابات مختلف ترکیه رو تو ده سال گذشته بررسی کن تا نظر مردم ترکیه دستت بیاد.
حزب عدالت و توسعه محبوب ترین و قدرتمندترین حزب ترکیه ی امروزه.
در عوض فعالیت های احزاب لائیک چی بوده؟! چندین کودتا و ترور ناموفق که کاملا" مشخص می کنه دوران سیاه آتاتورک دیکتاتور تموم شده.

آتاتورک یک وطن پرست صادق بوده که آرزویی جز پیشرفت و ترقی ملت و کشورش نداشته و در این راه هم
موفق بوده... مردم ترکیه پیشرفت خودشون رو مدیون تلاش رهبری آگاه و دلسوز چون اتاتورک هستن... حزب عدالت و توسعه ازین رو در بین مردم محبوبیت داره که به درد مردم رسیدگی میکنه و و گوش شنوایی برای خواسته های ملتش داره و حداقل حسنش اینه که دلسوز وطن و ملتش است... در غیر این صورت نمیتونست دوام بیاره.
 
آخرین ویرایش:

saeedhashemee

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اگه دولت و حکومتی پیدا شد که تونست 85% ملت رو پای صندوق بیاره قول میدم در مورد مطالبت فکر کنم! ;)

اگر راست میگویی در هر شهری که هستی بر فراز یک بلندی برو و ببین چند درصد خانه ها دیش ماهواره بر بامشان نیست. هر دهات و روستایی را هم که بروی و ببینی من قبول دارم. انوقت منصفانه بیا و نتیجه رو بگو. اری 85 درصد مردم شرکت کردن برای چی؟ برای تغییر بود یا برای تکرار گذشته؟ برای انتخاب چه کسی به مراکز اخذ رای امدند؟ اون مردمی که دو دوره به خاتمی رای دادند چه شدند؟ اون 23 میلیون رای چرا رای به خاتمی دادند؟ برید قدری فکر کنید. همه انها دوباره رای به یکنفر دادند؟ مطمئن باش در انتخابات بعدی مانند صدام که میگفت 99 درصد مردم شرکت کرده و 99 درصد مردم به او رای داده اند. دقیقا همین رو به مردم گزارش خواهتد کرد. ببینیم دیگر از این درصد ها پای صندوق رای میایند؟ البته بهتر است بیندیشی چرا مردم خاتمی و مسلکانش را انتخاب کردند.
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر راست میگویی در هر شهری که هستی بر فراز یک بلندی برو و ببین چند درصد خانه ها دیش ماهواره بر بامشان نیست. هر دهات و روستایی را هم که بروی و ببینی من قبول دارم. انوقت منصفانه بیا و نتیجه رو بگو. اری 85 درصد مردم شرکت کردن برای چی؟ برای تغییر بود یا برای تکرار گذشته؟ برای انتخاب چه کسی به مراکز اخذ رای امدند؟ اون مردمی که دو دوره به خاتمی رای دادند چه شدند؟ اون 23 میلیون رای چرا رای به خاتمی دادند؟ برید قدری فکر کنید. همه انها دوباره رای به یکنفر دادند؟ مطمئن باش در انتخابات بعدی مانند صدام که میگفت 99 درصد مردم شرکت کرده و 99 درصد مردم به او رای داده اند. دقیقا همین رو به مردم گزارش خواهتد کرد. ببینیم دیگر از این درصد ها پای صندوق رای میایند؟ البته بهتر است بیندیشی چرا مردم خاتمی و مسلکانش را انتخاب کردند.

الآن ماهواره چه ربطی به چی داره ؟! :surprised:
85% رفتند برای چی؟
چرا من بگم؟
نتیجه پاسخ شماست=== تکرار 4سال گذشته و جلوگیری از پیدایش دوم خرداد2!
این آقای خاتمی همون نبود که با شعار " سه سید فاطمی..خمینی و خامنه ای و خاتمی" 20میلیون رای آورد؟! و ایشون همون نبود که قبل از انتخابات با ژست ضدهاشمی خودش رو مطرح کرد؟!
لطفا" از افعال ماضی استفاده نکنید.
حال رو بچسبید.
8ساله که اصلاح طلبا تو هیچ انتخاباتی اکثریت رو تصاحب نکردند!
این رقم بالای مشارکت و نمود دموکراسی هم محصول فضایی هست که احمدی نژاد ایجاد کرد و نه آقایونی که شعار توسعه ی سیاسی می دادند!
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
آتاتورک یک وطن پرست صادق بوده که آرزویی جز پیشرفت و ترقی ملت و کشورش نداشته و در این راه هم
موفق بوده... مردم ترکیه پیشرفت خودشون رو مدیون تلاش رهبری آگاه و دلسوز چون اتاتورک هستن... حزب عدالت و توسعه ازین رو در بین مردم محبوبیت داره که به درد مردم رسیدگی میکنه و و گوش شنوایی برای خواسته های ملتش داره و حداقل حسنش اینه که دلسوز وطن و ملتش است... در غیر این صورت نمیتونست دوام بیاره.

آتاتورک؟!
هیتلر هم یه وطن پرست صادق بود! ولی ...
شما تلاش می کنی موج اسلامگرایی رو که داره تو ملت های منطقه شکل میگیره رو با توجیهات مختلف رد کنی. پس بحث ما فایده ای نداره. چون توجیهات تمومی ندارند!
 

saeedhashemee

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
الآن ماهواره چه ربطی به چی داره ؟! :surprised:
85% رفتند برای چی؟
چرا من بگم؟
نتیجه پاسخ شماست=== تکرار 4سال گذشته و جلوگیری از پیدایش دوم خرداد2!
این آقای خاتمی همون نبود که با شعار " سه سید فاطمی..خمینی و خامنه ای و خاتمی" 20میلیون رای آورد؟! و ایشون همون نبود که قبل از انتخابات با ژست ضدهاشمی خودش رو مطرح کرد؟!
لطفا" از افعال ماضی استفاده نکنید.
حال رو بچسبید.
8ساله که اصلاح طلبا تو هیچ انتخاباتی اکثریت رو تصاحب نکردند!
این رقم بالای مشارکت و نمود دموکراسی هم محصول فضایی هست که احمدی نژاد ایجاد کرد و نه آقایونی که شعار توسعه ی سیاسی می دادند!

داشتن ماهواره یعنی اینکه چند درصد مخالف وضع موجود هستند. اینها کسانی هستند که برخلاف نظر حکومت ماهواره دارند. تخلف مدنی و قانون میکنند. با رد صلاحیت اکثریت توسط شورای نگهبان و انتخابات اخیر مردم فهمیدند اینهایی که به مجلس رفتند هم کلا با تقلب بوده . الان 8 ساله که در انتخابات تقلب رایجه ولی مردم حالا فهمیدند چه کلاهی بر سرشون میزارند
 

saeedhashemee

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
الآن ماهواره چه ربطی به چی داره ؟! :surprised:
85% رفتند برای چی؟
چرا من بگم؟
نتیجه پاسخ شماست=== تکرار 4سال گذشته و جلوگیری از پیدایش دوم خرداد2!
این آقای خاتمی همون نبود که با شعار " سه سید فاطمی..خمینی و خامنه ای و خاتمی" 20میلیون رای آورد؟! و ایشون همون نبود که قبل از انتخابات با ژست ضدهاشمی خودش رو مطرح کرد؟!
لطفا" از افعال ماضی استفاده نکنید.
حال رو بچسبید.
8ساله که اصلاح طلبا تو هیچ انتخاباتی اکثریت رو تصاحب نکردند!
این رقم بالای مشارکت و نمود دموکراسی هم محصول فضایی هست که احمدی نژاد ایجاد کرد و نه آقایونی که شعار توسعه ی سیاسی می دادند!

برای فهمیدن اینکه نظر خاتمی چه بود و چرا مردم بهش رای دادن , بهتره به ارشیو کیهان سری بزنید و ببنید چه نصبتها که به خاتمی میدادند. خواهش میکنم از افعال و جملات دروغ استفاده نکنید
 

Metal Guard

عضو جدید
کاربر ممتاز
داشتن ماهواره یعنی اینکه چند درصد مخالف وضع موجود هستند. اینها کسانی هستند که برخلاف نظر حکومت ماهواره دارند. تخلف مدنی و قانون میکنند. با رد صلاحیت اکثریت توسط شورای نگهبان و انتخابات اخیر مردم فهمیدند اینهایی که به مجلس رفتند هم کلا با تقلب بوده . الان 8 ساله که در انتخابات تقلب رایجه ولی مردم حالا فهمیدند چه کلاهی بر سرشون میزارند

!!!
پس با این تفاسیر همه ی کسانی که چراغ قرمز رد می کنن و کمربند ایمنی نمی بند و .. هم مخالف حکومت هستند!
8 ساله تقلب رایجه؟!
آهان!!!!
یعنی تا وقتی خاتمی رای میاورد انتخابات سالم بود ولی از وقتی خودش و احزابش شکست خوردن شد تقلب بازی؟!
خوب قانون انتخابات فرقی کرده؟
شورای نگهبان عوض شده؟
یا نه از اول تقلب بوده! پس خاتمی هم با تقلب اومده !
 

A.R-KH-A

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیر تاریخی «تنش» در روابط تركيه و اسرائيل از سال ۲۰۰۸

حمله نيروهاى اسرائيلى به كشتى های حامل كمك هاى انساندوستانه براى مردم غزه در روز دوشنبه كه تحت محاصره زمينى و دريايى قرار دارند با واكنش هاى گسترده اى در جهان روبرو شده است كه شدت اين واكنش ها در تركيه بيشتر بوده است.

روابط تركيه و اسرائيل كه از متحدان يكديگر به شمار مى روند از سال ۲۰۰۸ و پس از حمله ارتش اسرائيل به نوار غزه دچار تلاطم هاى زيادى شده و به سردى گراييده است.

روز دوشنبه مناسبات بين دو كشور ضربه ديگرى خورد و اين بار دليل آن عمليات كماندوهاى اسرائيلى در كشتى هاى حامل كمك به نوار غزه بود كه به گفته تلويزيون اسرائيل ۱۹ نفر در جريان آن كشته شده اند.

مهمترين فراز و نشيب روابط اسرائیل و ترکیه از اواخر سال ۲۰۰۸

۲۹ دسامبر ۲۰۰۸: دولت تركيه اعلام كرد كه حملات اسرائيل به نوار غزه ادامه مذاكرات غير مستقيم بين سوريه و اسرائيل با ميانجي گرى تركيه را ناممكن مى سازد.

۳۰ ژانويه ۲۰۰۹: رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، در جريان يك مباحثه با شيمون پرز، رییس جمهور اسرائيل در حاشيه جلسات مجمع جهانى اقتصاد در داووس سویيس به شدت عصبانى شد.

رهبر تركيه در سخنان خود حملات اسرائيل به نوار غزه را محكوم كرد كه در اثر آن ۱۴۰۰ فلسطينى كشته شده بودند.

۱۱ اكتبر: نيروى هوايى اسرائيل در مانور نظامى بين المللى كه در تركيه برگزار شد شركت نداشت.

۱۵ اكتبر: به دنبال پخش يك مجموعه فيلم توسط تلويزيون تركيه در مورد قتل عام كودكان فلسطينى به دست ارتش اسرائيل مناسبات ديپلماتيك بين دو كشور دچار تنش شد.

۲۴ نوامبر: وزير صنايع و تجارت اسرائيل از تركيه ديدن مى كند، اين اولين ديدار يك مقام اسرائيلى در طول آن سال بود.

۱۱ ژانويه ۲۰۱۰: به دنبال پخش يك مجموعه تلويزيونى پر طرفدار در تركيه كه از نگاه اسرائيل ضد يهودى تلقى مى شود اين كشور سفير تركيه را در تل آويو براى ارائه توضيحاتى به دفتر وزارت خارجه دعوت مى كند. پس از آن دولت تركيه تهديد مى كند كه سفير خود را از تل آويو فرا خواهد خواند.

۱۳ ژانويه: دنى آيالون، معاون وزارت امور خارجه اسرائيل، در ديدار با سفير تركيه رفتارى تحقير آميز داشت و به گفته رسانه ها با وى به زبان عبرى صحبت كرده و او را در صندلى محقرى نشانده بودند.

دولت اسرائيل همان روز رسما به دلیل این اتفاق از تركيه عذرخواهى كرد.

۸ آوريل: نخست وزير تركيه با صراحت از اسرائيل انتقاد كرده و مى گويد كه اين كشور خطر اصلى براى صلح در خاورميانه است.

۱۱ مه: امضاء توافقنامه هسته اى تركيه و برزيل با ايران از سوى نخست وزير اسرائيل به عنوان حيله حكومت ايران براى مقابله با تحريم هاى بين المللى توصيف شد.

۳۱ مه: پس از عمليات كماندوهاى اسرائيلى در عرشه كشتى هايى كه حامل كمك براى نوار غزه بودند، تركيه در مورد عواقب غير قابل جبران اين اقدام به اسرائيل هشدار داده و سفير خود را از آنكارا فراخواند.
 

saeedhashemee

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
!!!
پس با این تفاسیر همه ی کسانی که چراغ قرمز رد می کنن و کمربند ایمنی نمی بند و .. هم مخالف حکومت هستند!
8 ساله تقلب رایجه؟!
آهان!!!!
یعنی تا وقتی خاتمی رای میاورد انتخابات سالم بود ولی از وقتی خودش و احزابش شکست خوردن شد تقلب بازی؟!
خوب قانون انتخابات فرقی کرده؟
شورای نگهبان عوض شده؟
یا نه از اول تقلب بوده! پس خاتمی هم با تقلب اومده !

عجب , داشتن ماهواره رو با تخلفات رانندگی مقایسه میکنید. داشتن اکثریت مردم ایران ماهواره برخلاف نظر حکومت که اکثریت برنامهاش خلاف موازین حکومته و بسیاری کانالهای تضاد شدید با حکومت داره , حتی زندان برای مصرف کنندش پیش بینی شده حتی ارشدترین مقام حکومتی ان را منع کرده , را تعارض مردم با حکومت نمیدونید.ولی خیلی ممنون که تصدیق کردی اکثریت مردم ماهواره دارند. وقتی پاسخی نباشد باید هم اینچنین جواب دهید. تا زمانی که خاتمی رای میاورد مردم به خیابان نمیریختند.چطور شد که یکباره میلیونها نفر به خیابانها اومدند. چرا قبلا اینچنین نمیشد.
 

جنگلی

عضو جدید
آتاتورک یک وطن پرست صادق بوده که آرزویی جز پیشرفت و ترقی ملت و کشورش نداشته و در این راه هم
موفق بوده... مردم ترکیه پیشرفت خودشون رو مدیون تلاش رهبری آگاه و دلسوز چون اتاتورک هستن... حزب عدالت و توسعه ازین رو در بین مردم محبوبیت داره که به درد مردم رسیدگی میکنه و و گوش شنوایی برای خواسته های ملتش داره و حداقل حسنش اینه که دلسوز وطن و ملتش است... در غیر این صورت نمیتونست دوام بیاره.


آتا تورک موقعی پیشرفت ترکیه رو رقم زد که آخوندا رو ریخت تو دریا و از درخت آویزون کرد..

اسلام باید شخصی باشه.
اینطوری هم دین حفظ میشه و هم حکومت.
الان اکثر مردم ترکیه محجبه هستن و اسلام رو نه به زور بلکه با اختیار پذیرفتن.
اسلام دین کاملیه و برای اجرای اون نیازی به اعمال زور نیست.

کار خدا با خدا دین از سیاست جدا
 
بالا