هیشکی نیاد تو اضطراب آوره

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
اضطراب و راه‌هاي کاهش آن



اضطراب سازنده (مثبت)
اين نوع اضطراب در اكثر افراد وجود دارد و باعث كوشش و پشتكار افراد براي كسب موفقيت مي شود. اين اضطراب ، نوعي اضطراب ملايم است كه به فرد تأكيد مي كند از فرصت ها و توانايي هاي شخصي خوب استفاده كن ، با انگيزه باش ، به پشتكارت بيفزا و...
اين نوع اضطراب در ضمير ناخودآگاه شما مانند چراغ هشداردهنده اي است كه هرگاه يكي از عوامل رسيدن به موفقيت در وجود شما در حال كاهش باشد، به شما هشدار داده و باعث برطرف شدن آن مي گردد.
 
آخرین ویرایش:

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
اضطراب مخرب

اضطراب مخرب

اضطراب مخرب
اگر به هشدارهاي اضطراب سازنده (مثبت ) توجهي نشود، پس از مدتي اين نگراني و آشفتگي ها افزايش يافته و به صورت يك عامل مخرب و آزاردهنده خود را نشان مي دهد. اين اضطراب باعث تأثير در ضمير ناخودآگاه و تضعيف آن مي گردد، قدرت درست انديشيدن را كاهش داده و توانايي فرد را در استفاده صحيح از استعدادها و توانايي هايش كاهش مي دهد. اين نوع اضطراب ها حتي سيستم فيزيولوژيكي و عصبي بدن را تحريك كرده و گاهي ممكن است به شكل فشارهاي عصبي و اختلال در سيستم طبيعي بدن ظهور كند.
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
تكنيك هاي كاهش اضطراب

تكنيك هاي كاهش اضطراب

تكنيك هاي كاهش اضطراب
برگشت به حالت آرامش ذهني
«آرامش سر منشا نيروي شماست و هركس كه به خدا روي آورد آرامش مي يابد.» امرسون
اگر انسان در حالت آرامش ذهني باشد ريتم مغزي حركت آرامتري داشته و فرد مي تواند به خوبي از استعداد و نيروهايش استفاده نمايد. معمولاً بهترين انتخاب ها و تصميم ها را فرد در زمان آرامش مي تواند بگيرد و در اين حالت مي تواند تمام انرژي هاي خود را به سمت هدف ، جهت گيري نمايد.
سعي كنيد در مواقعي كه اضطراب به سراغ شما مي آيد ابتدا آرامش ذهني به شما بازگشته و سپس به كار خود ادامه دهيد مثلاً اگر در حال مطالعه هستيد و ناگهان به دليلي (از جمله يك انديشه منفي ) مضطرب شديد براي چند لحظه دست از مطالعه برداريد و به آرامش فكري باز گرديد و پس از آن به مطالعه ادامه دهيد. زيرا مطالعه با وجود اين نوع اضطراب ها نه تنها مفيد نمي باشد، حتي ممكن است باعث ايجاد اختلال در يادگيري هاي قبلي نيز بشود. (زيرا موضوع مورد مطالعه جديد را به خوبي فرانمي گيريد و نمي توانيد آن را به مطالب آموخته شده قبلي ارتباط دهيد.) و يا اگر در جلسه امتحان ناگهان اضطراب به سراغ شما آمد و آرامش فكري شما از بين رفت براي چند لحظه دست از فعاليت برداريد، نفس عميق بكشيد، افكارتان را متمركز كنيد و با خود بگوييد كه حتماً موفق خواهيد شد و هنگامي كه كاملاً به آرامش ذهني باز گشتيد، پاسخ گويي سؤالات را ادامه دهيد. اگر شما اين كار را چند بار تمرين كنيد مدت زمان برگشت به حالت آرامش بسيار كوتاه خواهد شد (حتي ممكن است در حد چند ثانيه شود.) زيرا آرامش ذهني يك مسأله دروني است كه به وسيله ي محرك هاي خارجي (مثل تأكيد مراقب امتحان بر كمبود وقت و يا حتي جواب ندادن به يكي از سؤالات امتحان و يا چند سؤال متوالي در كنكور و....) و يا به وسيله ي محرك هاي داخلي (مثل تصوّرهاي منفي و...) ايجاد مي گردد. بنابراين شما مي توانيد با كمي خونسردي و اعتماد به نفس ، ايمان به موفقيت ، نگاه به اهداف و... كاملاً به حالت آرامش بازگرديد. بنابراين آرامش يك مسأله دروني بوده و خود شما بايد آن را در خودتان ايجاد كنيد. آرامش يك امر اكتسابي است كه مي توانيد آنرا با نفس عميق ، تصورات مثبت و تلقين روزانه بدست آوريد.
حالت آرامش ذهني با ايجاد تعادل ذهني ، دوري از هيجانات و نگراني ها و فشارها شروع مي شود و به كل سيستم عصبي و جسماني فرد تأثير مي گذارد. وجود آرامش ذهني در هنگام مطالعه ، تفكر، تصميم گيري ، حل مسائل و... و حتي در سرتاسر زندگي فرد لازم و ضروري است . بنابراين سعي كنيد با برطرف كردن اضطراب ها، حالت آرامش خود را حفظ نماييد و توجه داشته باشيد كه انسان هاي موفق و خردمند در سايه وجود آرامش به موفقيت رسيده اند. شايد آنها نيز در مراحلي با اضطراب روبه رو شده اند ولي به خوبي آنرا كنار گذاشته اند و اجازه نداده اند اضطراب سدّي در مقابل موفقيت آنها باشد.
بنابراين شما نيز سعي كنيد اضطراب هاي مخرب را از خود دور كرده و توجه داشته باشيد كه اضطراب هاي متوالي جز دور كردن شما از موفقيت و پيروزي چيزي به همراه ندارند. پس از همين حالا تصميم جدي بگيريد كه اضطراب هاي مخرب را از خود دور كنيد. و توجه داشته باشيد در حالت آرامش افكار خلاق در ذهن شما ايجاد مي گردد و شما مي توانيد راحت تر فكر كنيد، حواستان را روي موضوع خاص مسأله متمركز كنيد، مسأله را بهتر و دقيق تر حل كنيد و مي توانيد از حافظه خود بهتر بهره برداري كنيد. دكتر مارگارت كوربت در اين رابطه مي گويد:
وقتي فكر انسان در حالت آرامش باشد، قدرت حافظه او نيز از هر نظر بسيار قوي خواهد بود.
و اين سخن امرسون را هرگز از ياد نبريد كه :
«به غير از شما و رفتارهايتان كه موفقيت و شادكامي را دربردارند، كسي يا چيزي قادر نيست كه به شما آرامش ببخشد. بنابراين سكون ، آرامش و اطمينان بزرگترين سر منشأ نيروي شماست . اطمينان از آن خداست و هركسي به خدا رو كند، اطمينان و آرامش مي يابد.»:gol:
 

mina jojo

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنده تا به حال هیچ اضطرابی رو تجربه نکردم:cry: هیچ وقتم استرس نداشتم :cry: میشه بگی چطوری یکم استرس بگیرم
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشخصات هیجان

مشخصات هیجان

مشخصات هیجان

هیجان که ترجمه واژه Emotion است، سه مشخصه اصلی دارد:



  • فعالیت ضمیری
  • تغییرات در اعمال فیزیولوژیکی
  • تظاهرات بدنی
دانشمندان معتقدند، هیجانات ذاتی معدود می‌باشند. بر حسب نظر یکی از محققین نوزادان تنها یک حالت کلی عدم تعادل یا برهم‌خوردگی دارند. یکی دیگر از پژوهندگان معتقد است که سه حالت هیجانی ترس ، خشم و عشق در نوزادان قابل مشاهده است. صرف نظر از صحت و سقم این تحقیقات ، آنچه مسلم است این است که بیشتر رفتارهای هیجانی ما ناشی از یادگیری است.

هیجانات وسیله بستگی میان افراد

از آنجایی که همه افراد بشر دارای هیجان هستند، پس وجه مشترکی میان آنان وجود دارد. هیجان خشم و ترس و محبت و نفرت و کینه و حسادت را همه دارند و همه می‌دانند که وقتی شخصی از فراق حرف می‌زند چه احساسی دارد و وقتی شخصی می‌گوید: نمی‌دانی وقتی این خبر را شنیدم چه تعجبی به من دست داد! شما کاملا واقف به حالت تعجب او هستید. زیرا که خود شما هم از بسیاری از اخبار تعجب کرده‌اید.

فواید هیجانها

هیجان هم مفید است و هم مضر. در بسیاری از موارد ، شخص بدون داشتن حالات هیجانی نمی‌تواند از زندگی لذت ببرد و در کارها توفیق حاصل کند. ولی از آن طرف همین حالات هیجانی ممکن است موجبات بدبختی ما و دیگران را فراهم سازند.

  • زندگی را روح می‌بخشند.
  • ما را با سایر افراد مرتبط می‌سازند و به زندگی اجتماعی ما نور می‌تابند.
  • پایه کارهای هنری هستند.
  • به ما نیروی زیادتری می‌بخشند و موجب می‌شوند در مواردی از حد اعلای قدرت بدنی استفاده کنیم.
  • ما را وادار می‌سازند که خود را برای مقبول افتادن آراسته سازیم.
  • خاصیت داروی مقوی دارند.
مضرات هیجانها

  • ممکن است شخص را به عمل ناشایست بکشانند.
  • ممکن است قوای عقلی را تحت‌الشعاع قرار دهند.
  • ممکن است شخص را به راههای نامطلوب و گمراه کننده سوق دهند.
  • موجبات اتلاف وقت را فرهم سازند.
  • خطرات جانی را ممکن است باعث گردند.

    تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که بسیاری از بیماریهای جسمی ما نتیجه حالات هیجانی شدید و نامطلوب می‌باشند. این بیماریها را به نام بیماریهای روان تنی گویند.(Psychosomatic)
  • اینم برا اونایی که هیجان ندارند:gol:
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
هیجان پایه و اساس هنر

هیجان پایه و اساس هنر

هیجان پایه و اساس هنر

هیجان پایه و اساس هنر است. هیجانات لازمه حیات است و هنر نیز به حیات روح می‌دهد. اگر زیباییهای هنر نباشد، زندگی فاقد تحریکات و تهییجات می‌گردد. تولستوی یکی از بزرگترین هنرمندان دنیا در رشته داستان سرائی در مورد هیجانات و احساسات می‌گوید: احساساتی را که شخص در خود دارد، می‌تواند از راه حرکات ، خطوط ، رنگها ، صداها و یا بیان کلمات در دیگری بوجود آورد و این را هنر گویند.

هنر ما را با افراد انسانی که در گذشته صاحب یک نوع احساسات با ما بوده‌اند و یا افراد انسانی که در آینده دارای همین احساسات هستند متحد می‌کند. شوق و هیجانی که در اثر مشاهده شگفتیهای جهان طبیعت در انسان ایجاد می‌شود ، موجب خلق آثار هنری ، موجب کشف قوانین حاکم بر طبیعت ، موجب اختراعات گوناگون و هزاران مورد دیگر می‌شود که در نهایت به زندگی انسان در این جهان سمت و سویی بهتر و پرمعناتر می‌دهد.

شناخت حالات هیجانی خود

برای اینکه بتوانیم بلوغ هیجانی به دست آوریم، ما باید خود را از بسیاری حالات هیجانی نامطلوب که تجارب ناگوار به ما می‌دهند، فارغ سازیم و به عوض ، حالات فرح‌بخش را در خود تقویت نماییم. هر فرد باید از چگونگی حالات هیجانی خویش آگاهی یابد و بداند که در موقعیت‌های مختلف چگونه از آنها بهره‌برداری مفید نماید. ما باید با بکار بردن نیروی عقلانی ، نظارت در حالات هیجانی را همیشه داشته باشیم.

اینکه پس از ابراز یک حالت هیجانی نامطلوب خود را سرزنش کنیم و نفس خویش را ناراحت نمائیم، مضر است. بلکه باید آن حالت را در موقع مناسب تحلیل نمائیم و برای آینده تجربه به دست آوریم. خودشناسی و تامین سعادت از طریق توجه به نتایج مطلوب یا نامطلوب هیجانها ، بلوغ هیجانی است. هیجان اگر شدید و طولانی باشد نه تنها باعث خستگی و فرسودگی می‌شود، بلکه موجب بیماری‌های جسمی مثل سوءهاضمه و زخم معده و اختلالات سایر دستگاه‌های بدن می‌گردد.

نتیجه

هیجان خفیف و مطبوع عملا مثل شربت مقوی برای بدن است. به شخص یک لذت خاص روحی و جسمی می‌دهد و در واقع یک انگیزه سالمی است. ولی گاهی اوقات هیجان موجب گمراهی است و وقتی شخص در یک حالت هیجانی شدید قرار می‌گیرد، قدرت قضاوت را تاحدی از دست می‌دهد و خود را در کارش ولو آنکه صحیح نباشد، ذیحق می‌داند.

رشد هیجان‌ها در بشر از طریق شرطی ، از راه سرمشق ، از طریق روش آزمایش و خطا و از راه اخذ تجربه شخصی صورت می‌گیرد. بنابراین لازم است که بکوشیم آن نوع رفتارهای هیجانی که موجبات سعادت ما را فراهم می‌سازد، بیاموزیم. به عبارت دیگر همانطور که باید کوشید تا بلوغ فکری بدست آورد، باید سعی کرد تا به بلوغ هیجانی نیز نایل شد.
:gol::heart:
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
خصوصیات افراد دارای هوش هیجانی بالا

خصوصیات افراد دارای هوش هیجانی بالا

خصوصیات افراد دارای هوش هیجانی بالا

به چند نفر از موفق‌ترین افراد در زندگی تان فکر کنید و به خصیصه‌‌های مشترکی که آنها با یکدیگر دارند. بی‌شک ، دایره دوستان این افراد بزرگ و متنوع است. ارتباطات شخصی‌شان قوی و زندگی خانوادگی شان مملو از افتخار و کامیابی است. آنها نسبت به دیگران ، حتی نسبت به کسانی که تازه ملاقات می‌کنند، علاقه نشان می‌دهند.

آنها رضایت بیشتری از شغل خود دارند، احترام همسالانشان را برمی‌انگیزند و به خاطر خوب انجام دادن مسئولیت شغلی‌شان ، از سرپرست خود امتیاز و ترفیع می‌گیرند. آنها عواطفشان بدون ریاکاری ، احساساتشان بدون نخوت ، و اعتماد به نفسشان عاری از هر خودنمایی است. تفاوت بین این دو گروه، تفاوت میزان IQ یا ضریب هوشی و چیزی است که EI یا هوش هیجانی نامیده می‌شود. هوش هیجانی شیوه‌ای پذیرفته‌شده برای ارزیابی موفقیت یک فرد است. شیوه‌ای که امروزه در آمریکا رو به گسترش است.

هوش هیجانی EI و تفاوت آن با IQ

تفاوت بین معلومات کتابی و مهارت در زندگی روزمره و ارتباطات افراد ، در واقع همان تفاوت بین IQ یا ضریب هوشی و EI یا هوش هیجانی آنهاست. از اواسط سال‌های 1980 مطالعات روزافزونی در این مورد انجام می‌شود که هیجانات ما ، و واکنش بعدی ما نسبت به آنها، چه مقدار در سلامت عمومی و موفقیت ما در زندگی نقش دارند، و به خصوص در سال‌های اخیر این مطالعات به شدت مورد توجه قرار گرفته‌است. در واقع ، مطالعات وسیعی انجام شده تا نشان دهد ضریب هوشی بالا به تنهایی لازمه موفقیت نیست.

دکتر ریچارد بویاتسیز ، استاد دانشکده مدیریت ودرهد (Weatherhead) در دانشگاه کیس وسترن ریزرو (Case Western Reserve) در کلیولند ، هوش هیجانی را مجموعه‌ای از شایستگی‌ها و توانایی‌هایی می‌داند که ما را قادر می‌سازد تا کنترل خود را به دست گیریم و در مورد دیگران نیز آگاه باشیم . به بیان ساده ، هوش هیجانی استفاده هوشمندانه از هیجانات است، و در زمینه حرفه‌ای به این معناست که احساسات و ارزش‌های خود را نادیده نگیریم و تاثیرشان را بر رفتارمان بشناسیم. دکتر بویاتسیز می‌گوید که برای پی‌بردن به شدت میزان هوش هیجانی ، باید توجه کنیم که چقدر نسبت به دیگران دلسوز و حساس هستیم، و همیشه در نظر داشته باشیم که بالاترین درجه همدلی ، درک کردن افرادی است که مثل شما نیستند.

آیا هوش هیجانی ثابت است؟

ضریب هوشی ما حتی با روند بلوغ مان نسبتا ثابت می‌ماند، ولی هوش هیجانی می‌تواند قوی‌تر شود. دکتر بویاتسیز می‌گوید، بسیاری از مدیران و رؤسا به آن چیزی که می‌دانند بهتر است عمل نمی‌کنند، و به این علت شکست می‌خورند. وی همچنین اضافه می‌کند، با اینکه برای کودکان ، در آن سنین ، قوی‌تر کردن هوش هیجانی کار ساده‌تری است، حتی بزرگسالان هم می‌توانند هوش هیجانی را در خود بپرورانند. به عنوان یک بزرگسال ، شکوفا کردن توانایی‌های شناختی مشکل است، اما شما در هر سن و هر مرحله‌ای از زندگی می‌توانید هوش هیجانی خود را پرورش دهید.

آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان برای پرورش هوش هیجانی

برای پرورش هوش هیجانی طبیعتا بهتر است که هر چه زودتر شروع کنید. کتی کوهن، یک مددکار اجتماعی بالینی در فیرفاکس ویرجینیا، حومه شهر واشنگتن دی. سی. است. از نظر او، کمک به کودکان و نوجوانان جهت پرورش مهارت‌های اجتماعی قوی بهترین راه است. کوهن 20 سال است که به ایجاد کارگاه‌های مهارتهای اجتماعی برای کودکان که بعضی از آنها فقط سه سال دارند و نوجوانان می‌پردازد. وی می گوید، برخی کودکان می‌توانند علامت‌های اجتماعی را به آسانی تشخیص دهند. آنها می‌توانند بلافاصله موقعیت را سبک سنگین کنند. برای برخی دیگر ، ارتباطات اجتماعی ، مانند زبان بدن یا حالتهای بیانگر صورت ، یک زبان متفاوت است.

آموزش مهارت‌های اجتماعی کوهن در گروه‌های کوچک و اغلب همیشه با یاری والدین و معلمین صورت می‌گیرد و شامل تمرین‌هایی برای برقراری بهتر ارتباطات ، حل مسئله ، مدیریت خشم و استرس و حتی تاثیر گذاری مثبت بر دیگران در ملاقات اول است. کوهن می‌گوید، در یادگیری مهارت‌های اجتماعی مشکل اغلب افراد ، کنترل هیجانات بطور موثر است. و همانطور که دکتر بویاتسیز اشاره می‌کند نادیده گرفتن هیجانات‌مان می‌تواند اثر نامطلوبی بر تندرستی ، شادی و سلامت عمومی ما بگذارد، بدون اینکه میزان هوش یا سواد ما مهم باشد. خوشبختانه ارتباطات اجتماعی در هر سنی قابل اصلاح است. کوهن می‌گوید، حتی من هم گاهی مرتکب خطا می‌شوم و باید برای برقرای بهتر ارتباط با دیگران خودم را اصلاح کنم.

یک تمرین ساده اما موثر

از یک روش ارتباطی بر پایه تفکر به جای روشی که احساسات هم در آن دخیل است استفاده کنید. برای بیان یک عقیده محکم ، به جای اینکه بگوییم ، من فکر می‌کنم ...، عبارت من احساس می کنم... را به کار ببریم. به این ترتیب عبارت ما معتبرتر و متقاعد کننده‌تر خواهد بود، و احتمالا کمتر به نظر خواهد رسید چیزی می گوییم که خود اعتقادی به آن نداریم. و به این ترتیب ما را از اشتغال ذهنی در مورد نگفتن آنچه که باید می‌گفتیم :gol:
 

monrose

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالبه من شب كنكور سرارسري حتي يك اپسيلون هم استرس نداشتم... اما الان كه فرجه هاي دانشگاهه از استرس نميتونم چيزي بخونم... البته تا ترم پيش اينجوري نبودم...
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالبه من شب كنكور سرارسري حتي يك اپسيلون هم استرس نداشتم... اما الان كه فرجه هاي دانشگاهه از استرس نميتونم چيزي بخونم... البته تا ترم پيش اينجوري نبودم...
برات کوتاهش کردم
بنابراين شما نيز سعي كنيد اضطراب هاي مخرب را از خود دور كرده و توجه داشته باشيد كه اضطراب هاي متوالي جز دور كردن شما از موفقيت و پيروزي چيزي به همراه ندارند. پس از همين حالا تصميم جدي بگيريد كه اضطراب هاي مخرب را از خود دور كنيد. و توجه داشته باشيد در حالت آرامش افكار خلاق در ذهن شما ايجاد مي گردد و شما مي توانيد راحت تر فكر كنيد، حواستان را روي موضوع خاص مسأله متمركز كنيد، مسأله را بهتر و دقيق تر حل كنيد و مي توانيد از حافظه خود بهتر بهره برداري كنيد. دكتر مارگارت كوربت در اين رابطه مي گويد:
وقتي فكر انسان در حالت آرامش باشد، قدرت حافظه او نيز از هر نظر بسيار قوي خواهد بود.
:gol:
 

monrose

عضو جدید
کاربر ممتاز
برات کوتاهش کردم
بنابراين شما نيز سعي كنيد اضطراب هاي مخرب را از خود دور كرده و توجه داشته باشيد كه اضطراب هاي متوالي جز دور كردن شما از موفقيت و پيروزي چيزي به همراه ندارند. پس از همين حالا تصميم جدي بگيريد كه اضطراب هاي مخرب را از خود دور كنيد. و توجه داشته باشيد در حالت آرامش افكار خلاق در ذهن شما ايجاد مي گردد و شما مي توانيد راحت تر فكر كنيد، حواستان را روي موضوع خاص مسأله متمركز كنيد، مسأله را بهتر و دقيق تر حل كنيد و مي توانيد از حافظه خود بهتر بهره برداري كنيد. دكتر مارگارت كوربت در اين رابطه مي گويد:
وقتي فكر انسان در حالت آرامش باشد، قدرت حافظه او نيز از هر نظر بسيار قوي خواهد بود.
:gol:

تنكس...:gol:
 

cinderella

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنده تا به حال هیچ اضطرابی رو تجربه نکردم:cry: هیچ وقتم استرس نداشتم :cry: میشه بگی چطوری یکم استرس بگیرم

به جرات ميتونم بگم كه هرچقددددددددم آدم خونسردي باشي ولي امكان نداله كه تا حالا اضطراب و استرس رو تجربه نكرده باشي ....... اينو مطمئن باش!!!!:redface::redface:
 

Angelik

عضو جدید
و اين سخن امرسون را هرگز از ياد نبريد كه :
«به غير از شما و رفتارهايتان كه موفقيت و شادكامي را دربردارند، كسي يا چيزي قادر نيست كه به شما آرامش ببخشد. بنابراين سكون ، آرامش و اطمينان بزرگترين سر منشأ نيروي شماست . اطمينان از آن خداست و هركسي به خدا رو كند، اطمينان و آرامش مي يابد.»


خیلی از این سخن خوشم اومد. تاثیر گذار بود! ممنون
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
و اين سخن امرسون را هرگز از ياد نبريد كه :
«به غير از شما و رفتارهايتان كه موفقيت و شادكامي را دربردارند، كسي يا چيزي قادر نيست كه به شما آرامش ببخشد. بنابراين سكون ، آرامش و اطمينان بزرگترين سر منشأ نيروي شماست . اطمينان از آن خداست و هركسي به خدا رو كند، اطمينان و آرامش مي يابد.»

خیلی از این سخن خوشم اومد. تاثیر گذار بود! ممنون
ممنون از توجه شما دوست عزیز موفق باشین
 

Similar threads

بالا